AUDI Q8 E-TRON: Zoznamujeme sa s najlepším elektromobilom značky Audi / 1. časť
Audi e-tron stanovil vysoké štandardy pre elektromobily a jeho pokračovateľ Q8 e-tron začína tam, kde e-tron skončil.
Vydané, zverejnil ERIK STRÍŽ

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

Foto: • Text: Peter Orosz

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

Prečítajte si všetky časti nášho seriálu o Audi Q8 e-tron:
- AUDI Q8 E-TRON: Zoznamujeme sa s najlepším elektromobilom značky Audi / 1. časť
- Pozrite sa do zákulisia techniky v AUDI Q8 E-TRON. Náskok vďaka technike je stále aktuálny / 2. časť
- Tri motory sú štandard. Predstavujeme vrcholové AUDI SQ8 E-TRON a SQ8 SPORTBACK E-TRON / 3. časť
- AUDI Q8 E-TRON: Vyskladali sme ideálnu verziu / Audi dáva zákazníkom slobodu v konfigurácii vysnívaného SUV / 4. časť
Iné Q8
Je nové Audi Q8 e-tron elektrickou verziou brutálneho SUV Q8, respektíve plug-in hybridu Q8 TFSI e? Na prekvapenie nie, je však tým najlepším SUV elektromobilom, ktorý výrobca ponúka a v nasledujúcom období bude ponúkať. Skutočnosť, že tieto dva modely sú odlišné, potvrdzuje aj ich rozdielne umiestnenie v prehľade modelového portfólia na webových stránkach Audi.sk.
Audi Q8 e-tron je totiž evolúciou modelu Audi e-tron, a to tak významnej, že presahuje hranice konvenčného faceliftu. Audi sa rozhodlo pre zmenu názvu nielen preto, že svojím spôsobom môžeme hovoriť o novej generácii elektromobilu, ale aj preto, aby poukázala na jeho dominanciu portfóliu elektrických modelov.
Výrobca z Ingolstadtu tým jednoznačne uzavrel svoju nomenklatúru, elektrické SUV a Sportbacky majú východiskové názvy Q4 e-tron, Q6 e-tron (príde v 2023) a Q8 e-tron a dopĺňa ich e-tron GT quattro.
Takže, rozlúčme sa s Audi e-tron a zoznámte sa s Audi Q8 e-tron.
Facelift? Mali by sme hovoriť o novej generácii
Keď Audi odhalilo svoju novinku, priniesli sme o ňom správu medzi prvými s titulom „Audi vylepšilo čo sa dalo, dokonca aj samotný názov“. Rozsah inovácií je tak významný, že sotva môžeme hovoriť o obyčajnom facelifte, keďže spolu s estetikou karosérie výrobca modernizoval aj technológie, motory, batérie a podvozok. Hovoriť o novej generácii by mohlo byť na mieste, avšak Audi trvá na facelifte.

S dĺžkou vozidla 4 915 mm, šírkou 1 937 mm a výškou 1 619 mm pre Sportback a 1 633 mm pre SUV ponúka Q8 e-tron maximum priestoru a pohodlia, dokonca aj s dlhou prednou kapotou. Pod ňou je skrytý 62-litrový odkladací priestor na nabíjacie káble – frunk. Pre zaujímavosť, modely SQ8 e-tron a SQ8 Sportback e-tron sú o dva milimetre nižšie a o 39 milimetrov širšie. Rázvor 2 928 mm poskytuje veľa priestoru pre nohy aj na zadných sedadlách a vozidlo má veľkorysý úložný objem 569 litrov pre SUV a 528 litrov pre Sportback.
Audi ďalej modernizovalo technológiu digitálnych matrixových LED svetlometov, teraz majú ešte viac funkcií ako predtým a dostali optickú podporu v podobe LED pásika v hornej časti mriežky. Tento nový vizuálny prvok spája obe svetelné jednotky s nápadnou single-frame maskou. Spojovací LED pás, ale červený, nachádzame aj vzadu. Zaujímavosťou je, že na piatych dverách nenájdete popri názve Q8 (resp. SQ8) aj nápis e-tron, ten je zakomponovaný do zadného nárazníka a na spodok prednej single-frame masky.

Dizajnové zmeny sú viditeľné, vďaka nim novinku jednoznačne odlíšite od odchádzajúcej verzie, no majú aj svoj funkčný význam: úpravami prednej masky a karosérie Audi dosiahlo ďalšie zníženie koeficientu odporu vzduchu z 0,26 na 0,24 cw pre Q8 Sportback e-tron a z 0,28 na 0,27 cw pre Q8 e-tron. Dôraz na aerodynamiku sa prejavil aj na takom detaile, akým je vyhotovenie loga. Zatiaľ čo vzadu je logo klasické trojrozmerné, vpredu je celkom ploché, aby nespôsobovalo turbulencie obtekajúceho vzduchu. Spolu s tým Audi dosiahlo ďalšie zvýšenie účinnosti novými motormi a softvérovými vylepšeniami. Na každej maličkosti záleží, keď ide o dosahovanie špičkovej efektivity.

Výkonnejšie akumulátory pre menej časté nabíjanie
Audi Q8 e-tron pokračuje tam, kde pôvodný E-Tron skončil, či už z hľadiska výkonu alebo dojazdu. Trakčný akumulátor mal doteraz 65 kWh v E-Tron 50, zatiaľ čo drahšie verzie 55 a S mohli čerpať až 87 kWh energie. Po facelifte a zmene na Q8 e-tron má batéria v konfigurácii Q8 E-Tron 50 až 89 kWh.
Verzie 55 a S teraz majú na palube akumulátor s kapacitou 106 kWh (gross: 114 kWh), dojazd tak môže dosahovať až 494 km pre SUV a až 513 km pre Sportback.

Všetky verzie Q8 e-tron majú pohon všetkých kolies, hoci nápis quattro na karosérii nenájdete. Vo východiskovej konfigurácii sú v aute dva motory, každý na jednej náprave, no vrcholové SQ8 e-tron a Audi SQ8 Sportback e-tron poháňajú tri motory – na zadnej náprave sú dva. Výkon elektrického pohonu SQ8 dosahuje 370 kW a krútiaci moment 973 Nm, maximálna rýchlosť je softvérovo obmedzená na 210 km/h.
Audi Q8 55 e-tron a Audi Q8 Sportback 55 e-tron so svojimi dvoma motormi generujú výkon 300 kW v režime boost a krútiaci moment 664 Nm. Ich dojazd je až 582 km pre SUV a až 600 km pre Sportback (v súlade s WLTP) a maximálna rýchlosť, rovnako ako rýchlosť modelu Q8 50 e-tron (250 kW), je obmedzená na 200 km/h.
Pôsobivé je, že Audi Q8 e-tron sa štandardne dodáva so vzduchovým odpružením s riadeným tlmením nárazov. Výšku karosérie možno v závislosti od jazdnej situácie meniť celkovo až o fantastických 76 milimetrov a výrobca avizuje ešte lepšie vyladenie tlmenia. Očakávať máme lepšiu responzívnosť a dojem šoférovania ľahšieho vozidla. Tešíme sa na redakčný test na slovenských cestách.

Audi Q8 e-tron sa budeme počas januára venovať v celkovo štyroch príspevkoch. Po tomto úvodnom zoznámení sa s modelom predstavíme technologické riešenia a nuansy skryté v útrobách podvozka, karosérie a v interiéri, následne podrobnejšie predstavíme vrcholové verzie SQ8 e-tron a napokon vám podaríme s výberom ideálnej konfigurácie v našom formáte Poradca pri kúpe.

ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.