TEST SuperSoco TC PRO: Frajerská elektrická motorka. Dá aj 90 km/h, je bez údržby a jazdí skoro zadarmo
Okolo značky SuperSoco vznikla nadšená komunita, majitelia svoje elektrické motorky prerábajú a robia z nich krásne stroje. TC PRO je však pôsobivé už v základnom vyhotovení.
Vydané, zverejnil ERIK STRÍŽ
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Foto: • Text: Peter Orosz
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Bezúdržbový elektrický café racer, ktorý môžete šoférovať s vodičským oprávnením na auto. Takto možno charakterizovať SuperSoco TC PRO, elektrický motocykel s nádherným vzhľadom, ktorý sme mali možnosť jazdiť počas troch týždňov a odhaľovať tak jeho priaznivé aj negatívne vlastnosti. Ak uvažujete, že si k autu zadovážite aj cenovo dostupný, šikovný a ideálne bezúdržbový motocykel, no nechcete si preto rozširovať vodičák, toto môže byť ideálna voľba.
Jeden z tisíc
Keď sa k nám donieslo, že spoločnosť ANTIK bude na Slovensko dovážať limitovanú edíciu motocyklov SuperSoco TC PRO, úprimne nás to potešilo. Ide totiž o upravenú verziu motocykla SuperSoco TC MAX. Výrobca si vzal ako základ práve model TC MAX, ale znížil mu výkon, rýchlosť aj cenu. Základ v modeli TCmax znamená, že ide už o skutočný motocykel s motorom uloženým v strede, ktorý poháňa zadné koleso prostredníctvom remeňa. Lacnejšie a jednoduchšie modely TSx a TC majú ešte elektrický motor integrovaný v náboji zadného kolesa a celkovo dosahujú slabšie výkony.
Poteší aj to, že SuperSoco TC PRO na celom svete vzniklo v limitovanom počte iba 1000 kusov a 25 z nich ANTIK zabezpečil pre slovenských zákazníkov. My sme testovali model s kovovou plaketou, na ktorej je vyrazený nápis SPECIAL a sériové číslo edície 0522/1000. S vedomosťou, že rovnaké motocykle na svete môže mať len tisíc ľudí, dodáva tejto krásnej motorke ešte ďalšiu hodnotu.
Technické parametre modelu TC PRO síce neohromia, ale v tomto prípade musíme vziať do úvahy cieľovú skupinu, pre ktorú sú tieto vozidlá vyrábané. To nie sú pravoverní fanúšikovia jednej stopy, ktorí s každým pekným počasím vyťahujú motorky z garáží a jazdia stovky a stovky kilometrov užívajúc si scenérie a slobodu za sprievodu akustiky benzínového motora.
Nejde o rýchlosť, dynamiku ani špičkové jazdné vlastnosti, v týchto ohľadoch sa TC PRO a ani ďalšie modely od SuperSoco nemôže rovnať s inými modelmi od renomovaných výrobcov. Toto sú motocykle pre tých, ktorí by si za iných okolností kúpili skúter, ale záleží im na estetike a imidži, preto si vyberajú niečo hodnotnejšie O estetike už pochybovať nemožno a kto k značke pristupuje s otvorenou mysľou, celkom si ju obľúbi.
Veď sa len pozrite na Instagram do komunity fanúšikov značky #SuperSoco, ako majú svoje elektrické motorky radi a čo z nich vedia vyrobiť. Napríklad takýto TCmax v úprave ako pre Batmana. No nie je to krása? Hotová frajerina. Až vám prestane vadiť, že tie otvory chladenia sú falošné a počas jazdy počuť iba svišťanie vetra.
SuperSoco TC PRO v skratke
- Elektrický motocykel kategórie L3e-A1 bez prevodovky, dá šoférovať s vodičským oprávnením sk. B po 2 rokoch praxe.
- Hlavnou výhodou je bezúdržbovosť (až na brzdy a pneu) a nízke náklady na prevádzku.
- Podlieha evidencii na dopravnom inšpektoráte, teda si vyžaduje PZP, tabuľky s evidenčným číslom aj technické kontroly.
