TEST VW Tiguan Allspace R-Line 2.0 TSI: Spotreba za 1000 km, jazdné vlastnosti, vnútorný priestor
Zvažujete kúpu nového SUV? Prečítajte si náš test nového VW Tiguan Allspace, vyniká veľkým kufrom a výbornými jazdnými vlastnosťami.
Vydané, zverejnil ERIK STRÍŽ
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Foto: • Text: Peter Orosz
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Postrehy z redakčného testu:
- Verzia Allspace znamená predĺžený rázvor, ale za tretí rad sedadiel si zákazník dopláca 720 eur;
- Tiguan Allspace zdedil všetky pozitívne vlastnosti štandardného Tiguanu;
- najmä jazdné vlastnosti sú vynikajúce, v podstatnej miere na ne vplývajú jazdné režimy a adaptívny podvozok;
- počas posledných 1 178 km palubný počítač vykázal spotrebu 9,9 l/100 km, počas nášho testu to bolo presne 10,0 l/100 km za 559 km;
- interiér vpredu má dobré materiálové vyhotovenie;
- luxusný priestor na nohy pre zadných pasažierov;
- šikovné odkladacie priestory, sklápanie zadných sedadiel potiahnutím za popruhy a tiež z kufrového priestoru;
- vozidlo sme testovali koncom roka 2021, vyjazdili sme jednu nádrž, ~600 km v zmiešaných podmienkach na zimných pneu, za zapožičanie ďakujeme importérovi značky.
- text a foto: Erik Stríž
Uvedenie do kontextu: dizajn, ceny a konkurencia
Ešte koncom minulého roka sme mali možnosť vyskúšať úplne nový VW Tiguan Allspace a oprávnene vzbudzoval značnú pozornosť okolia. Počas týždňa sa pri nás ľudia pristavovali, pýtali sa na detaily, ceny, zaujímal ich batožinový priestor a tie dve zadné sedadlá navyše – vždy s malým sklamaním, že tam neboli, pretože naša konfigurácia ponúkala namiesto nich zväčšený kufor s kapacitou 760 dm³. Len pre zaujímavosť, úplne prvý Tiguan Allspace spred štyroch rokov mal o 60 litrov menej (test VW Tiguan Allspace 2018).
Je ale pravda, že Tiguan v porovnaní s niektorými konkurentmi pôsobí menej výrazne. Hyundai Tucson a Kia Sportage stavili na výraznú modernu, zatiaľ čo nemecký zlatý štandard sa drží triezveho a nekonfliktného dizajnu s dôrazom na detaily – v tomto si je za rovno so Škodou Kodiaq. SEAT Tarraco je niekde v strede, zvonka má krásny emotívny dizajn, vnútri koncernovú nudu. Kto uprednostňuje primerane konzervatívny vzhľad pred nápadnosťou, pre toho bude Tiguan celkom jasnou voľbou.
V porovnaní s viacerými konkurentmi má však Tiguan ešte jednu výhodu navyše, je ňou práve testovaný variant Allspace. Auto je doslova predĺžené o 217 mm na 4 726 mm a rázvor o 110 mm, dosahuje 2 789 mm. Zväčšil sa tak priestor na nohy zadných pasažierov a kufor a priaznivo boli ovplyvnené jazdné vlastnosti. Zvonka je už celkom veľké SUV, hoci sa priestorové pomery v prednej časti nezmenili.
Zamrzí snáď len vyššia cena. Štandardný Tiguan štartuje na sume 30 290 eur, verziu Allspace môžete získať podľa februárového cenníka za najmenej 35 090 eur a nami testovaný variant R-Line 2.0 TSI 140 kW 4MOTION v cenníku figuruje za 43 990 eur.
Pokiaľ ide o naše dojmy z aktuálnej verzie Tiguanu po facelifte, tým sme sa venovali v samostatnom teste zo začiatku minulého roka (test VW Tiguan 2.0 TDI facelift). V teste sme poukázali na rozdiely pred a po modernizácii, objasnili technologické zázemie modelu a podrobne sa venovali interiéru. Časť venujúcu sa týmto detailom preto vynecháme – ak vás to zaujíma, odporúčame prečítať si test VW Tiguan facelift.
Benzínový motor v sedemmiestnom SUV? Zahoďte predsudky.
