Je v poriadku preskakovať prevodové stupne? Na toto si musíte dať pozor!

Sloboda manuálneho radenia so sebou prináša aj zodpovednosť za techniku.
Vydané, zverejnil
Manuálne prevodovky so sebou prinášajú hneď niekoľko výhod, ku ktorým môžeme zaradiť aj ľubovoľnú voľbu prevodového stupňa. **V praxi to znamená, že počas jazdy môžete zaradiť akýkoľvek stupeň v ľubovoľnom čase.** Mnohí pre nižšiu spotrebu paliva preskakujú niektoré prevodové stupne a z prvého stupňa preradia rovno do tretieho. Podobný princíp sa využíva aj pri brzdení motorom, keď vodiči pri jazde z kopca podradia aj o dva stupne, čím šetria brzdy aj drahocenné palivo. **Je takéto používanie manuálnej prevodovky vôbec bezpečné?**
Na túto otázku sa pokúsil odpovedať Jason Fenske z portálu Engineering Explained, ktorý vysvetlil nielen možné riziká, ale aj správny princíp preskakovania prevodových stupňov. V tomto prípade veľmi záleží na spôsobe, akým sa rozhodnete preradiť. **V prvom rade sa nasledujúcim stupňom musíte zmestiť do rozsahu otáčok, v ktorom motor dokáže pracovať**. Ak pri rýchlosti 150 km/h podradíte zo šiesteho prevodového stupňa do druhého, riskujete pretočenie motora. Mnohým sa už podobným spôsobom podarilo agregát úplne odpísať. Buď takto motor surovo zadreli, alebo došlo k ohnutiu drieka ventilu a prerazeniu diery do piestov. Menej fatálne je skoré zaradenie vysokého stupňa pri nízkej rýchlosti, vtedy riskujete „len“ jeho podtočenie, prípadne zhasnutie motora. V prípade, že sa nasledujúcim prevodovým stupňom zmestíte do pracovného rozsahu otáčok, je **veľmi dôležitá citlivá práca so spojkou a otáčkami.** Jediná odlišnosť v porovnaní s postupnou zmenou prevodov je v tom, že **pri priraďovaní musíte dlhšie počkať, než otáčky klesnú, a pri podraďovaní je zase ideálne použiť medziplyn.** V takom prípade minimalizujete namáhanie prevodového ústrojenstva a neriskujete vážne poškodenie sústavy.
Rozdiely v otáčkach motora a prevodovky sú totiž pri preskakovaní stupňov o niečo výraznejšie, a preto je dôležité pokúsiť sa ich čo najviac vyrovnať. To by nemalo robiť skúsenejším vodičom žiadne problémy. V prípade neopatrného preradenia totiž namáhate motor aj prevodovú sústavu, **výsledkom čoho je nepríjemne šklbnutie s vozidlom.** To môže buď rozhodiť rovnováhu auta, alebo dokonca zablokovať hnané kolesá. To vás pri ostrej jazde môže dostať do veľkých problémov, hlavne u vozidiel so zadným pohonom.

VIDEO: Čo sa stane, keď v aute pri 150 km/h zaradíte dvojku?

Pre väčšinu áut to môže byť fatálne.

Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.