Takto najčastejšie podvádzajú technici na STK! Dozor otvorene zverejnil podvody z kontrol!
Technici zámerne merajú nesprávne kolesá alebo celkom vynechávajú merania, ktoré by mohli byť problémové.
Vydané, zverejnil Redakcia (s)

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

Foto: • Text: Peter Orosz

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

Stretli ste sa niekedy s tým, že technik na emisnej alebo technickej kontrole nesplnil všetky svoje povinnosti, obišiel ich alebo akokoľvek inak nedodržal metodické pokyny pre dané vozidlo? Pravdepodobne áno, pretože je to pomerne bežná prax a táto prax poukazuje na to, že svoj diel zodpovednosti za takéto profesionálne zlyhania technikov nesú samotní zákazníci. Tí sa v prípade neistoty, či ich automobil prejde technickou alebo emisnou kontrolou, rozhodnú dať technikovi úplatok s inštrukciou, že ich auto skrátka prejsť musí. Samozrejme, že technik to môže odmietnuť.
Pripomíname však, že nižšie uvedené zistenia nehodnotia, či boli tieto porušenia predpisov na úžitok alebo škodu zákazníkov.
Spoločnosť [TESTEK zverejnila graf](https://www.testek.sk/images/poru%C5%A1enia-od-1_polrok-2020.jpg), v ktorom hodnotí pomery porušenia predpisov technikmi technickej kontroly na STK. Táto spoločnosť zabezpečuje vykonávanie činností technickej služby technickej kontroly uvedených v § 74 zákona č. 106/2018 Z. z.
Najčastejšie technici na STK porušujú predpisy a metodické pokyny súvisiace s prevádzkovými brzdami kontrolovaných vozidiel, a to v mimoriadnej miere, až v 68,48 percenta prípadov. Nasledujú porušenia predpisov súvisiace s parkovacími brzdami (21,21 percenta) a nevyznačenie chýb súvisiacich s osvetlením sa týkalo 10,30 percenta prípadov porušenia predpisov.
Z uvedeného jednoznačne vyplýva, že najviac technici na STK podvádzajú v súvislosti s brzdami. Niekedy nesprávne vyhodnotia parametre, inokedy skúšky vôbec nerealizujú. V ďalších prípadoch sú porušenia predpisov cielene zmanipulované, ako pri meraní bŕzd na inej náprave alebo ovplyvnením brzdenia so zaradenou spiatočkou.
Porušenie predpisu | % podiel |
Meranie účinku prevádzkovej brzdy v nedostatočnom rozsahu (vynechanie časti merania) | 21,21 |
Ovplyvnenie merania účinku prevádzkovej brzdy, meranie na inej náprave vozidla | 20,61 |
Ovplyvnenie merania účinku parkovacej brzdy, merané prevádzkovou brzdou vozidla | 16,97 |
Nevyznačenie chyby na osvetlení vozidla | 10,3 |
Nevykonaná jazdná skúška prevádzkovej brzdy | 7,88 |
Nesprávne vyhodnotenie súmernosti pôsobenia brzdného účinku prevádzkovej brzdy | 7,88 |
Nedostatočné zabrzdenie (účinok) prevádzkovej brzdy | 4,24 |
Vynechanie kontroly kolísania brzdnej sily prevádzkovej brzdy | 3,03 |
Ovplyvnenie merania účinku parkovacej brzdy, meranie na inej náprave vozidla | 3,03 |
Ovplyvnenie merania účinku prevádzkovej brzdy, meranie so zaradeným prevodovým stupňom spätného chodu | 2,42 |
Nedostatočné brzdenie (účinok) parkovacej brzdy | 1,21 |
Ovplyvnenie merania účinku prevádzkovej brzdy, simulovanie bloku kolesa | 1,21 |

Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.