Partner, ktorý nesklame / Rozhovor s Miladou Kováčovou z Autoprofit Galanta

Keďže rovnako časopis auto motor a šport aj Škoda Auto Slovensko oslavuje 30 rokov pôsobenia na našom trhu, vybrali sme sa na rozhovor s piatimi predajcami Škoda po celom Slovensku. Začíname v Galante, kde pod vedením Milady Kováčovej pôsobí spoločnosť Autoprofit Galanta.
Vydané, zverejnil
**Ako by ste charakterizovali vašich klientov, ktorí si k vám chodia vyberať, prípadne servisovať vozidlá a využívajú vaše služby?** Štruktúra zákazníkov sa asi líši od bratislavských kolegov, no ľudia nemajú problém s mobilitou. Navyše sme iba pár minút vzdialení od krajských miest ako Bratislava, Trnava, či Nitra. Preto sa u nás často objavujú aj flotiloví zákazníci, ktorých sa snažíme udržať. Z hľadiska porovnania pomeru flotilových a bežných zákazníkov by som povedala, že ich zastúpenie je približne vyrovnané. **Hovorí sa o vás, že sa zameriavate na inovácie a veľmi rýchlo ich viete uviesť do praxe. Na ktoré inovácie ste obzvlášť hrdá?** Progresívnych predajcov má Škoda na Slovensku viacero. Ja som mala šťastie, že som sa popri bývalom majiteľovi, pánovi Ščasnom, dostala postupne až do vedenia firmy, pričom dnes ju vediem spolu so synovcom Petrom Vrbovským. Je to výhoda, lebo ako mladý človek má iný pohľad na svet a moderné technológie, čo v spojení s mojimi skúsenosťami prospieva napredovaniu. Vždy som mala povahu, ktorá chcela skúmať, objavovať a ak nás importér oslovil s možnosťou pilotných projektov v rôznych oblastiach, tak sme sa k tomu stavali otvorene. Napriek tomu, že máme 70 zamestnancov, firmu vedieme iba dvaja, čo zaručuje pružnosť a rýchlosť rozhodovania. Ak nám nejaká novinka dáva zmysel a vidíme v nej prínos, tak ju vyskúšame. Ako prví na Slovensku sme obstarali bezdotykovú geometriu, pričom jej najväčší prínos vidíme v nástupe elektromobility. Spolu s ňou sa zmení rozsah služieb v servisoch a očakávame, že vzhľadom na hmotnosť elektromobilov a stav našich ciest sa väčšina opráv a servisu presunie na podvozky. Odhadovala som, že väčšina vozidiel nemá dobrú geometriu, čo má negatívny vplyv na mnohé podvozkové komponenty vrátane bezpečnosti a komfortu jazdy. Táto výrazná investícia sa nám osvedčila, pretože za minútu dokáže na 15 vozidlách odmerať nielen geometriu, ale aj hĺbku dezénu. Zákazník okamžite vie, v akom stave je jeho auto. Naši mechanici potom vedia povedať, čo treba s autom robiť a aké to bude mať následky. Keďže môj synovec je vyštudovaný stavebný inžinier a ja mám rada vizuálne pekné veci, tak sme investovali aj do stavieb v rámci nášho areálu. Pred tromi rokmi sme začali montovať fotovoltické panely, vďaka čomu nám Škoda ako prvým na Slovensku udelila certifikát Green Retail. K úspore energie, recyklácii a ďalším ekologickým aktivitám vedieme aj našich kolegov a zamestnancov a dbáme na to, aby sme boli čo najviac šetrní k životnému prostrediu. **Spomenuli ste fotovoltiku aj elektromobilitu. Máte k dispozícii napríklad aj nabíjačky, ktoré využívajú slnečnú energiu na nabíjanie elektromobilov?** Ako prví sme v Galante sprevádzkovali rýchlonabíjačku s voľným prístupom pre všetkých záujemcov. Okrem toho tu máme aj ďalšie pomalšie nabíjačky. V tejto súvislosti sme museli pristúpiť k regulácii elektrickej siete celého areálu, pretože nabíjanie sa výrazne prejavilo na odbere energie. Riešime aj možnosti úložiska energie a spôsoby, aby sme vedeli využiť aj energiu, ktorú naše solárne panely vytvoria v čase, keď máme zatvorené. **Ako vnímate posun záujmu zákazníkov od tradičných spaľovacích motorov k elektromobilom?