Celoročné pneumatiky: menej starostí pre všetkých?

Pneumatiky, ktoré netreba prezúvať, sú veľkým lákadlom. Prinášajú so sebou aj nejaké riziká? Pre koho sú vhodné? A oplatí sa o nich vôbec uvažovať?
Vydané, zverejnil
Kedysi boli celoročné pneumatiky „nutné zlo“, pretože medzi letnými a zimnými sa u nás veľmi nerozlišovalo. Vtedy sa tieto pneumatiky označovali ako „univerzálne“. Postupom času sa však začali vracať do módy a s postupom technológie majú dnes [podľa testov](https://youtu.be/8K8ThRGNaoM?t=310) niektoré modely celoročných pneumatík na snehu určité parametre rovnako dobré ako zimné, pričom [v niektorých disciplínach ich dokonca predbiehajú](https://youtu.be/8K8ThRGNaoM?t=322). Ako to teda je? Sú celoročné pneumatiky zázračným všeliekom pre každého? ### Vlastnosti Letné pneumatiky majú zmes prispôsobenú vyšším teplotám. Asfalt môže byť v lete rozpálený aj na 50°C, pričom samotná pneumatika sa používaním zohrieva ešte viac. S týmto všetkým letné pneumatiky počítajú. Avšak pri nízkych teplotách ich zmes tvrdne a priľnavosť sa zhoršuje najmä na mokrom povrchu. Zaužívaná hranica, ktorú výrobcovia pneumatík spomínajú, je všetkým dobre známych 7°C. Ak teplota klesá pod túto hodnotu, mali by ste prezuť na zimné pneumatiky. Zimné pneumatiky majú zmes oveľa lepšie prispôsobenú nízkym teplotám, zachováva si potrebnú priľnavosť aj v extrémnych mrazoch. Dezén zimných pneumatík na rozdiel od letných pneumatík, ktorých dezén slúži najmä na odvádzanie vody a inak sa snaží o maximálny styk s vozovkou, obsahuje viacero rôznych druhov drážok (lamiel), ktoré poskytujú potrebný záber na snehu a ľade. To všetko funguje skvele v zime, ale v letných podmienkach už zimné pneumatiky trpia, rýchlejšie sa opotrebujú a nedosahujú taký výkon, a to hlavne na mokrej vozovke. Celoročné pneumatiky sú niečo medzi tým. Ich špecifický dezén je navrhnutý tak, aby bezpečne a spoľahlivo fungoval na suchých, mokrých aj zasnežených cestách. Zmes celoročných pneumatík je taktiež upravená tak, aby fungovala v zimných podmienkach ale aby zároveň zniesla aj jazdu v lete. ### Zázrak? Tento kompromis samozrejme nie je úplne dokonalý. Nie je to technicky možné, aby pneumatika zvládala -20°C a jazdu na ľade, a zároveň 50°C a dobré jazdné vlastnosti na suchom asfalte. Napríklad výrobca pneumatík Continental preto vyslovene odporúča svoje celoročné pneumatiky [Continental AllSeasonContact](https://gdesk.hit.gemius.pl/lshitredir/id=ofUwPP8t73zzBUoZdwiIcZa1P1IRs6813dckmYvUSHH.G7/fastid=ikzyecveepwkrlnsjnjqnmretpmx/stparam=vfgfbrifjt/nc=0/gdpr=0/gdpr_consent=/url=https://www.continental-tires.com/sk/sk/b2c/car/tires/allseasoncontact.html?utm_source=autoviny&utm_medium=display&utm_campaign=2303_continental_jar-digital-display_awareness_autoviny_29874&utm_content=allseasoncontact) do miernych podnebí, kde sa sneh vyskytuje minimálne a skôr je dôležité dosiahnuť bezpečné jazdné vlastnosti pri nízkych teplotách a mokrom asfalte, čo sú podmienky, ktoré vládnu väčšinu zimy napríklad na južnom Slovensku. ### Výhody V testoch dosahujú celoročné pneumatiky lepšiu brzdnú dráhu a lepšiu ovládateľnosť na mokrom [aj suchom](https://youtu.be/8K8ThRGNaoM?t=322) povrchu než zimné pneumatiky. V miernom podnebí teda ich výhody využijete naplno. Celoročné pneumatiky od Continentalu sa pýšia dokonca aj mimoriadne nízkym valivým odporom, čo vám ušetrí peniaze za palivo. Ďalšie peniaze ušetríte v pneuservise, pretože ho navštívite iba raz, pri obúvaní celoročných pneumatík a potom až keď sa pneumatiky opotrebujú. Vyhnete sa teda nie len plateniu za prezúvanie 2 × ročne, ale aj stresu so zháňaním voľného termínu v pneuservise. Všetci vieme, že v období prezúvania je zháňanie termínu často veľmi náročné. Medzi ďalšie výhody celoročných pneumatík patria ich dobré jazdné vlastnosti na nespevnenom povrchu. Nie nadarmo bývajú štandardnou výbavou pre mnohé SUV. Letné pneumatiky do terénu nie sú vhodné, ale celoročné majú vďaka členitejšiemu dezénu oveľa lepší záber všade tam, kde nie je hladký povrch. Celoročné pneumatiky sú dnes teda naozaj zaujímavou alternatívou, ktorá prináša aj reálne výhody z hľadiska jazdných vlastností, ak ich využívate tam, kde dávajú zmysel. Treba dodať, že nie sú pneumatiky ako pneumatiky a ak chcete mať záruku toho, že vaše celoročné pneumatiky naozaj dobre zvládnu úlohu letných aj zimných pneumatík, odporúčame siahnuť po prémiovej značke. To platí pri pneumatikách všeobecne. Pneumatiky Continental AllSeasonContact dosahujú dobré výsledky v nezávislých testoch, preto ich voľbou jednoznačne nespravíte krok vedľa. Príkladom sú [1. miesto v Gute Fahrt 2022](https://tiresvote.com/articles/gute-fahrt-r18-all-season-tire-test-2022/) a [2. miesto v spoločnom porovnávacom teste celoročných pneumatík 2022](https://images.ace.de/dokumente/autoclub/ganzjahresreifentest-2022.pdf) nemeckej spoločnosti pre technický dozor GTÜ, nemeckého autoklubu ACE a ARBÖ – Rakúskej asociácie automobilov, motoristov a cyklistov.  

Celoročné pneumatiky Continental AllSeasonContact

  ### Pre koho sú? Komu by sme teda celoročné pneumatiky odporučili? Je viacero prístupov. Vzhľadom na vysoký kilometrový výkon by sme neváhali ich odporučiť obchodným cestujúcim, ktorí jazdia aj v prechodnom období krížom cez viacero krajín a kým na Slovensku už môže byť pekne a teplo, pri prejazde cez rakúske Alpy sa môžu stretnúť aj so snehom. Ďalej by sme takéto pneumatiky odporučili pokojným vodičom jazdiacim prevažne v miernom podnebí, kde zimy nebývajú extrémne mrazivé a zasnežené – teda u nás napríklad na južnom Slovensku, alebo ľuďom, ktorí jazdia prevažne v meste, kde sú cesty rýchlo odhrnuté a nepúšťajú sa s autom do extrémnych podmienok (napríklad do hôr v zime). V neposlednom rade sú celoročné pneumatiky aj vecou komfortu, preto ich radi odporučíme ženám a komukoľvek, kto nechce strácať čas návštevami v pneuservise v období jarného či zimného prezúvania.

Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.