- V strede uložený motor poháňa zadné koleso remeňom, dosahuje max. výkon 3,5 kW, max. rýchlosť 85 km/h.
- Na rozdiel od modelov TSX a TC je TC PRO hlučnejšie a subjektívne pôsobí robustnejšie.
- Hmotnosť motorky bez batérie je iba 79 kg, s batériou 101 kg. Celková najvyššia hmotnosť je 254 kg – teoreticky tak má zvládnuť dve osoby.
- Batéria je vyberateľná lítium-iónová s kapacitou 45Ah, reálne vystačí na asi 90 km jazdy (oficiálne 95-110 km)
- Motorka je určená do mesta a na okresné cesty, no nie na diaľnice.
Test SuperSoco TC PRO: Takto má vyzerať mestská elektromobilita
V recenzii Super Soco TC PRO odpovedáme aj na nasledovné otázky:
- je Super Soco TC PRO vhodné aj pre začiatočníkov?
- ako sa jazdí s elektrickou motorkou?
- ako rýchlo naozaj dokáže jazdiť a čo dynamika?
- poradí s 3,5 kW motor s kopcami?
- aký je reálny dojazd na jedno nabitie?
- potrebujete k elektrickej motorke PZP, evidenciu či chodiť na STK?
Elektrická motorka aj pre začiatočníkov
Keď sme testovali SuperSoco TSx, zdôrazňovali sme, že je ideálna práve pre začínajúcich motorkárov. Relatívne malý výkon, rýchlosť obmedzená na 45 km/h a maximálne jednoduchá obsluha prajú začiatočníkom, nedávajú šancu na väčšie chyby pri akcelerácii a brzdení, vodič sa tak môže plne venovať dianiu na ceste. Popravde nám však dosť rýchlo začala vadiť nižšia rýchlosť, pretože aj s dobre vyzerajúcou motorkou sme občas boli spomaľovačmi premávky a ocenili by sme, keby zvládala jazdiť aspoň 70 km/h. Toto sa nám splnilo práve v modeli TC PRO. Sotva dosiahne 100 km/h, ale jazda osemdesiatkou možná je, čo na kratších vzdialenostiach medzi mestami ešte vieme akceptovať dosť dobre.
Čo sa týka ovládania motorky, v ničom sa nelíši od jednoduchších modelov TSx a TC. Vy iba točíte pravou rukoväťou a brzdíte niektorou z brzdových pák. Je tu centrálny brzdový systém CBS, takže zadná brzda automaticky zapája do činnosti aj tú prednú, aby ste boli počas spomaľovania stabilnejší. K tomu je tu EABS, ktorý vozidlo stabilizuje pri núdzovom brzdení. Vzhľadom na dosahované rýchlosti a dynamiku motocykla považujeme brzdový účinok za dostatočný, s dôrazným brzdením nebudú mať problémy ani dámy.
Ak ste nikdy predtým motorku alebo skúter nešoférovali, odporúčame vám najprv si ju vyskúšať v bezpečnom prostredí, ideálne na otvorenom priestranstve. Spravidla stačí voľné parkovisko. Zistíte, ako motorku zapnúť, vypnúť, rozbehnúť a ako sa s ňou brzdí, ako používať smerovky, diaľkové svetlá a čo robiť počas státia na červenej – vtedy vlastne nemusíte robiť vôbec nič, ale je dobré poukázať na to, že nie je potrebné spúšťať vtedy stojan, vďaka nízkej hmotnosti motorky môžete stáť na jednej nohe.
Elektrický pohon obnáša aj významnú výhodu: bezúdržbovosť. O elektrický motor sa starať nemusíte vôbec a ak niečo budete riešiť, tak len brzdy a pneumatiky. Tieto z výroby však vydržia roky.
Čo nás vyslovene otravovalo, boli zvuky znejúce z reproduktora pri odomykaní, štartovaní, vypínaní a zamykaní. Keby sme tento model vlastnili, toto my sme asi čoskoro chceli zmeniť.
SuperSoco TC PRO: jazdné vlastnosti. Ako sa jazdí s elektrickou motorkou?