** Nie je to skoková záležitosť, dopyt vnímame skôr v sínusoidách, čo môže spôsobovať aj aktuálna situácia vo svete. Približne pred polrokom sme evidovali vyšší záujem, teraz sa trochu utlmil, no zákazníci sa chodia pýtať na modely Škoda Enyaq iV vrátane verzie Coupé RS iV. Vieme im vozidlo na víkend požičať, aby si ho vyskúšali. Tieto autá sa veľmi páčia dizajnovo, komfortom, jazdnými vlastnosťami, veľkú otázku však zohráva cena. Veľký predajný potenciál vidíme najmä vo veľkých nadnárodných spoločnostiach, ktoré majú elektrické či elektrifikované vozidlá ako súčasť svojich pravidiel. **Za ten čas, čo pôsobíte v Galante, ste si isto vytvorili vzťah s komunitou vo vašom okolí. Máte klientov, ktorým ste v priebehu času predávali viacero automobilov, prípadne si prišli vybrať auto už aj pre svojich potomkov?** V spoločnosti Autoprofit som začínala pracovať ako predajkyňa a prešla som si celým rebríčkom. Nastupovala som v období, keď sa niektoré modely zháňali ťažko a zákazníci volávali azda na všetky telefónne čísla, ktoré si našli v telefónnom zozname. Bol to obrovský rozdiel oproti tomu, ako si dnes dokážu auto poskladať v online konfigurátore, prípadne si na webe pozrieť dostupnosť. Už vtedy sa bežne stávalo, že sa ozývali ľudia aj z Bratislavy, ktorí hľadali konkrétne vozidlo a nám sa ho podarilo zohnať. Viac práce som mala s popisovaním hlbinnej modrej metalízy, ktorú vozidlo malo. S daným človekom sme dobrými priateľmi, zostal naším dlhodobým zákazníkom a oslovuje ma ako moja hlbinnomodrá priateľka. **V Galante pôsobí spoločnosť od roku 1991, vy ste nastúpili v roku 1996. Ako sa za ten čas zmenili požiadavky zákazníkov? Viete po povedať napríklad na prvkoch výbavy, ktoré si zvykli priplácať a dnes sú v štandardnej výbave?** Množstvo doplnkov sa za tie roky stalo bežným štandardom. V mojich začiatkoch mávali autá akurát tak airbag vodiča. My sme potom dorábali centrálne zamykania, rádiá, hmlovky, elektricky ovládané okná a mnohé ďalšie prvky. Vďaka kolegom, ktorí to všetko dokázali spraviť, sme tu mali priam montážnu dielňu. Stalo sa nám aj to, že zákazník si u nás ľahol pod auto a meral svetlú výšku či vojde do garáže. Urobil to rýchlejšie, ako sme mu stihli poradiť, pretože takúto informáciu sme mali a mohol ju získať priamo od nás. **Ako sa staráte o zamestnancov? Videl som fotky v plesových róbach. O akú akciu išlo?** Išlo o fotenie kalendára, keď si malo každé oddelenie vymyslieť nejakú tému, prípadne som im ju vymyslela ja. Výsledok bol veľmi zábavný a náš kalendár mal vynikajúci úspech. Čo sa týka zamestnancov, tak väčšina z nich u nás pracuje desiatky rokov, čo je výhoda aj nevýhoda. Napríklad jeden z našich mechanikov u nás pracuje od osemnástich rokov a v súčasnosti u nás v rámci duálneho vzdelávania požiadal o zamestnanie aj jeho syn. Zvažujeme, že pre zamestnancov, ktorí bývajú ďalej od našej spoločnosti, časom možno postavíme škôlku či možnosti ubytovania.   Bežne robíme Family Day, keď ideme so zamestnancami a ich rodinami na výlet ako napríklad loďou do Viedne aj s programom, do akvaparkov, na lyžovačky, robíme grilovačky. Pri príležitosti sviatkov zvyknú kolegovia pripraviť pohostenie, prípadne si posedíme v kaviarni. Zamestnanci okrem kartičiek so želaním dostanú aj malú pozornosť. Často sa stáva, že sa na dar vyzbierajú aj kolegovia z oddelenia. Napríklad počas pandémie covidu sme k sviatkom dávali vitamínové balíčky na posilnenie imunity. Ponúkame aj zdravé raňajky, chodí k nám aj fyzioterapeut, ktorý poskytuje masáže.   **Mnoho predajcov hovorí, že na Slovensku sa takmer nepredávajú vozidlá v základnej výbave. Čo hovoria vaše skúsenosti?** Cenovo citliví zákazníci, prípadne tí, ktorí si vozidlá kupujú ako pracovné prostriedky, si kupujú aj vozidlá so základnou cenou a výbavou a dokúpia si iba povinnú výbavu a koberce. Tých je však málo a záleží od modelu. Častejšie sa to stáva v prípade dôchodcov, ktorí si takého auto kupujú ako posledné a mávajú aj nižšie nároky. Treba však povedať, že súčasné škodovky sú už aj v základnej verzii vybavené veľmi slušne. **Mení sa nejako vekovo či inak skladba ľudí, ktorí si u vás vyberajú automobily?** Pred pár rokmi si kupovali autá ľudia po tridsiatke, keď sa už dostali do finančného stavu, že si ho mohli dovoliť. Dnes chodia mladší klienti častejšie, takže môžem povedať, že klientska štruktúra sa nám rozširuje vekovo smerom nadol. **Škodu si veľmi často vyberajú podnikatelia a patrí medzi obľúbené flotilové značky. Ako sa vám darí v tejto oblasti? Ponúkate týmto klientom nejaké špeciálne služby?** Flotiloví zákazníci sa získavajú ťažko a ide o partnerstvo na dlhšie obdobie. Preto je ich akvizícia náročná, no stalo sa mi aj to, že nás oslovili priamo firmy. Následne musí byť celý obchod v synergii, pretože zákazníci vedia, že im poskytneme aj kvalitné servisné služby. Podstatná je aj cenová otázka, pri ktorej vieme efektívne spolupracovať aj s importérskou spoločnosťou. Súčasťou našich služieb je aj elektronické prihlasovanie vozidla, kompletné poistenie a pokiaľ má zákazník záujem, vieme vozidlo aj obrandovať. Nehovoriac, že v prípade potreby vieme dodať zákazníkom vozidlo aj na miesto, ktoré si určia. **Chodia za vami priamo firemní zákazníci, alebo už viac komunikujete s poskytovateľmi operatívneho lízingu?** Stretávame sa s oboma prípadmi. Primárne využívame služby spoločnosti VWFS, ale spolupracujeme so všetkými významnými poskytovateľmi operatívneho a finančného lízingu. Na druhej strane máme aj klientov, ktorí si u nás zostavia vozidlá na mieru a následne riešia financovanie buď cez svojho poskytovateľa operatívneho lízingu, alebo im ho poradíme a zabezpečíme my. Škodovka však dokáže aj v tomto prípade poskytnúť svoje produkty ako napríklad Škoda bez starostí. Ten dokážu využívať aj mladí ľudia. Im viac vyhovuje, ak si vozidlo obstarajú cez operatívny lízing a nepotrebujú ho vlastniť, pričom svoju mobilitu majú vyriešenú. **Keby ste mali tú moc, aký model aj z historickej ponuky značky Škoda by ste opäť zaradili do predaja a prečo? Prípadne aký prvok výbavy či typ motora, ktorý bol medzi ľuďmi obľúbený a dnes už nie je v ponuke?** Mňa by veľmi potešila Škoda Felicia, kabriolet zo šesťdesiatych rokov. Z obchodného hľadiska boli veľmi obľúbené úžitkové verzie modelov Favorit a Felicia, čo by dnes privítali aj flotiloví zákazníci. Veľmi dobrú skúsenosť som mala aj s modelom Felicia Fun. Práve v čase jej príchodu som začala pracovať v tejto firme a videla som, že mala veľkú schopnosť pritiahnuť pozornosť publika na rôznych spoločenských akciách, na ktoré chodíme s našimi autami. Možno si ju zákazníci nekúpili, no vďaka nej sa ľahšie nadväzovali rozhovory a prelamovali ľady. Úlohu zábavného a príťažlivého vozidla splnila vynikajúco. **Zákazníci už nechodia do autosalónu, iba preto, aby si vybrali nové auto, prípadne do servisu. Čo ponúkate návštevníkom, ktorí k vám zavítajú?