Odťah si radšej rozmyslite: Nové autá sa nesmú ťahať a ak áno, musíte najprv vypnúť niektoré moderné funkcie

Technologický pokrok v autopriemysle prináša aj nové obmedzenia, na ktoré bežný motorista obyčajne pri kúpe nemyslí.
Vydané, zverejnil
### Kedy je potrebné ťahať/vliecť auto? Predstavte si situáciu, ku ktorej na cestách dochádza každodenne: na staršom benzínovom či naftovom aute sa vybije batéria, nefunguje alternátor alebo samotný motor nejde naštartovať. Požiadate teda niekoho vo svojom okolí alebo si zavoláte známeho, aby vás odtiahol. Dve vozidlá spojíte lanom, ktoré máte obyčajne odložené v kufri (no nie je súčasťou povinnej výbavy) a vy, sediaci vo vlečenom vozidle, ho takto môžete dopraviť do servisu alebo akékoľvek iné bezpečné miesto. Ťahanie/vlečenie iného vozidla nie je veľmi komplikované a zvládne to aj motorista-začiatočník, musí si však dávať pozor na to, aby jazdil predvídateľne, s ohľadom na druhé vozidlo v závese, bez trhania, korektne používal smerové svetlá a udržiaval plynulé tempo. Na vlečenie vozidla sa podľa § 34 Zákona o cestnej premávke č. 8/2009 smie jazdiť rýchlosťou najviac 60 km/h a smie sa vliecť len vtedy, ak má účinné riadenie a brzdy. Pri poruche osvetlenia musia byť na vlečenom motorovom vozidle za zníženej viditeľnosti rozsvietené svietidlá na strane k stredu vozovky vpredu bielym neoslňujúcim svetlom a vzadu aspoň jedným červeným svetlom. Tieto svietidlá musia byť dobre viditeľné a nesmú byť umiestnené ďalej ako 400 mm od bočného obrysu motorového vozidla. Dodajme, že v zmysle vyššie uvedeného zákona je vlečenie viacerých motorových vozidiel alebo vlečenie motorového vozidla s prívesom zakázané. Podľa § 36 je tiež zakázané vliecť motorové vozidlo na diaľnici okrem prípadu, že sa práve takto vozidlo z diaľnice odstraňuje. ### Nové autá môžu mať s vlečením problémy Moderné automobily sú vybavené technológiami, ktoré zvyšujú bezpečnosť, niektoré sú tiež vybavené novými generáciami pohonov. Reč je hlavne o plne elektrických a hybridných pohonoch, kde elektrina pracuje v súčinnosti s benzínom či naftou. Pri elektrických automobiloch a plug-in hybridoch, ktoré využívajú elektrinu ako energiu pre jazdu, nie je dovolené vlečenie (ťahanie, odťah). Vyplýva to z koncepcie elektrického pohonu, ale aj z manuálov automobiliek ku konkrétnym vozidlám. „**Ťahanie vozidla nie je prípustné, pretože by to poškodilo elektromotor. Namiesto toho sa musí vozidlo prepravovať zdvihnuté so všetkými kolesami na plošine odťahového vozidla, pričom žiadna z dvojice kolies nesmie byť v kontakte s vozovkou**,“ uvádza Volvo v manuáli modelu S90 Recharge Plug-in Hybrid a uvedené odporúčanie platí pre všetky elektromobily a plug-in hybridné automobily. Takže, ak potrebujete odtiahnuť svoj automobil, ktorý ako pohon využíva elektrický motor (nezáleží, či je primárny alebo sekundárny), musíte ho nechať naložiť na plošinu odťahového vozidla. Aj v tomto prípade však musíte dbať na to, aby počas vyloženia vášho vozidla na plošinu, čo sú asi tri metre, nebola aktivovaná parkovacia brzda. V opačnom prípade bude potrebné vozidlo umiestniť na plošinu pomocou hydraulickej ruky. Niekedy sa môžeme stretnúť s odťahovými službami, ktoré vyložia iba predné kolesá odťahovaného vozidla a tie zadné nechajú na ceste: pri elektrických vozidlách tiež toto nie je prípustné. V horšom prípade hrozí nasledovné poškodenie:

Stránky: 1 2

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.