Jazdné vlastnosti TC PRO sú aj s ohľadom na stredne uložený motor a remeň poháňajúci zadné koleso veľmi podobné tomu, čo poznáme z elektrických motoriek s motorom v zadnom kolese. Rozdiel je len v hlučnosti, v prípade TCpro okamžite počujete mechaniku prenosu krútiaceho momentu a pri rýchlosti 50 km/h už spod rozkroku predsa len počuť solídny hluk a tiež vibrácie od vozovky prenášané do riadidiel. Stále je však motocykel neporovnateľne tichší ako ktorýkoľvek skúter s benzínovým motorom.
SuperSoco TC PRO na cestách pôsobí stabilne a bezpečne, určite na ňom máte väčšiu sebadôveru ako na skútri s malými kolesami. Môže za to aj poloha posedu v predklone. S výškou 175 cm a priemernou postavou na motocykli pôsobíte proporčne vyvážene. Dvojmetrový kolega to však už videl trochu inak (test SuperSoco TCmax).
Stabilný postoj počas jazdy je v miernom kontraste s tvrdým naladením pruženia. Na náš vkus pôsobila motorka príliš tuho, čo sa prejavovalo predovšetkým na silných nárazoch do riadidiel pri prejazde nerovnosťami a tiež vysokou citlivosťou na menšie nedokonalosti vozovky. Do riadidiel sa prenášajú vibrácie, takže jazda okresnými cestami vám môže poriadne vyklepať ruky.
Na druhej strane sa na motorke nehúpete, keď prechádzate cez menšie kopce, v mestských rýchlostiach sa prejavuje obratne a celkový dojem z mixu jazdných vlastností je tak dobrý. Orientácia na mestskú prevádzku je však evidentná.
Podľa osvedčenia o evidencii SuperSoco TC PRO dokáže jazdiť rýchlosťou 85 km/h, v praxi to bude obyčajne o niečo menej. Na okreske s miernym stúpaním to bolo 75 km/h, z mierneho kopca prekonáte aj 95 km/h. Poteší, že akcelerácia z miesta je svižná, takže zanechať za sebou autá po naskočení zelenej na semafore nebude problém. Rovnako pružnosť pohonu považujeme za dobrú, pri mestských rýchlostiach do 60 km/h sme mali z dynamiky veľmi príjemný pocit.
Zaťažkávacou skúškou pre elektrické motocykle sú kopce, v Bratislave také lepšie máme okolo Slavína, Koliby a na Dlhých dieloch. Stúpania sú miestami tak strmé, že ľahšie skútre s objemom motora 50 kubických centimetrov sa jednoducho vo chvíli zastavia a nezvládnu pokračovať. Našťastie, tomuto sa so SuperSoco TC PRO viete vyhnúť. Rýchlosť síce chvíľami klesne, ale nezastavíte sa a ani nebudete musieť stokilovú motorku tlačiť do kopca. Ak máte do 90 kilogramov a vaša frajerka sa venuje fitness, ten Slavín ešte dáte. Podľa technických údajov SuperSoco TC PRO zvládne stúpanie 17°.
Reálny dojazd? Záleží na okolnostiach
Dojazd elektromobilov je to, čo v súčasnosti najviac trápi potenciálnych budúcich kupujúcich. A platí to aj pri elektrických motocykloch. Výkon, rýchlosť, jazdné vlastnosti, to je všetko OK, ale dojazd významne limituje spôsob použitia. Preto si takýto motocykel kupuje taký človek, ktorý vie, že potrebuje denne najazdiť menej ako 100 kilometrov. Podľa údajov od výrobcu prejde táto motorka do 110 km, ale to je príliš optimistický údaj. Reálne počítajte s garanciou 70 km a všetko nad túto hodnotu považujme za rezervu.
