Európska únia plánuje zrušiť výhody pre plug-in hybridy. Motoristi ich používajú inak, ako ekológovia plánovali

Európska únia neustále zvyšuje nároky novými emisnými normami, ktoré sprísňujú limity CO2. Automobilky ale aj zákazníci tak našli pohodlný kompromis v podobe plug-in hybridov, ktoré sú čoraz populárnejšie. Realita ich používania je však odlišná od toho, čo predstavitelia EÚ predpokladali.
Vydané, zverejnil
Rok 2020 aj napriek tomu, že bol celosvetovo poznačený pandémiou, prial práve plug-in hybridom, ktorých sa v Európe predalo približne 600 000 kusov. Podľa EÚ je však problémom ich nerealisticky nízka spotreba. Legislatíva v tomto smere predpokladá, že užívateľ plug-in hybridu ho bude až v 70 % využívať s nájazdom na elektrinu. Realita je však celkom iná. ### Ľudia jazdia na elektrinu málo Podľa nemeckých štúdii je elektrický nájazd týchto áut využívaný v priemere iba v 43 %, u vodičov služobných vozidiel, ktorí majú tankovaciu kartu, tvorí elektrický nájazd iba 18 %. Podľa nemeckého Focusu mnohí majitelia plug-in hybridov ani nevybalia nabíjací kábel. ### Prečo si ľudia kupujú plug-in hybridy? Autá s možnosťou nabíjania sú komfortnou voľbou pre ľudí, ktorí sa nechcú vzdať priestoru vo vozidle a jeho dynamických parametrov. V niektorých západných krajinách uvalili na autá s vyššími emisnými normami dane, ktoré sú vo výške až desatiny ceny vozidla, inde sú zase nízkoemisné autá zvýhodňované. Plug-in hybrid je tak v konečnom dôsledku výhodnejší ako vozidlo na klasický pohon a pritom si zachováva podobnú dynamiku aj spotrebu. Rovnako takéto vozidlo vyhovuje aj politike veľkých spoločností. Ak automobilky prekročia flotilové limity CO2, hrozia im mastné pokuty. To je ďalší z dôvodov, ktorý nahráva plug-in hybridom. Tie sú hlavnou súčasťou ponuky väčšiny automobiliek, s výnimkou výrobcov zameraných na malé, menej výkonné autá.

Test Kia Ceed SW PHEV: 1300 km za 3,2 litra benzínu je reálny výsledok jázd

Plug-in hybridná Kia Ceed SW je zhmotnením všetkého, čo chceme od poriadneho auta. Má veľký kufor, dobré jazdné vlastnosti, priaznivú cenu a úžasne nízku spotrebu.

### Majitelia plug-in hybridov na elektrinu jazdiť nemusia Plug-in hybrid má klasický spaľovací motor a navyše aj elektromotor a batériu. V prípade, že ho jeho majiteľ pravidelne nabíja, dokáže prejsť na elektrinu desiatky kilometrov pri nízkych rýchlostiach. Rovnako ho však môže používať ako bežné vozidlo so spaľovacím motorom, a teda ho vôbec nenabíjať iba tankovať, pričom spotreba je často porovnateľná s bežným autom. ### Čo hovoria čísla V celej Európe sa v roku 2020 predalo takmer 600 000 plug-in hybridov, čo tvorí trhový podiel 4,8 %. Tretina z tohto počtu sa predala v Nemecku, kde sú dotácie na plug-in hybridy vo výške 6750 eur.

Ideálne auto pre živnostníka? Test BMW 545e xDrive eDrive plug-in hybrid

Budete jazdiť na elektrinu, aj keď máte pod kapotou radový šesťvalec s výkonom 210 kW (286 koní)?

### Čaká nás sprísnené posudzovanie? Ekologické organizácie s cieľom poukázať na nereálnu spotrebu plug-in hybridov oslovili priamo EÚ, ktorej by stačila iba jednoduchá úprava nariadenia na zmenu spôsobu výpočtu spotreby resp. emisií CO2. Nepotrebuje k tomu ani súhlas členských štátov. Podľa prvého predsedu Európskej komisie Fransa Timmermansa by sa malo eliminovať zvýhodnenie PHEV v rámci legislatívneho návrhu, ktorý má sprísniť už sprísnenú požiadavku na zníženie výfukových emisií áut. Podľa súčasnej legislatívy je od automobiliek vyžadovaný do roku 2030 pokles o 37,5 %, Timmermans však plánuje navrhnúť zníženie o 50 %. Na to by už nestačili ani plug-in hybridy, na ktoré sa automobilky v súčasnosti prevažne zameriavajú a investujú do nich nemalé peniaze. Súvisí s tým aj požiadavka deviatich členských štátov EÚ o presné stanovenie termínu, kedy sa majú prestať predávať autá so spaľovacím motorom. Aj keď tento termín nie je oficiálne zverejnený, podľa predsedu Výboru pre životné prostredie, verejné zdravie a bezpečnosť potravín Európskeho parlamentu Pascala Canfina budú do roku 2035 také prísne emisné normy, že im nevyhovejú ani plug-in hybridy.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid je na Slovensku: spotreba je 1 l/100 km a nabíjací wallbox dostanete zadarmo!

Čakanie sa skončilo, Toyota si na začiatok tohto roka pripravila silného hráča na poli plug-in hybridných SUV - RAV4 PHEV.

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.