TEST Volkswagen ID. 5 GTX: Neštartuje sa kľúčom ani tlačidlom a jazdí fantasticky
Motoristu, ktorý mal skúsenosť s klasickými pohonmi, môže ovládanie elektromobilu prekvapiť. Všetko však dáva svoj zmysel.
Vydané, zverejnil ERIK STRÍŽ

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

Foto: • Text: Peter Orosz

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ


Stručná recenzia Volkswagen ID.5 GTX: Sotva by ste hľadali niečo lepšie
Pred niekoľkými týždňami sme z redakčného testu vrátili elektrické SUV Volkswagen ID.5 GTX. Nielen podľa nášho názoru ide pravdepodobne o najlepší elektromobil, aký si dnes môžete kúpiť: popri relatívne prijateľnej cene ponúka krásnu estetiku SUV-kupé, veľkorysý vnútorný priestor vrátane obrovského batožinového priestoru 549 litrov, skvelé jazdné vlastnosti a tiež dojazd 381 – 508 km, ktorý už nebude motoristu nechávať v neistote, či na svojom aute zvládne cestu na dovolenku alebo dlhší výlet v rámci Slovenska. Najmä tie jazdné vlastnosti sú niečím, čím nás Volkswagen úprimne prekvapil a potešil. Dva elektrické motory, každý na jednej náprave, dokážu vyše dvojtonovému automobilu s niekoľko stoviek kilogramov vážiacim 77 kWh akumulátorom v podlahe zabezpečiť prudké rozjazdy (0-100 km/h za 6,3 s) a vytvoriť dojem, že auto váži možno polovicu. Dokonca ani pri rýchlom vjazde do ostrej zákruty nedáva okamžite vedieť o vyššej hmotnosti, pretože sa dlho prejavuje neutrálne, teda bez tendencie k pretáčavosti alebo nedotáčavosti. Spoza volantu máte pocit dokonalej kontroly nad vozidlom aj preto, že počítač precízne reaguje na korekcie volantom a jemnú manipuláciu s pedálmi. Ofenzívna jazda na VW ID.5 GTX je nevšedným zážitkom, pretože výrobca dokázal, že s elektrickými pohonmi možno robiť divy a zdanlivo prekonávať fyzikálne hranice, na ktoré elektromobily narážali pomerne skoro v porovnaní s automobilmi so spaľovacími pohonmi 4×4.
Zhrnutie testu VW ID.5 GTX: Dojazd už nie je dôvodom na obavy
Nie je potrebné chodiť okolo horúcej kaše: Volkswagen ID.5 GTX je nepochybne jedným z najlepších elektromobilov, aké si dnes môžete kúpiť. Ide o krásne SUV s ladnými tvarmi vzadu, ktoré nemajú nepriaznivý vplyv na úžitkovú hodnotu vozidla. Auto bude celkom vyhovovať veľmi širokému spektru zákazníkov – od tých rodinne zameraných až po vodičov, ktorí milujú šoférovanie. Športový charakter vozidla je nepopierateľný, stále je však v medziach každodennej použiteľnosti, takže podvozok nie je prehnane tvrdý, tuhý, riadenie je ešte vždy preposilované a rozsiahla paleta asistenčných systémov sa stará o bezpečnosť počas všedných dní. Kto žije racionálnym predvídateľným životným štýlom, pre toho už dojazd nebude predmetom obáv, práve naopak – ocení, že namiesto navštevovania čerpacích staníc si môže svoje vozidlo priebežne dobíjať skoro kdekoľvek.Technické údaje Volkswagen ID. 5 GTX (2022)
- Dĺžka 4 599 mm
- Šírka 1 852 mm
- Výška 1 607 mm
- Rázvor náprav 2 771 mm
- Objem kufra 549 – 1 561 litrov
- Pohotovostná hmotnosť od 2 242 kg
- Max. výkon 220 kW/299 k
- Max. krút. moment 162/310 Nm
- Prevodovka jednostupňová, automatická
- Kapacita batérií (netto) 77kWh
- Akcelerácia 0 – 100 km/h 6,3 s
- Maximálna rýchlosť 180 km/h
- Spotreba energie podľa WLTP 16,9 kWh/100 km
- Dojazd (kombinovaný podľa WLTP) 491 km
- Dojazd počas testu (september 2022) max. 400 km
Je tu štartovacie tlačidlo, no ide to aj bez neho
Pristúpite k ID.5 GTX a kľúč vôbec nemusíte vyberať z vrecka. Už po priblížení sa asi na dva metre sa rozsvietia obrysové LED svetlá, čím dá auto najavo svoju pripravenosť na otvorenie dverí. Kľučky sú zapustené, za ich spodnou hranou je mikrospínač, ktorý stlačíte prstami a dvere sa odomknú. Keď otvoríte dvere vodiča, poteší vás automaticky sa posúvajúce sedadlo, do ktorého sa ľahšie nastupuje – akonáhle ste vnútri, zatvoríte dvere a sedadlo sa posunie späť do východiskovej polohy. S trojmiestnou pamäťou môžete vyvolať ktorékoľvek vopred uložené nastavenie sedadla. Napokon už len stlačíte brzdový pedál so symbolom PAUSE, otočením páky prevodovky integrovanej do panela s prístrojovým displejom vyberiete polohu D, stlačíte akceleračný pedál so symbolom PLAY a auto už ide vpred. Máte pocit, že tu niečo chýbalo? Správny postreh, chýbalo stlačenie štartovacieho tlačidla, teda samotné štartovanie, a tiež uvoľnenie ručnej/parkovacej brzdy. Nejde pritom o žiadnu chybu.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.