Test Vespa Primavera 125 S: Zabudnite na stereotypy, tento šikovný skúter jazdí dobre a vytiahne aj 100 km/h
Niet pochýb o tom, že Vespa Primavera vybudovala svoju povesť na dizajne, no dokáže zaujať aj ďalšími vlastnosťami.
Vydané, zverejnil ERIK STRÍŽ
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Foto: • Text: Peter Orosz
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Osem desaťročí vývoja
Vespa je legenda a nech si hovorí kto chce čo chce, pravdou je, že tieto skútre nie sú v žiadnom prípade vyhradené len pre dámy. Vysoká estetická hodnota a dnes už ikonický retro dizajn s typicky kruhovým predným svetlometom a elegantne zaobleným štítom chrániacim nohy sa stal doslova kultom, ktorý bez problémov jazdia aj dvojmetroví muži. Pokojne aj v obleku a s cigaretkou medzi prstami, kedysi s vlasmi vejúcimi vo vetre, dnes s imidžovými helmami.
Hoci sa skútre tejto talianskej značky priebežne modernizovali, majú digitálny prístrojový panel a bez problémov ich prepojíte aj so smartfónmi, východiskový dizajn ostáva od prvopočiatkov zachovaný. V tých prvopočiatkoch to ešte nebola Vespa, ale Moto Piaggio No. 5, teda MP5 s prezývkou Paperino, pod ktorým boli podpísaní inižinieri-dizajnéri Renzo Spolti a Vittorio Casini. Vytvorili taký dizajn, ktorý efektívne chránil jazdca pred vodou počas jazdy aj pri prejazde cez mláky.
Značka Vespa bola oficiálne zaregistrovaná presne 23. apríla 1946 v toskánskej Florencii a za 76 rokov vyrobila, teraz pozor, viac ako 13 miliónov vozidiel pre 6 kontinentov sveta!
Keď s týmito vedomosťami preberáme na redakčný test nápadný skúter Vespa Primavera S 125, máme k nej prirodzenú úctu a sme ochotní akceptovať aj to, že verejná mienka je dnes predsa len naklonená k tomu, že Vespy akosi patria dámam.
V krátkosti o technike
Model Vespa Primavera S 125 je skúter, ktorý môžete šoférovať s vodičským oprávnením na vozidlá skupiny B, pretože má variátorovú prevodovku, pri ktorej nemusíte radiť prevodové stupne – všetko sa deje samočinne, vy len pridávate plyn a brzdíte. Jednovalcový motor s príznačným zvukom má v tomto prípade kubatúru 124 kubických centimetrov, s čím sa už zaraďuje do štandardu „125“, dosahuje maximálny výkon 11 koní, takže reálne môžete dosiahnuť rýchlosť aj 100 km/h (to bol maximum, čo sme počas testu dosiahli my, v techničáku je max. 91 km/h).
Technické údaje Vespa Primavera S 125 | |
Pohon |
|
Max. rýchlosť |
|
Spotreba |
|
Predná náprava |
|
Zadná náprava |
|
Rozmery |
|
Prvý štart a rozjazd
- Jednoduchá obsluha, štart za pár sekúnd od odomknutia.
V našom prípade išlo o prvý kontakt so skútrom značky Vespa, ale prvý štart ani rozjazd sa prakticky v ničom nelíši od toho, čo poznáme z iných skútrov. To znamená, že po vložení a pootočení kľúčika v štartéri aktivujete elektrický okruh, následne musíte stlačiť brzdový pedál a na pravej rukoväti spodným čiernym tlačidlom naštartovať motor. Štartovanie je elektrické, teda nič nenakopávate.
Keď už máte naštartované, stačí sedieť na sedadle a nohami odstrčiť motorku trocha vpred – vtedy sa stojan sklopí a vy môžete jazdiť.
Ovládače potrebné počas jazdy sú na ľavej rukoväti – ide o prepínač stretávacích a diaľkových svetiel, smerové svetlá a klaksón. Prepínač svetiel je posuvný, stredová pozícia sú stretávacie svetlá a posuvom doprava či doľava zapnete diaľkové svetlá alebo nimi bliknete. Klaksón je nápadne hlučný, motorkár teda o sebe dá vedieť na veľké vzdialenosti. Brzdíte obidvomi páčkami, teda naľavo aj napravo.
Jazdné vlastnosti
- Spomedzi skútrov ide o nadpriemer, avšak nápadne vibruje a je citlivý na nerovnosti na ceste
- Skvelá dynamika aj obratnosť pri mestských rýchlostiach.
- Prekvapivo stabilný pri rýchlosti 80 km/h a vyššej.
