Zrkadlo v aute dostane novú funkciu, bude monitorovať vodičov, či sú dosť pozorní

Systém zabudovaný do samostmievacieho spätného zrkadla analyzuje hlavu, oči a telo vodiča, aby odhalil nepozorných alebo ospalých vodičov.
Vydané, zverejnil
Zatiaľ čo vodiči majú za úlohu sledovať dianie v premávke, ktorá je okolo nich, autá budú sledovať aj okolie, aj vodičov samotných. Cieľom je zabrániť dopravným nehodám a incidentom, ktoré majú pôvod v nepozornosti vodičov. Niektorí výrobcovia automobilov používajú senzory na stĺpiku riadenia alebo na prístrojovom paneli na sledovanie vodičovej pozornosti, technológia Driver Monitoring System od spoločnosti Magna je zabudovaná do samostmievacieho spätného zrkadla. Systém založený na kamere využíva aj infračervené senzory a neustále počas jazdy analyzuje hlavu, oči a telo vodiča, aby identifikoval roztržitosť, nepozornosť či ospalosť vodiča. Súbor hardvéru a softvéru údajne dokáže aj predpovedať, kedy vodič nebude venovať dostatočnú pozornosť jazde a odoslať upozornenie na toto zistenie pomocou zvukových alebo vizuálnych upozornení. Tie by sa mali zobrazovať na prístrojovej doske za volantom alebo na head-up displeji, ak je ním vozidlo vybavené.

Už tento rok budú čierne skrinky v autách povinné. Čo budú sledovať a koľko to bude stáť?

Každé nové auto bude musieť obsahovať čiernu skrinku a ďalších 8 systémov. Už vieme, čo všetko tieto nové zariadenia zaznamenajú a aký to bude mať zmysel.

### Zmeny v povinnej výbave áut Automobilky sa pripravujú na nové európske predpisy, ktoré zavedú nové pravidlá pre získanie homologizácie pre použitie v krajinách Európskej únie. Od roku 2026 budú tieto regulácie vyžadovať, aby všetky nové vozidlá mali okrem iných pokročilých bezpečnostných prvkov aj nejakú technológiu monitorovania vodiča. Takéto techológie pritom poznáme už dnes, pozornosť vodiča vyhodnocujú na základe veľkého množstva faktorov, ako je prechádzanie pruhov, prudké brzdenia či menej intenzívna práca s volantom. Keď sa zistí nepozornosť alebo príliš dlho trvajúca jazda bez prestávky, vodiča na to upozorní výstražná správa alebo ikona kávičky. Zmeny sa týkajú nielen európskeho trhu. Túto jeseň americký Národný úrad pre bezpečnosť dopravy vyzval na prijatie nového pravidla, ktoré by využívalo monitorovanie v kabíne, aby sa zabránilo jazde pod vplyvom alkoholu a iných omamných látok. Od tohto roka sú v rámci Európskej únie povinné aj ďalšie systémy v nových autách: * Povinný „obmedzovač“ rýchlosti. Vďaka radarom a mapovým podkladom bude systém poznať rýchlostné limity na cestách. Ak vodič prekročí povolenú rýchlosť, systém ho upozorní vibrovaním plynového pedálu. Na rozdiel od niektorých názorov systém nijako neznižuje rýchlosť vozidla. * Povinná predpríprava na alkotester. Ide o štandardizované rozhranie, ktoré uľahčuje inštaláciu dychových analyzátorov blokujúcich naštartovanie motora, ak je vodič pod vplyvom alkoholu. Ide len o uľahčenie montáže a nie o vybavenie áut alkotestermi – to má prísť na rad až neskôr. * Systém na sledovanie únavy vodiča. Ide o systém, ktorý analyzuje správanie vodiča. Ak počítač vyhodnotí, že je vodič ospalý, navrhne mu prestávku. * Pokročilý systém detekcie rozptýlenia. Ide o systém, ktorý rozpozná úroveň vizuálnej pozornosti, ktorú vodič venuje dopravnej situácii, a v prípade potreby ho upozorní. Funguje podobne ako vyššie popísané. * Signál núdzového zastavenia. Rýchle blikanie brzdových svetiel informuje vodičov za nami, že sme začali intenzívne brzdiť, čoskoro bude pre automobily povinný. * Detekcia objektov pri cúvaní. Nie je to nič iné ako zadné parkovacie senzory alebo zadná kamera. * Pokročilý brzdový systém. Automaticky rozpozná možnosť kolízie a použije brzdový systém na zníženie rýchlosti, čím zabráni alebo zníži závažnosť kolízie. * Systém udržiavania v jazdnom pruhu. Ide o systém, ktorý zabraňuje neúmyselnému vybočeniu z jazdného pruhu v prípade, že sú splnené najmä vizuálne podmienky na jeho sledovanie kamerou. * Záznamník údajov o nehode, t.j. čierna skrinka v aute. Zhromažďuje údaje o jazde, aby pomohla odhaliť príčiny a okolnosti nehody. * Výber týchto systémov nebol náhodný. EÚ starostlivo analyzovala nehody z hľadiska ich príčin a vybrala systémy, ktoré môžu výrazne zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky pri relatívne nízkych nákladoch.
Je potrebné zdôrazniť, že žiadny z vyššie uvedených systémov, vrátane čiernej skrinky, nebol vytvorený špeciálne s ohľadom na nové nariadenia EÚ. Každý z nich je dostupný už dnes, častokrát už v základnej výbave – napríklad taký systém sledovania únavy vodiča, parkovacie senzory/kamera či pokročilý brzdový asistent. Niektoré automobily majú v základnej výbave už aj aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu, teda nielen upozornenie na jeho opustenie.

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.