Stupeň výbavy R-Line navodzuje dojem, že ide o športovejšie prevedenie Tiguanu, čo ale nie je celkom pravda. Z estetického hľadiska sú vylepšenia karosérie v športovom duchu nepochybne hodnotné, ale ponuka motorov a pohonov je totožná ako v prípade dvoch ďalších stupňov výbavy, Life a Elegance. Ak chcete adaptívne pruženie DCC, musíte si doplatiť rovných tisíc eur, progresívne riadenie je za 220 eur, za metalízu priplatíte 590 eur alebo viac. Súčasťou série R-Line sú exteriérové doplnky, ako športový nárazník, odtrhová lišta, 19″ zliatinové disky Valencia, chrómové lišty okolo okien, v interiéri potom ide o top-komfortné sedadlá s príznačným vzorom čalúnenia, hliníkové dekoračné obklady a oceľové pedále, čierny strop či ambientné osvetlenie Ambiente Paket.
Allspace tiež automaticky neznamená 7 miest na sedenie. Tiguan Allspace má predĺžený rázvor a dáva zákazníkovi na výber, či väčší batožinový priestor využije na tretí rad sedadiel za doplatok 720 eur. Ak si zákazník takúto výbavu vyberie, neovplyvní to ponuku motorizácií. Môžeme sa tak dostať k výberu Tiguan Allspace so siedmimi sedadlami s benzínovým motorom s max. výkonom 110 kW, manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies. Že si benzínový agregát 1.5 TSI EVO poradí aj so sedemmiestnym obsadením, o tom nepochybujeme, no a nami testovaný variant 2.0 TSI s výkonom do 140 kW, pohonom všetkých kolies a automatom DSG už skutočne nedáva priestor na pochybnosti. Mať teda benzínový motor v sedemmiestnom SUV nie je poľavenie z nárokov, kompromis alebo menšie zlo.
Tento 190-koňový agregát dosahuje krútiaci moment 320 Nm pri pomerne širokom spektre 1500 ‐ 4100 ot./min, takže citeľne zaberá odspodu a dokáže mierne potlačiť do sedadiel počas niekoľkých sekúnd, keď sa pripájate do rýchlejšieho pruhu na diaľnici. Predchádzanie do kopca v nadmorských výškach okolo 650 m.n.m., teda niekde v okolí Popradu, je stále bezproblémové, pružnosť motora je aj s 1,8-tonovým vozidlom ideálna. Radový štvorvalec s preplňovaním nemá ako podporu samostatný elektrický motor, čo nepochybne imponuje tradične založeným motoristom, v skutočnosti z technologického hľadiska patrí k najvyspelejším agregátom na trhu a jeho výstup je vyvedený do filtra pevných častíc OPF. O zmysle pohonu všetkých kolies nemôže byť reč, ten využije aj obyvateľ bratislavskej mestskej časti Dlhé diely, keď napadnú kalamitné dva centimetre snehu. Znie to ako vtip, ale keď mrzne a na cestu v kopci trocha nasneží, dostať sa až celkom hore vie dať prednokolke zabrať.
Jazdné vlastnosti
Jazdné vlastnosti ako také nie sú len o motore, ale aj o naladení riadenia, podvozka, v prípade pohonu 4MOTION o súhre zadných a predných kolies. Testovaný Tiguan Allspace nepochybne ťaží body k dobru z dlhšieho rázvoru, vozidlo na ceste pôsobí veľmi stabilne, pasažieri na zadných sedadlách výraznejšie nepociťujú nárazy pri prejazde nerovnosťami. To aj napriek tomu, že pruženie je skôr tvrdšie a tuhšie, čo je univerzálna vlastnosť Tiguanov a je dosť nápadná, ak do nich prestupujete napríklad z francúzskych SUV. Zrejme aj práve preto sa v zákrutách Tiguan Allspace prejavuje obzvlášť stabilne, umožňuje veľmi precíznu manévrovateľnosť, zadné kolesá krásne sledujú stopu tých predných, auto nemá tendenciu k nedotáčavosti ani pretáčavosti a hladké prejazdy zákrutami zaručene postrehne a pochváli aj spolujazdec.
Tiguan Allspace využíva prednú nápravu typu MacPherson, vzadu má viacprvkový Multi-link, ktorý ocenia najmä pasažieri vzadu. Typické odskakovanie zadnej časti pri prejazde nerovnosťami v zákrute tak typické pre menšie esúvečka sú Tiguanu prakticky neznáme, čo prospieva aj bezpečnosti a celkovému dojmu z jazdného prejavu vozidla.
