Tipy, ako odhaliť havarované auto ešte pred jeho kúpou
Kontrola jazdeného vozidla musí byť detailná a podrobná. Iba tak sa vyhneme kúpe opraveného auta po havárii.
Vydané, zverejnil Redakcia
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Foto: • Text: Peter Orosz
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Dôkladná previerka je povinnosťou, bez nej auto nekupujte. Opravené auto sa dá odhaliť aj na parkovisku, ešte predtým, než prídete do servisu. Preto po úvodnej kontrole základných identifikátorov pokračujeme v preverovaní jazdenky, tentoraz o čosi detailnejšie. Lebo pri každom, nielen jazdenom vozidle, na drobnostiach záleží. Prinášame zoznam indikátorov opravy po havárii.
Karoséria
Preverte jednotlivé dielce karosérie. Všímajte si lícovanie konkrétnych častí, nedokonalo napasované či nanovo lakované, alebo striekané partie svedčia o amatérskej oprave alebo o vážnejšej nehode. Tieto nezrovnalosti poľahky odhalíte aj voľným okom.Lak
Skontrolujte farebné odtiene laku pod rôznym uhlom a pri rôznom svetle. Odtieň laku by mal byť rovnaký na celom povrchu auta. Znakom výmeny je aj podozrivo lesklý lak na starších autách, zvýšenú pozornosť musíte venovať najmä výrazne prelešteným autám, to je najčastejší trik maskovania opráv po havárii. Podrobná vizuálna kontrola môže byť dobrá, ale profesionálny merací prístroj nenahradí. Nezostávajte preto len pri vizuálnom pozorovaní, hoci podrobnom. Nezabudnite merať aj hodnotu laku v okolí VIN.Nepravidelnosti laku
Tu už musíte byť obozretní a pozrieť si povrch auta doslova pod lupou. Orientujte sa na najmä na spodnú časť karosérie. Pomarančová kôra alebo nečistoty v laku a takzvané stekance na blatníkoch sú preto varovnými signálmi avizujúcimi opravu prelakovaním alebo tmelením. Zároveň znamenajú aj vyššiu náchylnosť na koróziu.Korózia
Čo sa karosárskych dielcov týka, musíte vedieť, že náhradné dielce nie sú spravidla zinkované a tým sú náchylnejšie na koróziu. Takže začínajúca sa korózia je znakom výmeny dielcov, nemala by na aute s vekom do desať rokov čo hľadať. Výnimku tvoria azda iba dodávky, na ktorých sa hrdza ukazuje aj po menej ako desiatich rokoch, ich antikorózna ochrana je často oveľa slabšia.Nosníky karosérie
Nosnú časť karosérie je potrebné preveriť aj zospodu, kde sa môžu ukázať známky po jej rovnaní na stolici, prípadne iné nedostatky, ako aj značná korózia, ktorá môže byť nebezpečná pre bezpečné jazdné vlastnosti auta. Pozorne sledujte odspodu najmä protikorózny náter, ak nájdete pretreté či čerstvo natreté časti, je to signál opravy. Ak bolo treba túto časť auta opravovať, môžete si byť istí, že je opravené po ťažkej havárii.Zvary
Opravu po ťažkej havárii odhalíte aj kontrolou zvarov. Kontrolujte najmä bodové zvary a zvary pri batožinovom priestore. Pomáha najmä porovnávanie ľavej a pravej strany. Prípadne si spomínané zvary pozrite na aute, o ktorom viete, že je v originálnom stave.Geometria kolies
Opäť je to úkon, ktorý by mal byť pri kúpe jazdeného auta povinnosťou. Kým opravené nosníky môžu byť motorom, prevodovka ostatnými časťami pohonu zakryté, nezrovnalosti nosníkov spoľahlivo odhalí geometria. Ak sú totiž uhly a odklony či zbiehavosť a rozbiehavosť mimo tolerancie. Svedčí to opäť o ťažkej havárii.Okná
Okrem karosérie je potrebné skontrolovať aj okná a ich rok výroby, ako sme spomínali v predchádzajúcom diele. Pokiaľ vozidlo nebolo závažnejšie poškodené, rok výroby všetkých okien je rovnaký, prípadne sa nanajvýš líši o jeden rok. Akákoľvek väčšia odchýlka v tomto smere však poukazuje na iný ako pôvodný stav.Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.