Vespa Primavera 125 S je imidžový skúter do mesta a tak aj k nemu musíme pristupovať. Nejde o cestný motocykel, ktorým by ste prekonávali stredne dlhé vzdialenosti na okreskách alebo diaľniciach, hoci aj tie zvládne, keď je to nevyhnutné. Teritóriom Vespy je mesto a v ňom sa prejavuje príkladne. Vpredu aj vzadu sú 12-palcové kolesá, takže zjazd z vyššieho obrubníka už hrozí poškriabaním spodných partií a výfukového potrubia, na toto je potrebné dávať si pozor. Rovnako sa neveľké kolesá nepriaznivo prejavujú pri prejazde cez diery a väčšie nerovnosti, menší priemer pneumatík celkom prirodzene spôsobuje, že do diery na ceste vpadnete hlbšie a tento náraz sa prenáša priamo do riadidiel. Jednou z prvých zručností, ktoré si budete musieť s Vespou osvojiť, je využívanie jej obratnosti na vyhýbanie sa výtlkom a vydutiam na ceste.
Keď Vespu porovnávame s inými charakterovo blízkymi skútrami, určite ide o nadpriemer. Na motorke má jazdec s priemernou výškou 175 cm pohodlný posed, sedák samotný je vskutku komfortný vďaka ergonomickému tvarovaniu, tlmí nárazy. Obratnosť aj dynamika sú vynikajúce, takže kto má rád ofenzívnu jazdu, ten si Vespu naozaj užije.
Milým prekvapením bola prevádzka motocykla na okresných cestách, ktoré tvorili asi 30 percent z celkovej dĺžky nami jazdených trás – teda na mestský skúter pomerne dosť. V rýchlostiach 80 až 100 km/h pôsobí Vespa Primavera 125 S stabilne, motor sa prejavuje ešte stále primerane pružne a na kvalitnej vozovke si môžete jazdu užívať. Ak je cesta horšia, budete pociťovať nápadné vibrácie prenášané od kolies až do rukovätí a s ohľadom na veľkosť kolies sa potreba vyhýbania sa väčším nerovnostiam stane ešte naliehavejšou.
Osobne sa mi nestalo, že by ma Vespa doslova zradila, aj keď som priamo vošiel do väčšej diery alebo cez hlboko položený poklop kanála, ale náraz som pocítil poriadne.
Ak zvažujete, či si kúpiť skúter s kubatúrou 50 alebo 125 cm3, vedzte, že investícia do väčšieho objemu motora sa vám naozaj vyplatí. Priaznivo sa prejaví nielen na maximálnej rýchlosti, ale aj v dynamike pri nízkych rýchlostiach a pri rozjazdoch. A keď plánujete občas voziť aj druhú osobu či jazdiť v kopcoch, tam by už päťdesiatka mohla strácať dych. Osobne sa mi stalo, že som pri jednom 50 cm3 skútri, nebola to Vespa, jednoducho nevyšiel na mierny kopec. Obaja sme pritom dokopy nemali viac ako 130 kg – s Vespa Primavera 125 S sa vám toto nestane.
Zhrnutie
- Dobré jazdné vlastnosti v meste, skúter je zábavné riadiť
- Jednoduchá obsluha
- Možnosť prepojenia so smartfónom
- Vyššia citlivosť na nerovnosti na ceste a vibrácie
- Na dnešné pomery dosť hlučný prejav motora a výfuku
- Chýba bočný stojan
Skúsenosť so skútrom Vespa Primavera 125 S bola naozaj priaznivá. Motocykel sme mali v teste vlastne dvakrát, pretože počas druhého testu sme k nemu spravili video, no a prvý aj druhýkrát nás potešil a zaujal. Ide o esteticky hodnotný motocykel pre veľmi široké spektrum zákazníkov, ktoré pritom netvoria iba dámy. Zvlášť v modrom laku vyzerá krásne, moderne, zároveň retro. Dámy ocenia, že pri nastupovaní nemusia dvíhať nohu ponad sedadlo, jednoducho do neho nasadnú ako na barovú stoličku. Avšak práve dámy nepochybne zamrzí, že táto Vespa nebola vybavená bočným stojanom, len tým robustným, na ktorý musíte motorku dvihnúť zacúvaním. Chce to grif, no pre nežné pohlavie to občas môže byť obťažujúce.
Vespa Primavera 125 S sa na Slovensku predáva za 5 299 €, v predaji je aj šedé a čierne vyhotovenie karosérie. Základná Primavera 50 je v predaji už od 3 499 € a prvá s motorom 125 cm3, Primavera 125, od 4 799 €.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.