Dynamika vozidla je zásadne ovplyvnená jazdnými režimami, ktoré upravujú prácu automatickej prevodovky DSG, všeobecne ju ale môžeme považovať za výbornú. DSG má sedem stupňov, preraďuje hladko a skoro nepočuteľne, umožňuje pritom aj manuálne radenie, ktoré dáva vodičovi takmer voľné ruky vo voľbe otáčok motora.
Tiguan Allspace v tejto konfigurácii dosahuje maximálnu rýchlosť 213 km/h, čo napovedá o jeho schopnosti dobre zvládať diaľničné tempo, akcelerácia 0-100 km/h prebehne za 7,7 sekundy.
Adaptívne pruženie DCC nie je v cene výbavy R-Line, ani progresívne riadenie. Popravde, v športovo vyzerajúcom SUV by sme ho už očakávali ako sériovú výbavu. Takto má však zákazník možnosť mať pútavé auto bez príplatkovej výbavy, ktorú neplánuje využiť.
Z pohľadu vodiča oceňujeme, že si Tiguan Allspace zachováva primerane tuhé riadenie, ktoré bude vyhovovať aj silnejším mužom. Ešte stále volant otočíte aj prstom jednej ruky, ale na rozdiel od niektorých konkurentov cítite spätnú väzbu. Azda práve preto by sme ocenili klasický mechanický panel ovládania klimatizácie, pretože tento s dotykovými plôškami je predsa len precitlivený, trocha v nesúlade s riadením. Či to ale bude majiteľovi prekážať? Po týždni sme si zvykli.
Uznávame však, že Tiguan si stále drží taký racionálny pomer medzi tradičným a moderným vyhotovením interiéru, a tak v ňom nenachádzame taký minimalizmus ako v elektrických modeloch ID.4.
Zadná časť interiéru
Dôvody, pre ktoré sa zákazník rozhodne priplatiť si päťtisíc eur, sú vzadu. Nie je to len o tom, že zadní pasažieri majú viac priestoru na nohy. Toho miesta je priam luxusne veľa, prirovnanie k limuzíne je celkom oprávnené a keď si k tomu pripočítate aj vyhrievanie krajných zadných sedadiel a polohovanie chrbtových operadiel, môže byť Tiguan Allspace považovaný za jedno solídne auto pre vozenie VIP osôb. A napokon je tu možnosť sklopiť predné sedadlo spolujazdca do roviny, takže pasažier vzadu vpravo si môže vyložiť nohy ako v Lounge Console vo Volve CX90.
Len šírka ostala ako krátkom Tiguane. Dvaja dospelí sa vzadu usadia celkom pohodlne, traja cestu zvládnu tiež, ale stredový pasažier má pod nohami niekoľkocentimetrový tunel, takže si musí mať buď vysoko položené kolená, alebo sa nimi bude dotýkať nôh spolucestujúcich po bokoch. Ak vzadu v strede sedí dieťa, tunel je výhodou – vyloží si na neho nohy.
V porovnaní so štandardne dlhým Tiguanom (615 dm³) je kufor podstatne väčší (760 dm³), ale ešte stále sa nedoťahuje na Touareg s jeho 810 litrami. Po sklopení zadných sedadiel takmer do roviny sa sprístupní batožinový priestor s objemom 1 920 dm³ a vďaka možnosti úplného sklopenie predného sedadla spolujazdca možno prevážať aj predmety dlhé tri metre.
Ak je Tiguan Allspace vybavený tretím radom sedadiel, východisková kapacita kufra sa zmenšuje o 60 litrov.
Zhodnotenie redakčného testu Volkswagen Tiguan Allspace R-Line 2.0 TSI DSG 4MOTION
- Dobré jazdné vlastnosti, aj keď s mierne tvrdším podvozkom;
- Reálna spotreba je vyššia ako uvádza výrobca, ale stále ide o primeranú hodnotu;
- Interiér je priestranný a materiálovo hodnotný, ale aj „koncernovo nudný“;
- Ponúka množstvo funkcií pre bezpečnejšiu jazdu a parkovanie, komfortné ovládanie kufrových dverí;
- Udržiavanie v strede jazdného pruhu funguje len so zapnutým adaptívnym tempomatom, inak auto iba bráni výjazdu z pruhu;
- Celkový dojem z VW Tiguan Allspace je veľmi dobrý a zaslúži si naše odporúčanie.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.