Päťročný talent na motorke. Boli sme na tréningu Matiasa Baláža, novej generácie slovenských pretekárov, ktorého učí Jakub Kornfeil
Mladá generácia slovenských športovcov vzniká práve teraz, začať je potrebné už v predškolskom veku.
Vydané, zverejnil ERIK STRÍŽ
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Foto: • Text: Peter Orosz
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
- Matias Baláž patrí k novej generácii slovenských motoristických športovcov.
- Na tohtoročných Majstrovstvách Slovenska sa umiestnil na 4. mieste vo svojej kategórii PW50.
- Boli sme na jeho tréningu s bývalým pretekárom MotoGP Jakubom Kornfeilom.
- S rodičmi a trénerom sme sa rozprávali o bezpečnosti, zákulisí aj finančnej náročnosti tohto športu.
Matias Baláž má svoj motocykel Yamaha PW50, zodpovedajúcu výbavu aj solídne portfólio účastí na pretekoch, ktorých bilancia je pôsobivá: 4. miesto na Majstrovstvách Slovenska. Patrí k novej generácii motoristických športovcov, ktorí svoju kariéru ešte len štartujú, no hovoril o nej už aj v Teleráne a ďalších médiách a svoj priebežný progres zverejňuje na vlastnom instagramovom profile @matias_no.26. V zákrute dokáže položiť koleno na vozovku, pyšne ukazuje na nápadne vydratý kolenný chránič na ľavej nohe a keď Matiasa vidíte na ceste z diaľky, je skoro na nerozoznanie od profesionálneho motocyklového pretekára. Najzaujímavejšie na tom všetkom je, že sa narodil v januári 2017, dnes má teda iba päť rokov.
Motorky pre deti
Nepochybne každé dieťa výnimočným je, a to bez ohľadu na to, aké výsledky a v čom dosahuje.
Lenže sotva by ste svoje šikovné päťročné dieťa posadili na benzínovú motorku a nechali ho jazdiť po motoristickom okruhu Slovakia Ring. Rodičia Matiasa Baláža to robia, pretože k tomu dospeli postupne a v synove schopnosti si vybudovali dôveru. Tými schopnosťami je samotné riadenie motocykla, ale aj celý vzdelávací proces, v ktorom sa vyžaduje intenzívne sústredenie počas niekoľkých minút. Nejde ani tak o schopnosť poslúchať, ako skôr rozumieť, čo tí dospelí okolo hovoria.
„Pomáha mu to aj v škôlke, to je hneď vidno na zručnosti aj sebavedomí, ako sa motoršport prejavuje na chlapcovi,“ hovorí Matiasov otec počas toho, ako chlapec pobehuje so svojím českým rovesníkom okolo nás a prejavuje sa ako celkom typické dieťa plné života. V jednej chvíli ale príde na rad upokojenie, pretože nadišiel čas nasadnúť na motorku.
Vidieť päťročného chlapca oblečeného v bezpečnostnej kombinéze s prilbou, ako suverénne sedí na naštartovanej motorke a pritom sústredene počúva svojho trénera, v tomto prípade bývalého českého pretekára Jakuba Kornfeila, je zážitok sám o sebe. Cez otvorený priezor prilby vidieť oči dieťaťa, ktoré striedavo sledujú svoje ruky v rukaviciach zvierajúce rukoväť s plynom a oči svojho trénera, ktorý je viditeľne zapálený pre vec. Matias počúva a aj rozumie, pretože keď tréner napokon vyzve chlapca, aby rázne vyštartoval, spraví všetko presne tak, ako mu to bolo povedané.
V čase nášho stretnutia malý športovec trénoval na exteriérovom motoristickom okruhu na okraji Bratislavy nielen samotnú jazdu, ale aj štarty. Zatiaľ sa mu v nich nedarí podľa jeho predstáv, čo sa napokon prejavuje na strate pódiového umiestnenia. V motoristickom športe záleží na stotinách sekundy a platí aj to pre juniorov, čoho dôkazom bola kuriózna udalosť spred niekoľkých týždňov, keď dvaja prví juniorskí pretekári prešli cieľovú čiaru fakticky naraz.
Na svojom poslednom preteku v českom Třinci 20. augusta 2022 skončil na 4. mieste a tým si zaistil vo svojej prvej sezóne aj celkové 4. miesto v Majstrovstvách Slovenska.
„Často trénujem, dosť často, každý druhý deň teraz cez prázdniny,“ hovoril Matias, keď sme s ním spravili rozhovor ešte koncom letných prázdnin. Tréning zvládal s potešením aj napriek tomu, že bolo asi 30 stupňov a na asfalte v kombinéze ešte viac. Začiatkom septembra potom nastúpil na svoj posledný rok do škôlky.
Bezpečnosť na prvom mieste
„Na bicykli sa pritom naučil jazdiť, keď mal štyri roky,“ hovorí otec. Je to pomerne neskoro, no aj tento fakt svedčí o istom prirodzenom talente. Počas jedného roka prejsť z bicykla na motorku s benzínovým motorom nie je triviálne ani bežné.
