Ak ľuďom zakážu autá, bude to útok na ich slobodu, tvrdí odborník na mobilitu
Rozprávali sme sa s Vladimírom Orthom zo spoločnosti United Technologies o tom, ako vyzerá budúcnosť dopravy na Slovensku, v Európe a čo čaká motoristov, ak bude počet áut na cestách naďalej rásť.
Vydané, zverejnil ERIK STRÍŽ
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Foto: • Text: Peter Orosz
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
#### Svet osobnej dopravy sa prudko vyvíja. Na čom a ako budeme jazdiť o niekoľko rokov? Bude rásť počet vozidiel? Predpokladám, že v najbližších rokoch bude počet áut na cestách stúpať. Lenže v Európe bude situácia opačná, v priebehu desiatich rokov počet áut začne klesať. Súvisí to s nástupom služieb ridesharingu, rastúceho záujmu o prenájmy vozidiel namiesto ich vlastníctva. V Ázii a v v Afrike bude počet áut stúpať, keďže tam ešte nedošlo k nasýteniu trhu ako v Európe a Severnej Amerike. Vývoj demografie zatiaľ smeruje k vytváraniu veľkých mestských aglomerácií, v ktorých bude v roku 2030 žiť až 80 percent obyvateľstva. Počet obyvateľov v uvedenom roku dosiahne už deväť miliárd. Mestá túto situáciu riešia už dnes a tie, ktoré zatiaľ akčné nie sú, sa na nové zmeny pripravujú. Už dnes môžeme vidieť, že väčšie mestá pristupujú napríklad k nasledovným opatreniam: * zvýšené poplatky za vstup do mestských zón; * znížené poplatky za ekologické elektromobily a hybridné vozidlá * zvýšenie cien parkovacích miest a modernizácie parkovacích politík; * podpora ridesheringu a prenájmu áut cez autopožičovne namiesto vlastnenia automobilu (je dokázané, že priemerná využiteľnosť automobilu počas jeho životnosti nie je vyššia ako 6 percent!).
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.