** Okrem predaja a servisu automobilov Škoda ponúkame aj možnosť automatickej a ručnej umyvárky. Vedľa máme kaviareň s terasou, ktorá má už aj svojich pravidelných zákazníkov. Postavili sme detské ihrisko, pričom jeho súčasťou je aj plastika kravičky Autoprofiťáčky, aby mestské deti videli, ako vyzerá krava. **Aké máte skúsenosti s duálnym vzdelávaním?** Veľmi dobré. Spolupracujeme s miestnou školou, ako aj so školami v Senci a v Trnave, odkiaľ k nám chodí aj majster odborného výcviku, takže študenti dostanú aj v spolupráci s našimi zamestnancami veľmi dobrú starostlivosť po odbornej aj pedagogickej stránke. V našich priestoroch sa konali aj záverečné skúšky. Výsledkom je, že takto vieme získať kvalitných nových zamestnancov. Duálne vzdelávanie považujeme za dobrú cestu. **Venujete sa podpore športovcov, aj neziskových organizácií. Podľa čoho si ich vyberáte a čo od toho očakávate?** Berieme to ako formu spolupráce s komunitou ľudí, v ktorej žijeme. Snažíme sa spolupracovať so športovcami z okolia. Medzi našich partnerov patrí aj Tomi Kid Kovács, ktorého zverenec Andrej Bandi Csemez reprezentoval Slovensko aj na Olympiáde. Tomi je z Matúškova, čo je časť Galanty a vieme si navzájom pomôcť. Počas Škoda Dňa otvorených dverí prišiel aj s ringom a návštevníkov učil základy boxu. Aj cez športovcov a ich sociálne siete, ktoré považujeme za silné médium, sa dostávame do povedomia ľudí. Vďaka prepojeniu športu a našej značky sa vieme dostať aj k ďalším perspektívnym zákazníkom. Ako cieľavedomú a úspešnú talentovanú atlétku, ktorej pomáhame, vnímame aj Emmu Zapletalovú. Spoluprácu so športovcami sme spustili dávnejšie, keď sme spolupracovali so Slovenským olympijským výborom a mohla som nahliadnuť, s akými problémami sa športovci musia vyrovnať. Preto im radi pomôžeme aspoň s dopravou na tréningy, súťaže a zápasy. Tak napríklad pomáhame detským basketbalistom z Nitry, kde hrá aj syn jedného z našich zamestnancov. Zameriavame sa na ľudí, o ktorých vieme, že to bude mať pre nich naozajstný prínos. Taktiež spolupracujeme s OZ Integrácia, kde sa jej riaditeľ, pán Krafčák snaží zapájať znevýhodnené deti do spoločnosti a chodí s nimi za našimi úspešnými športovcami. **Dnes sa autá za hotovosť kupujú už veľmi sporadicky. V minulosti to však bolo inak. Aké s tým máte skúsenosti?** V minulosti bola platba v hotovosti oveľa častejším prípadom, aj keď škodovka mala spoločnosť ŠkoFin, ktorá umožňovala predaj aj na lízing. Mnoho bežných zákazníkov však zvyklo platiť v hotovosti. S tým sa spájalo mnoho zážitkov. Napríklad starší manželský pár si vybral auto a pán si začal vyzliekať sako, čo ma prekvapilo. Ešte viac ma prekvapilo, keď si vypýtal nožnice a začal si párať podšívku. Pod ňou mal totiž ukrytú hotovosť. Ďalší vyberal auto asi dva týždne, veľa sme sa rozprávali o cene, pretože vtedy sa zľavy ešte veľmi nedávali. V deň, keď si mal prísť vyzdvihnúť auto, som si pri jeho vystupovaní zo starého auta všimla, že akosi pribral. Výsledkom bolo, že peniaze mal uložené pod tričkom. A tak sa tešil, že cestou k nám takmer omylom skočil pod auto. Celkovo sa ľudia viac tešili z kúpy auta. Mnohí už totiž dnes berú auto ako súčasť ich životov. Alebo k nám prišla rodinka v športovom oblečení s igelitkou a na prvý pohľad vyzerali, že idú niekam do okolia na piknik. Veľmi sa im zapáčila Octavia 1.9 TDI, ktorú sme práve mali na sklade. Aj sme sa už dohodli a pýtala som sa ich, kedy si po ňu prídu. A oni boli pripravení, že ju rovno zoberú a odídu na nej. Nakoniec vysvitlo, že v igelitke nemali dobroty na piknik, ale celkom veľa peňazí v hotovosti, ktoré rovno zložili v pokladni a odišli s autom. Som šťastná, že som sa dostala práve k tejto práci. Vďaka nej som totiž získala veľa priateľov a mnoho zážitkov a na dílerských konferenciách som videla aj zaujímavé miesta sveta.   **Stalo sa vám, že ste za tie roky predávali vozidlá aj viacerým generáciám klientov? Môžete hovoriť o takomto komunitnom spôsobe spolupráce?** Samozrejme, za tie roky máme viacero zákazníkov, ktorí sa k nám vracajú. Mali sme klienta, ktorému som predávala červenú Škodu Octavia RS a za roky si od nás bral už viacero modelov. Zvykli si k nám chodiť už aj jeho deti. Takisto máme rodinu, kde najprv autá kupoval otec, neskôr jeho syn a naposledy prišli aj s vnukom, ktorý si prišiel vybrať auto. Myslím si, že ak človek pomáha zákazníkovi pri výbere auta s najlepším vedomím a riadi sa jeho potrebami, ktoré zistí počas rozhovoru a poskytne mu komplexné služby spojené aj s prihlásením, tak aj klient sa rád vráti. Vždy sme sa snažili vyhovieť v najväčšej možnej miere, čo sa snažím učiť aj našich predajcov. Napríklad keď bolo treba, tak som napríklad odviezla vozidlo aj klientke do Malaciek. A práve s ňou sme nadviazali kontakt, ktorý trvá dlhodobo. Máme napríklad aj klientov, najmä modelového radu Octavia, ktorí ich prichádzajú obmeniť vždy, keď sa predstaví nová generácia. **Ľudská kreativita nemá medze. Pamätáte sa na nejakú požiadavku, na ktorú sa nedá zabudnúť?** Dnes už väčšinou riešime iba požiadavky na zmenu farby oproti ponuke bežnej palety, čo dokážeme vybaviť veľmi kvalitnými fóliami. Kedysi to bolo rôznorodejšie. Mali sme zákazníka, ktorý mal svoj vkus, pričom sme o tom viedli viaceré debaty. Bolo to v čase, keď auto bolo znakom luxusu. Istý zákazník chcel, aby jeho Octavia vyzerala čo najluxusnejšie. Čiže si na ňu objednal všetky možné dostupné chrómové prvky. Do niektorých luxusných vozidiel sa v tom čase dávali drevené obklady palubnej dosky. A niečo také chcel mať aj vo svojej Octavii. Podarilo sa mi nájsť firmu, ktorá niečo také poskytovala a pomocou fólie dokázali vytvoriť drevený obklad na všetkých dielcoch, ktoré sa dali odmontovať. Čo zákazníka oslovilo natoľko, že chcel mať drevený obklad na celom interiéri vrátane stropu. Od stropu som ho odhovorila, no inak mal drevený dekor na všetkom, čo sa dalo odmontovať. Jeho radosť na konci nemala medzí a chodí k nám doteraz. Taktiež sme jednu červenú Octaviu upravovali tak, aby sme pomocou doplnkov na karosérii dosiahli vzhľad verzie RS. So špeciálnymi modelmi občas prišla aj samotná Škoda – napríklad pri príležitosti Olympijských hier v Atlante, čo boli veľmi populárne modely. Veľkým hitom boli aj napríklad aj dorábané strešné okná. **Aké predstavy vám už táto práca splnila a aké plány by ste v budúcnosti chceli ešte zrealizovať?** Mojím snom bolo, aby sa firme darilo, rástli sme a aby sme boli stabilným partnerom. Chceme robiť veci správne a tak, aby sa na nás mohli ľudia spoľahnúť. K tomu vediem aj našich kolegov. A v tomto kontexte musím povedať, že som mala šťastie na ľudí. So spolupracovníkmi sa mi robí perfektne a som veľmi rada, že ich mám. Každý síce občas robíme chyby, občas máme búrlivé momenty, no pre mňa je dôležité, že všetci vedia, čo a ako treba robiť, aby sme pokračovali na ceste za spoločným úspechom.

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.