„Naviac sa mi páčia súboje,“ hovorí Matias a keď sa pýtame na to, čoho sa bojí, krúti hlavou, že ničoho. Počas pretekov ani raz z motorky nespadol a aj keby sa to stalo, dieťa je pred úrazom dôsledne chránené. Otec rozopína na kombinézu s ochrannými prvkami, aby ukázal, že aj pod vrchnou vrstvou sa nachádza ďalšia. Bezpečnosť je prvoradá aj pre trénera Jakuba Kornfeila:
„Zatiaľ sa to nestalo (zranenie dieťaťa, pozn.), ja sám som bol vychovávaný s tým, že je potrebné na úplne prvom mieste dbať na bezpečnosť. Neexistuje, aby jazdil čo i len meter bez prilby. Nikdy neviete, čo sa môže stať. A nie je to len o kombinéze a ochrane jazdca, ale aj o tej motorke, aby tá technika bola stopercentná. Úspech sa skladá z motorky a jej jazdca,“ sumarizuje Kornfeil.
A jazdia tvoji kamaráti na motorkách, pýtame sa Matiasa. Prekvapivo odpovedá, že áno, na čo jeho otec dopĺňa, že kamaráti zo škôlky nie. Chlapec sa aktívne pohybuje v komunite motoristického športu a tá formuje aj jeho pohľad na svet. Preto je kľúčové, aby mal okolo seba podnetné a podporujúce osobnosti ochotné venovať čas, energiu, ale aj peniaze, do rastúceho talentu. Zdá sa, že rodičia nemohli nájsť lepšieho človeka na tento cieľ, ako práve Jakuba Kornfeila (profil na MotoGP).
Na tréningu s trénerom Kornfeilom
Motoristický šport nie je len o prekonávaní súperov, ale aj samého seba – neskoršie testosterónom a pachom benzínu nafúknuté egá pretekárov vyzývajú neposlúchať autority a ísť vlastnými cestami, občas nesprávnymi. Je preto kľúčové, keď sa mladí športovci už v začiatkoch kariéry učia svedomitosti, rešpektu a zároveň majú dosť voľnosti, aby si našli svoj vlastný štýl. A hoci rodičia plnia úlohu manažérov a sponzorov, sú isté chvíle, kedy musia ponechať plnú dôveru práve trénerovi.
„Našťastie som nemal žiadny problém s rodičmi – tí rodičia vedia, že som niečo dokázal a majú k tomu rešpekt, absolútne nezasahujú do tréningov, čo je pre mňa báječné. A je to vzájomné. Rodičia počúvajú rady, niektorí si ich nahrávajú, zapisujú a keď sú potom s dieťaťom sami na tréningu, si ich pripomínajú,“ hovorí Jakub Kornfeil, ktorý si v Moto3 vydobyl 5 pódiových umiestnení a počas 11 rokov v MotoGP jazdil aj v 125cc a MotoE.
„Teraz mávame každý týždeň tréning, takže štyrikrát do mesiaca a samozrejme netrénuje len so mnou, trénuje aj s otcom. Raz do týždňa to so mnou stačí, pretože s otcom sa potom zameriava na to, čo som mu hovoril. Je to takto dobre nastavené, pretože keby bol neustále s trénerom, nebol by mu vzácny a možno by mu už nenaslúchal.“
Na tréningu, ktorého sme sa zúčastnili, sa trénovali aj štarty, v ktorých chlapec mierne zaostáva. Motocykel má benzínový motor s klasickým ovládaním, namiesto manuálnej prevodovky je tu variátor. Napriek tomu je čo zlepšovať a zdá sa, že trefné odporúčania od trénera padli na úrodnú pôdu – štarty sa na tréningu daria. Má to však svoje hranice, významnú úlohu v celom motoristickom športe zohráva samotné vozidlo. „Chlapec už začína objavovať limity motorky a stoja mu v ceste,“ pripomína otec.
Po niekoľkých intenzívnych minútach trénovania prudkých rozjazdov sa Matias vracia na okruh a v závese za trénerom, ktorý jazdí na malej motorke, ale v kompletnej bezpečnostnej výbave. Chlapec má vďaka takémuto priamemu vedeniu možnosť osvojiť si správnu rýchlosť pri prejazde zákrutami, vedieť, kde sa môže rozbehnúť čo najrýchlejšie, rozumieť apexu a zároveň jazdiť stále bezpečne. Čím dlhšie sa na dvoch jazdcov pozeráte, tým máte väčší dojem, že sú prepojení imaginárnou tyčou, čo svedčí aj o Matiasovom krátkom reakčnom čase tak nevyhnutnom v akomkoľvek športe. Napokon sa vymenia a úlohu vedúceho jazdca na seba prevezme práve Matias.
