Mercedes chce za osem rokov predávať až 25% elektrických áut. A príde aj naftový hybrid.
Daimer si vo svojich tvrdeniach odporuje. Chce mať veľa elektrických áut, avšak stále pripomína nevýhody a obmedzenia elektrifikácie pohonu.
Vydané, zverejnil ERIK STRÍŽ
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Foto: • Text: Peter Orosz
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Koncern Daimler na konferencii v Prahe privítal novinárov z Česka a Slovenska, Johannes Reifenrath (Director Mercedes-Benz Cars, Product Strategy and Planning) sa venoval témam elektromobility, elektrifikácie pohonu, nabíjaniu a tiež strategickému projektu CASE, vďaka ktorej sa najnovšie oboznamujeme so subznačkou EQ. Na stretnutí, na ktorom sme boli aj my, odznelo niekoľko mimoriadne zaujímavých tvrdení. Napríklad, že už 54 mesiacov v rade je Daimler rastúci a celosvetovo má Daimler viac ako 13-percentný nárast v porovnaní s predchádzajúcim obdobím.
Ústrednými témami však bola elektrifikácia pohonu, zdieľanie áut a autonómna jazda. Daimler by sa rád videl v pozícii lídra, hoci veľmi elegantným spôsobom pripomína, že svet na ňu ešte stále nie je celkom pripravený.
Autonómne autá z dielní Daimleru
Reifenrath sa pýta, kedy ste si naposledy ako vodič užili jazdu na svojom aute v čase dopravnej zápchy. Daimler údajne vidí dôvod na vývoj autonómneho riadenia práve v tomto kontexte: doslovne odbremeniť ľudí od rutinnej jazdy. Reálne vidí aj takú automatizáciu parkovania, pri ktorej z auta vysadnete pri svojom dome a ono si automaticky nájde parkovacie miesto – aj keby bolo tri kilometre od miesta vysadenia vodiča. Podľa Reifenratha nás autonómna jazda neoberie o slobodu, ale naopak nám ju ešte pridá.Zdieľanie automobilov je isté. Hlavná otázka znie, či naozaj každý potrebuje vlastné auto. Veľké mestá sú tak preplnené, že je efektívnejšie pohybovať sa v nich na bicykli. Zdieľanie automobilov a ich používanie práve vtedy, keď to človek potrebuje, považuje Daimler za reálnu víziu blízkej budúcnosti. So zdieľaním automobilov je úzko prepojená aj téma ich pohonu a samotného životného štýlu ľudí.
Elektromobilita a jej nevyriešené problémy
Reifenrath tvrdí, že elektromotory považuje za dobrú cestu, pretože sú jednoduché, vydržia dlhšie, sú ľahšie ako spaľovacie motory. V mnohom sú dokonca lepšie. Za nevýhodu ale považuje dlhé nabíjanie, vysokú hmotnosť vozidiel na elektrinu, obmedzený dojazd.Mercedes preto uvedie novú sériu motorov, ktoré by mali byť podľa Reifenratha extrémne čisté. Zmysel vidí v kombinovaní spaľovacích a elektrických motorov, čo by mala byť najschodnejšia cesta v ústrety k postupnej úplnej elektrifikácii pohonov. Radikálne prejsť na elektrické pohony a zrušiť spaľovacie by bol nezmysel, pretože v už obývaných mestách je prakticky nemožné vytvoriť v dohľadnom čase novú sieť pre nabíjacie stanice. Kábel pre jeden nabíjací stojan má priemer asi desať centimetrov, potrebné by však boli stovky a tisícky nabíjacích staníc s početnými stojanmi. Zavádzať ich do zeme, kde sú už uložené vodovodné, plynové, elektrické a dátové vedenia, by bol extrémny problém.
Prednášajúci ďalej pripomína, aby sme hľadeli aj na to, koľko stojí výroba energie pre elektrobility a koľko emisií CO2 pri jej výrobe vzniklo. A aká uhlíková stopa je pri samotnej výrobe elektrických áut. Pri spočítaní všetkých faktorov môže byť produkcia oxidu uhličitého priemerného elektromobilu aj 20 gramov na kilometer.
Daimler dodnes priznáva, že nevie, ako bude recyklovať nepoužiteľné batérie a na otázky o tom, ako si s tým poradí v budúcnosti, Reifenrath odpovedá iba sugestívnymi rečníckymi otázkami. Daimler si teda uvedomuje, že elektromobilita dnes musí vyriešiť množstvo vážnych problémov, paradoxne práve v kontexte fatálnych dôsledkov na životné prostredie.
Príde aj naftový hybrid
Čoskoro Mercedes predstaví naftový hybrid s trakčnou batériou na 50 km. Zistenia vraj poukazujú na to, že aj keď majú zákazníci plug-in hybridy, väčšinou jazdia na elektrinu a aj sami vnímajú auto skôr ako elektrické. Počiatočná investícia do takéhoto auta síce bude vyššia, ale vráti sa vďaka veľmi lacnej prevádzke. Ľudia vraj nevyužívajú dojazd elektromobilmi naplno, podľa dát z nabíjačiek Tesla asi iba 20 percent celkového dojazdu. To by mohlo znamenať, že dojazd elektromobilu by nemal byť smerodajným parametrom pri kúpe a plug-in hybridy by mohli byť správnou cestou.Avšak do roku 2025 chce Daimler predávať až 25 percent svojich automobilov takých, ktoré majú výhradne elektrický pohon. Veľmi odvážna vízia. Už dnes pritom pracuje na autách, ktoré budú v predaji až v roku 2035.
Reifenrath poznamenáva, že v tomto čase už vo firme ani nebude. V jeho tíme pracuje asi 60 ľudí a vlastných slov sa snaží, aby to boli mladí ľudia, vybratí po striktnom výberovom konaní, muži aj ženy z rôznych krajín. Podľa vlastných slov nemá veľký rozpočet, ale jeho projekty majú potenciál ovplyvniť iné projekty v hodnote miliárd eur.
Za pozvanie, dopravu na tlačovú konferenciu a zabezpečenie stravovania ďakujeme spoločnosti Motor-Car Bratislava.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.