Dôvod je ten, že spotreba elektrického motora priamo úmerne závisí od rýchlosti a záťaže, samozrejme aj od zvoleného rýchlostného stupňa. Ten rýchlostný stupeň (1, 2 a 3) je ale len taký trik, v skutočnosti tu nie je žiadna prevodovka, ide len o softvérové obmedzenie rýchlosti. Jednotku podľa nášho názoru využijete len pri prvom naštartovaní po kúpe, dvojku budete používať ako obmedzovač rýchlosti v meste na 45 km/h, ale najčastejšie budete jazdiť na trojke. Zatiaľ čo v jednotke (max. 30 km/h) počítač avizuje dojazd až 140 km, v dvojke 90 km a v trojke to bude spomínaných 70 km. Platí, že čím jazdíte šetrnejšie a čím máte nižšiu hmotnosť, tým dlhší bude dojazd.
Tu vstupuje do hry psychológia. Tých 70 kilometrov nie je vôbec málo, to máme len v hlave, že ide o nedostatok. Keď sme počas testu vôbec nedbali na energetickú spotrebu a jazdili len pre potešenie, nabíjali sme každé dva dni. Pri šetrnosti a plánovaní trás to bolo raz za štyri dni. Vypočítajte si, koľko potrebujete denne prejsť, možno vás výsledok celkom prekvapí, že to nie sú také veľké porcie kilometrov.
Spoločnosť ANTIK nám k motorke dodala aj rýchlonabíjačku 83V 10A MAX do klasickej 230 V zásuvky, ktorá je schopná dobiť celú batériu za tri hodinky. To nie je vôbec zlé. A treba si uvedomiť, že batériu môžete z motorky vybrať, motorke zamknúť riadidlá a nabíjať doma či v práci, ak vám to zamestnávateľ dovolí. Teoreticky, ale pritom celkom realisticky, môžete prevádzkovať SuperSoco TC PRO celkom zadarmo.
Potrebujete k elektrickej motorke PZP, evidenciu či chodiť na STK?
Na trhu dnes nájdete aj také motocykle, ktoré sú vlastne elektrickými mopedmi a predajcovia často tvrdia, že nepodliehajú evidencii na dopravnom inšpektoráte. To znamená žiadne PZP, žiadne papierovačky, žiadne evidenčné tabuľky. Nie je to však prípad motocyklov od SuperSoco.
Keď chcete vlastniť a prevádzkovateľ elektrickú motorku SuperSoco TC PRO, musíte absolvovať tradičný proces zápisu do evidencie na dopravnom inšpektoráte, ako v prípade bežného motocykla. To znamená, že musíte mať uzatvorené povinné zmluvné poistenie PZP, ďalej dostanete zelené tabuľky s evidenčným číslom a v zmysle platných zákonov musíte navštevovať STK a vozidlo podrobovať technickej kontrole. Na emisné kontroly chodiť nemusíte, keďže vozidlo je bezemisné. A každý, kto na tejto motorke jazdí, musí mať vodičské oprávnenie skupiny B aspoň 2 roky alebo klasický vodičák na motorku. To je všetko.
Elektrická motorka: oplatí sa?
Ak zvažujete kúpu elektrickej motorky, vedzte, že SuperSoco ponúka tie lepšie riešenia na trhu. Najmä modely rodín TS a TC vynikajú svojou estetickou hodnotou a pritom stále dobrými cenami. Na prvom mieste by však nemal byť dizajn a cena, ale vedomosť o tom, ako mienite motocykel využívať. Ak potrebujete denne cestovať do 80 kilometrov vzdialenej práce, toto nebude dobré riešenie. Ak denne prejdete do 60 kilometrov a prevažne v meste, vtedy môže byť zo SuperSoco TC PRO voľba z rozumu. Na prvom mieste je to cena ľahko presahujúca 4000 €, čo zaujme, potom aj nízke prevádzkové náklady. Kto je šikovný, ten vie jazdiť aj celkom zadarmo, pričom vrásky na čele mu nespôsobia ani náklady na priebežnú údržbu.
Kto má viac skúseností s motocyklami, ten sa bude na TC PRO pozerať cez prsty, no pre začiatočníkov, menej náročných a svoje potreby poznajúcich ľudí to môže byť veľmi fajn voľba.
Nebudeme zahovárať, že my sme sa do SuperSoco TC PRO tak trocha zaľúbili a budeme sa tešiť na každú novú skúsenosť s ním.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.