Tehotné za volantom: čo hovorí prax a čo zákon? Zásady, ktoré by ste si mali osvojiť
Tehotenstvo nemusí byť dôvodom, aby ste prestali šoférovať. Vyhnite sa však dohadom, čo môžete a čo už nie.
Vydané, zverejnil ERIK STRÍŽ
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Foto: • Text: Peter Orosz
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Bezpečnostný pás sa zapína vždy. Iba s jedinou výnimkou.
V centre pozornosti u tehotných žien sú najmä poranenia brucha a panvy. Riziko, že sa vám pri nehode udeje smrteľný úraz v dôsledku nepripútania sa bezpečnostným pásom, je enormné a pri tehotných to platí dvojnásobne. Riziko smrti nenarodeného dieťaťa pri havárii je u nepripútaných tehotných žien prirodzene vyššie než u pripútaných osôb. Ženy však majú majú často strach z bezpečnostných pásov, pritom by mali používať najmä v období gravidity. Výhovorky, že tehotné cestujú väčšinou iba na krátke vzdialenosti, prirodzene neobstoja. Najviac nehôd sa stáva práve cestou do práce, na nákup alebo k lekárovi – teda na krátkych trasách. V období tehotenstva by si mali ženy na dlhých cestách robiť častejšie prestávky a uvoľniť sa spod prípadného tlaku bezpečnostného pásu. Strach z toho, že bezpečnostný pás poraní dieťa v lone matky, je neopodstatnený, ak je žena pripútaná správne. Existuje jedna výnimka, kedy tehotná žena nemusí používať bezpečnostný pás v aute, ide však o veľmi špecifickú záležitosť. Ak jej z nejakého dôvodu bezpečnostný pás spôsobuje ťažkosti, môže po konzultácii s lekárom požiadať o vystavenie dokumentu s názvom **Lekárske osvedčenie o oslobodení od použitia bezpečnostných systémov vozidla**. Toto osvedčenie sa však vystavuje prevažne ľuďom s vážnymi zažívacími problémami a dôvodom na jeho vystavenie spravidla nie je ani rizikové tehotenstvo ako také.Ako sa pripútať bezpečnostným pásom?
Nezávisle od toho, na ktorom sedadle auta budúca mamička sedí, mala by vždy použiť trojbodový bezpečnostný pás. To je ten bežný, ktorý dnes nachádzame v každom aute.Spodný popruh bezpečnostného pásu musí prechádzať čo najnižšie popod brucho. Ďalšia časť pásu, ktorá smeruje od kotevného bodu šikmo cez telo k dverám, musí prechádzať pomedzi prsia a ponad brucho. **Spodná časť pásu sa nikdy nesmie dostať do polohy, kde by prechádzala cez bruško mamičky**. Pás by nikdy nemal skĺznuť z pleca. Medzi bruchom a volantom musí byť zachovaná čo možno najväčšia vzdialenosť. Ženy vo vysokom stupni tehotenstva by už nemali samy viesť vozidlo. Pevná hranica, dokedy môže tehotná žena šoférovať, však neexistuje, pretože všetko závisí od priebehu gravidity. Ak sa dostavujú nepríjemné príznaky tehotenstva, ako zvracania, opuchy nôh, nevoľnosť alebo kolísanie tlaku, vtedy je šoférovanie nežiadúce a rizikové aj v prvých mesiacoch tehotenstva.Zásady cestovania autom pre tehotné:
– používať bezpečnostný pás– robiť častejšie prestávky s prípadným „cvičením“
– požívať dostatok tekutín
– necestovať sama a v horúčavách
– nosiť pohodlné oblečenie a obuv
– v prípade akejkoľvek autonehody sa nechajte čo najskôr vyšetriť lekárom, hoci sa cítite byť v poriadku
– vždy mať pri sebe tehotenský preukaz
Ostatní účastníci cestnej premávky by si pre prípad nehody s tehotnou ženou mali osvojiť zásadu: Pri poskytovaní prvej pomoci pri nehodách prioritne zabezpečiť životné funkcie tehotnej ženy! Ak budú tehotné motoristky rešpektovať a dodržiavať vyššie uvedené zásady, tak si ony môžu užívať bezpečnú jazdu.
Na záver apel na ostatných vodičov
Na záver kladieme dôraz na vodičov, ktorí nevezú tehotné ženy, ale správajú sa arogantne a ignorantsky. Nie ste na ceste sami a každé jedno vybrzďovanie, trestanie alebo iné ohrozovanie ostatných účastníkov cestnej premávky nepatrí do našej spoločnosti. Nikdy nemôžete vedieť, či sa v tom aute, ktoré ste práve predbehli a rozhodli sa ho vybrzďovať, nesedí na sedadle spolujazdca tehotná žena a vy tak vykonávate o pokus o zabitie hneď niekoľkých ľudí naraz.Exemplárnym príkladom toho, že sa takéto prípady môžu stať, je udalosť, ktorá rezonovala v médiách pred štyrmi rokmi. Český súd rozhodol poslať do väzenia na 11 rokov vodiča BMW Martina Kostnera, ktorý zámerným vybrzďovaním vodiča staršej Octavie na diaľnici spôsobil ťažké úrazy muža a ženy a spôsobil smrť ich malého dieťaťa, ktoré v aute sedelo v detskej sedačke. Zdroj: [idnes.cz](https://www.idnes.cz/praha/zpravy/kostner-vybrzdovac-soud-rozsudek-trest.A180320_124717_praha-zpravy_rsr).
Pôvodný text od autorov MUDr. Zuzana Fülöppová a Alena Chorvátová vo februári 2018 výraznou redakčnou úpravou.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.