Každá desiata nehoda na Slovensku je s alkoholom za volantom
Aký národ, taká štatistika. Cez víkend budú mať policajti akciu, budú kontrolovať alkohol u vodičov.
Vydané, zverejnil ERIK STRÍŽ
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Foto: • Text: Peter Orosz
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Aj na Slovensku už od roku 2012 funguje iniciatíva s názvom Deň zodpovednosti, ktorej cieľom je upozorňovať na dôsledky pitia alkoholu pred jazdou v pozícii vodiča. Až 88 percent opilcov za volantom sú muži.
Deň zodpovednosti na slovenských cestách organizujú Slovenské združenie výrobcov piva a sladu v spolupráci s Policajným zborom SR a Oddelením bezpečnosti cestnej premávky Ministerstva dopravy a výstavby SR a zdôrazňujú, že najviac problémov spojených s pitím alkoholu vodičmi sa deje práve počas predĺžených víkendov.
Zajtra (v piatok 15.9.2017) je štátny sviatok a očakáva sa, že práve počas tohto predĺženého víkendu sa slovenskí vodiči nezaprú, budú piť a sadať za volanty svojich áut. Práve preto bude na celom území Slovenska prebiehať policajná akcia, počas ktorej budú vodiči zastavovaní a meraní na alkotesteroch.
Alkoholizmus patrí k Slovákom práve tak, ako ich nezodpovednosť a neohľaduplnosť na cestách. Aj napriek tomu, že štatistiky poukazujú na pokles počtu nehôd pod vplyvom alkoholu, až každá desiata nehoda je práve s jeho účasťou. Je to alarmujúce číslo, najmä keď si uvedomíte, že väčšina opitých vodičov nehodu nespôsobí a nikto ich neodchytí, ale sú účastníkmi cestnej premávky. V praxi to znamená, že denne okolo vás môže prejsť aj niekoľko áut, ktoré šoféruje opitý vodič.
„Štatistiky Prezídia Policajného zboru (PPZ) ukázali, že až 59 % dopravných nehôd pod vplyvom alkoholu sa stane cez víkendy vrátane piatku, avšak ešte rizikovejšími sú predĺžené víkendy a sviatky, počas ktorých opití vodiči spôsobia v priemere o 11 % viac dopraných nehôd. V tomto roku dokonca až o 31 % viac. Najmenej zodpovední sú mladí vodiči s vodičskou praxou do 5 rokov, ktorí stoja za viac ako štvrtinou (26 %) všetkých nehôd spôsobených pod vplyvom alkoholu. “
Štatistiky od polície
KTO SPÔSOBUJE DOPRAVNÉ NEHODY• Za prvých 8 mesiacov tohto roka eviduje Policajný zbor celkom 9 007 dopravných nehôd (DN). • Za obdobie posledných 5 rokov počet DN klesá (ročne v priemere o 2%). Z celkového počtu DN sa počet nehôd zavinených pod vplyvom alkoholom drží na úrovni 9-10%.
• Od januára do konca augusta 2017 bolo pod vplyvom alkoholu zavinených 964 DN, za rovnaké obdobie minulého roka to bolo 930 DN.
• Vinníkmi dopravných nehôd, ktorí boli pod vplyvom alkoholu, sú predovšetkým vodiči motorových vozidiel (86%). 7% vinníkov tvoria opití cyklisti a 5% opití chodci (2% ostatní).
KEDY A KDE SÚ NEHODY ZAVINENÉ VODIČMI MOTOROVÝCH VOZIDIEL POD VPLYVOM ALKOHOLU
• Až 59 % dopravných nehôd pod vplyvom alkoholu sa stane cez víkend vrátane piatku z toho najviac v sobotu (24%).
• I napriek tomu, že samotné víkendy sú rizikové, ešte nebezpečnejšie sú predĺžené víkendy a sviatky, počas ktorých opití vodiči spôsobia v priemere o 11% viac dopraných nehôd, v tomto roku dokonca až o 31% viac.
• Najviac opitých vodičov sadá za volant v čase od 16 hodiny poobede do približne tretej hodiny ráno, zvlášť v čase od 22.00 – 24.00 hod.
• December patrí podľa policajných štatistík medzi najrizikovejšie mesiace.
• Až tri štvrtiny (75%) nehôd pod vplyvom alkoholu sa stane v obci, čo môže znamenať, že Slováci podceňujú práve krátke jazdy, ako napríklad návrat z návštevy, stretnutia alebo cesta na nákup.
KTO ŠOFÉRUJE POD VPLYVOM ALKOHOLU
• Z hľadiska pohlavia, nehody pod vplyvom alkoholu spôsobí v priemere 88 % mužov-vodičov a 12 % žien-vodičiek. • V období posledných troch rokov rastie počet žien (1,5%), ktoré sadnú za volant po požití alkoholu.
• Z hľadiska vodičskej praxe, najmenej zodpovední sú začínajúci vodiči (muži aj ženy) s vodičskou praxou do 5 rokov, ktorí stoja za viac ako štvrtinou (26 %) všetkých nehôd spôsobených pod vplyvom alkoholu.
• Z hľadiska veku, najmenej zodpovední vodiči sú mladí ľudia vo veku 18 – 24 rokov (24 %).
• To, že aj menšie množstvo alkoholu spôsobuje horšiu koordináciu, motoriku a koncentráciu svedčí, že v prípade viac ako polovice (54%) nehôd spôsobených vodičmi pod vplyvom alkoholu narazí vodič do pevných prekážok (napr. zaparkované alebo odstavené vozidlo, stĺp, strom, plot). V 26% sa opití vodiči zrazili s idúcim vozidlom.
• Z hľadiska príčiny dopravných nehôd pod vplyvom alkoholu sa v 49 % prípadoch vodiči nedostatočne venovali riadeniu vozidla (otáčanie sa v aute, telefonovanie, bavenie sa so spolujazdcami, …) a v 26 % prípadoch bola príčinou neprimeraná rýchlosť jazdy.
Zdroj: Štatistiky Prezídia Policajného zboru SR (2012 – august 2017)
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.