Kornfeil pritom trénuje viac detí. „Do 15 rokov asi, snažím sa zameriavať na chlapcov, ktorí ešte nemajú zlé návyky, sú v tomto smere tvárni. Odnaučovať zlé návyky v 18 rokoch je už nesmierne zložité,“ hovorí tréner počas krátkej prestávky.
Výzvy pre rodičov a vysoké náklady
Čo je dnes pre rodičov takýchto motoristických talentov najväčšia výzva a čo ich tlačí v topánke? Samozrejme, financovanie.
„Síce je to základná kategória, ale už vidíme, aké je to finančne náročné. A viem od ostatných chalanov, ktorí sú vo vyšších kategóriách, že naozaj motoršport aj na úrovni MS sú už veľmi finančne náročné,“ hodnotí situáciu Matiasov otec.
Znamená na to, že aj vy ste už teraz v nejakej miere závislí na sponzoroch?
„Zatiaľ to robíme zo svojich zdrojov, ale náš cieľ je robiť to profesionálne a tam už sponzorov musíme zohnať a zapojiť do toho aj iných ľudí. Budúci rok máme v pláne ísť na majstrovstvá Slovenska na tejto motorke, ale nie je tu tak veľká konkurencia, preto sa chceme zúčastňovať aj majstrovstvách Českej republiky na inej motorke. A, samozrejme, dve motorky so servisom, dopravou na podujatia, tréningami, prenájmom dráh, to je všetko je finančne i časovo veľmi náročné.“
V absolútnych číslach sú to sumy, ktoré sú pre bežného Slováka iba ťažko uchopiteľné. Náklady na jednu sezónu aj v tejto juniorskej kategórii môžu presahovať aj 15-tisíc eur.
Je to teda drahé hobby, ako sa tie peniaze vracajú späť, chlapci získavajú granty alebo finančné výhry za preteky?
„Nie, žiadne ocenenia, prize money alebo niečo podobné tu neexistuje, na Slovensku dostanú pohár a body. Toto je celkovo v motoršporte, že až špičkoví jazdci zarábajú, napríklad na majstrovstvách sveta. Jakub,“ otec ukazuje na trénera, „už v niektorých sezónach mohol byť aj platený jazdec, ale tie juniorské série sa dotujú a zháňajú sa sponzori. Je super, že tu v Bratislave máme Macerano Racing Team a Junior Moto Academy, kde sa dá začať za relatívne dobré peniaze učiť dieťa na motorke, areál je dobrý, technický. Klobúk dole, tí chalani to robia v rámci svojho voľného času za minimálne peniaze.“
„Vo vyšších ligách to už nie je len o talente, rýchlosti a rodine, ale hromade ďalších vecí. Šťastie, výsledky, dôležité momenty, sponzori, podpora autoklubov,“ dodáva tréner Jakub a pokračuje: „Úloha sponzorov je obrovská. Aj keď som jazdil majstrovstvá sveta 10 rokov, tak sme tam museli nosiť peniaze. Musel som platiť za to, aby som mohol jazdiť. Takže sponzori musia vyskladať obrovský budget a kúpiť si sedačku na mototrojkách. Sedačka znamená mechanikov, motorku, techniku, letenky, ubytovanie po celom svete, všetko dookola – napriek tomu, že som jazdil v najprestížnejšej súťaži na tejto planéte.“
Závislosť na sponzoroch je preto strategická, čo spôsobuje aj problémy. „Mne sa stalo to, že sponzor, ktorý sám zaklopal na dvere, že ma chce sponzorovať budúci rok, nakoniec neprišiel. Keď prišlo na platenie, tak sa z ničoho nič vytratil.“
Matias Baláž s číslom 26
To, že má malý Matias číslo 26, nie je náhoda. „To číslo sa s nami nesie v rodine, má svoj význam,“ upresňuje otec a poukazuje na viaceré súkromné výskyty tohto čísla nielen vo svojom živote.
„Teraz nám nejde o pódiá a víťazstvá, naozaj v tomto veku ide o to, aby ho bavila jazda na motorke, aby mal s kým súperiť, aby bol v tých súbojoch. Netlačíme ho do výsledkov a ani ich od neho neočakávame, on je na to moc malý, je v súbojoch s 9-ročnými chlapcami. Preto chceme ísť do druhej kategórie minibike, ktorá je viac závodnejšia. Tie výsledky potom prídu samé.“
Napriek tomu, že rodičia sú mierni a racionálni, pokiaľ ide o aktuálne výsledky mladého motorkára, tréner Kornfeil v ňom vidí talent. „Je strašne ťažké predpovedať budúcnosť, ale čo na ňom oceňujem, je schopnosť poslúchať. Ak bude rásť naďalej tak ako doteraz, myslím si, že má pred sebou skvelú budúcnosť. Určite má talent od prírody, od Boha, čo sa prejavuje v kľúčových momentoch, keď nemá úplne pod kontrolou motorku, no on ju povedie a zvládne to. V piatich rokoch dokáže vyhodnocovať, čo hovorím, s čím som sa doteraz nestretol. V Matiasovi vidím veľký potenciál.“
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.