Aký je rozdiel medzi letnou a zimnou pneumatikou a prečo by ste mali prezúvať?

Prezuli ste už? Pokiaľ to odkladáte na poslednú chvíľu, môžete riskovať poškodenie pneumatík. Keď už máte pocit, že teplota neklesne pod 7 stupňov, mali by ste vymeniť zimnú sadu za letnú.
Vydané, zverejnil
Pre mnohých vodičov je pneumatika len nástroj, ktorý umožňuje autu posúvať sa vpred. Väčšinou neriešia kvalitu gumy, hĺbku dezénu a už vôbec nie to, či na leto prezujú alebo nie. Pravdou však je, že zatiaľ, čo **letná pneumatika v zime môže spôsobiť katastrofu**, **rovnako to je aj so zimnou pneumatikou v lete**. Rozdiel totiž nie je len v označení, ale taktiež aj v materiáli, z ktorého je pneumatika vyrobená. Jarná sezóny oficiálne začala a tak je dobré zvážiť prezutie na letné gumy. Teploty ráno síce ešte miestami môžu dosahovať záporné čísla, no na niektorých miestach Slovenska už bolo aj cez 20 stupňov. Pri takto teplom počasí je používanie zimnej pneumatiky podobne nebezpečné, ako používanie letnej gumy v zime. Dôvodov je hneď viacero. ### Materiál Najdôležitejším faktorom, prečo by ste mali pravidelne meniť sezónne obutie je **zloženie gumy, z ktorej je pneumatika vyrobená**. Zimná pneumatika má totiž väčší podiel prírodného kaučuku. Vďaka tomu je odolnejšia pri nižších teplotách a zachováva si svoje pružné vlastnosti. Keďže má iné zloženie materiálu, je aj mäkšia a tým pádom má lepšiu priľnavosť na chladnej ceste. **Ideálna teplota pre používanie zimných pneumatík je v priemere pod 7 stupňov Celzia**. Nad túto hranicu už guma stráca svoje vlastnosti.
Na druhú stranu **letná pneumatika má** menší obsah prírodného kaučuku a **celkovo tvrdšiu zmes**, z ktorej je vyrobená. Dôvod použitia tvrdšieho materiálu je ten, že v lete sa počíta s vyššími teplotami. Čím je teplota vyššia, tým sa javí byť zmes pneumatiky mäkšia. Naopak, pokiaľ by ste chceli s letnou pneumatikou jazdiť v zime, riskovali by ste tým okrem vlastného zdravia aj jej popraskanie a znehodnotenie. ### Behúň Druhý veľký rozdiel medzi letnou a zimnou pneumatikou je v dizajne dezénu. Určite ste si už všimli, že **zimná pneumatika má hlbšie drážky**, ako letná. Okrem toho je na zimnej pneumatike aj veľké množstvo malých drážok, ktoré majú viacero úloh. Najdôležitejšou z nich je ich schopnosť odvádzať vodu spod kolesa. Nemenej dôležitou je však úloha zabezpečovať priľnavosť aj na snehu. Tieto drážky totiž slúžia na to, aby sa na zasneženej ceste naplnili snehom. Spoločne s hlbokými hlavnými drážkami sa starajú o to, aby sa na pneumatike usídlilo dostatočné množstvo snehu na to, aby sa auto na zasneženej ceste nešmýkalo.
Opakom je **letná pneumatika**. Celkovo **má menej drážok ako zimná**. Teraz si možno poviete, že v prípade akvaplaningu je teda lepšie mať aj v lete zimnú pneumatiku. Nie je to celkom tak. Ide totiž o to, že zatiaľ čo letná guma má menej drážok, tie sú navrhnuté tak, aby dokázali aj z teplej vozovky vytlačiť dostatočné množstvo vody. Tým pádom má práve pri vyšších teplotách letná pneumatika lepšie vlastnosti na vode, ako zimná. ### Náklady a bezpečnosť Pre niekoho je cena jeden z najpodstatnejších dôvodov, prečo jazdiť celý rok na tých istých gumách. Avšak nenechajte sa oklamať. Je síce pravda, že kúpa dvoch sád kvalitných pneumatík niečo stojí, v konečnom dôsledku vás takýto nákup môže uchrániť pred zbytočným platením. V prvom rade si je dobré uvedomiť, že letná pneumatika v zime nemá dostatočné fyzikálne predpoklady na to, aby fungovala správne. Fyziku proste neoklamete aj keď bude mať vaše auto výkon lietadla. Podobne je na tom aj zimná pneumatika v lete. Vďaka vysokým teplotám nielenže zvyšuje valivý odpor kolesa, ale taktiež aj spotrebu auta. Okrem toho má podstatne horšie vlastnosti pri brzdení na teplom povrchu ako letná guma. **Vo všeobecnosti sa brzdná dráha auta so zimnou pneumatikou v lete predlžuje až o 20% oproti tomu istému autu s letnou pneumatikou**. Z brzdnej dráhy 50 metrov sa tak razom môže stať 60 metrov a to už je značný rozdiel.
**Podobne si zimná pneumatika počína aj pri boji s akvaplaningom**. V zime je síce na cestách tiež pomerne veľa vody, no nestáva sa často, že prídu prívalové dažde. Preto sa pri návrhu letnej pneumatiky počíta so zvýšenou potrebou odvádzať vodu spod kolesa. Pre tých, ktorí už niekedy akvaplaning zažili azda nemusíme hovoriť, o aký nepríjemný pocit ide. Pre tých, ktorí ho ešte nezažili, odporúčame prezúvať. No a v neposlednom raze tu máme **opotrebovanie gumy**. Väčšinou je životnosť pneumatiky 3-5 sezón. Samozrejme záleží od množstva prejdených kilometrov a spôsobe jazdy. Avšak ak jazdíte aj v lete so zimnou gumou dochádza k jej zvýšenému opotrebovaniu. Tým sa znižuje hĺbka dezénu a zhoršujú sa aj jazdné vlastnosti v zime. Ide tak o zbytočné ničenie gumy, ktorú budete musieť vymeniť za novú omnoho skôr.

Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.