Porovnali sme manuál s automatickou prevodovkou v Dacii Sandero Stepway! Ktorú si vybrať?

Dacia Sandero Stepway je v ponuke s manuálnou a aj automatickou prevodovkou. Obom sme sa pozreli na prevodové kolieska.
Vydané, zverejnil
Počas týždňového testu Dacie Sandero Stepway sa mi potvrdilo takmer všetko to, čo som zistil na prvej jazde. Aby som sa však nenudil, mohol som skúmať verziu s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Na prvej jazde som sa totiž zoznamoval s automatom. Ten sme dostali na týždňový test tiež, ale väčšinu času na ňom jazdil kolega Martin. Keďže až na farbu a prevodovku sú obe testované autá identické, logickou témou tohto porovnania je teda prevodovka. Najprv však krátke zhrnutie: ak hľadáte lacné detaily a riešenia, nájdete tu trochu pomalší štart-stop systém, ostrejšie hrany na mriežke výduchov klimatizácie v noci slabé osvetlenie kabíny a iba skromne odtlmené piate dvere. **Vo všetkých ostatných oblastiach kope Sandero Stepway výrazne nad svoju cenovú hladinu.** Textilom čalúnené dekory interiéru vyzerajú krásne a dodávajú kabíne spolu s kontrastnými farebnými prvkami hrejivú atmosféru. Dobré sedadlá, teleskopický volant , funkčný infotainment s funkciou zrkadlenia mobilných telefónov a ergonomicky dobre riešené ovládače si zaslúžia pochvalu. To isté platí o dobrom rozmiestnení nabíjacích USB portov. **Niekto tu evidentne rozmýšľal.** V noci sa ukázali v dobrom svetle LED svetlomety. Na túto triedu svietia dobre. Podvozok Sandera Stepway je najmä na dlhších nerovnostiach príjemný. **Niektoré kratšie nerovnosti ho dokážu jemne rozhodiť, kedy sa Sandero prejaví tvrdšie, než by ste čakali, ale na dlhých sa správa príkladne.** Odhlučnenie je do 110 km/h v poriadku, za touto hranicou sa však aerodynamika čoraz hlasnejšie hlási do kabíny.
Šesťstupňový manuál ma sprvoti šokoval veľmi presným chodom. Páka je dobre tvarovaná a v kulise chodí presvedčivejšie, než by som čakal. K odstupňovaniu prevodov nemám výhrady. Litrový preplňovaný trojvalec nemá s ľahkým Sanderom Stepway veľa práce. **Jeho najväčším súperom je aerodynamika vo vyšších rýchlostiach.** Rozgúľať túto Daciu nad 140 km/h chce trochu trpezlivosti. Spotreba paliva neláme rekordy, ale drží medzi hodnotami 6,4 až 7,2 l/100 km v závislosti od toho, kde najviac jazdíte. Ak máte veci radi pod kontrolou, s manuálom budete spokojní. Medzi prednosti manuálnej verzie Sandera patrí aj to, že s ním je litrový trojvalec naladený na vyšší krútiaci moment (160 Nm miesto 142) a má teda lepšie pružné zrýchlenie. Mimochodom, využíva nepriame vstrekovanie paliva a nepotrebuje teda filter pevných častíc! Servis takéhoto motora bude teda aj po rokoch výrazne lacnejší, na čo si fanúšikovia Dacia dávajú pozor.
Automat je naopak ideálny do mesta. Sandero Stepway využíva prevodovku s plynulo meniteľným prevodom (CVT). Jej práca je maximálne uhladená. V podstate pri bežnej akcelerácii drží otáčky motora okolo 1 700 otáčok a vy zrýchľujete bez toho, aby ste vnímali hluk motora (pri týchto otáčkach takmer žiaden) alebo radenie. Až pri maximálnej akcelerácii radenie vnímate – prevodovka totiž začne simulovať radenie rýchlostných stupňov. Pri bežnej jazde je však tento automat naladený perfektne. **Využíva nízko položený krútiaci moment motora a umožňuje vám zažiť plynulú a tichú jazdu.** Bežne v redakcii prevodovky CVT nemáme práve v obľube, ale s kolegom sme sa zhodli, že táto patrí medzi tie najlepšie. Kolega s ňou strávil viac kilometrov, preto si prečítajte jeho názor nižšie. **Martin Šebesta o CVT prevodovke:** Automatická prevodovka v Sandere Stepway je niečo, čo by ste úplne nečakali. Využíva technológiu CVT, nad ktorou občas ohŕňame nosy, zvlášť, ak nie je spojená s dostatočne výkonným motorom. **V tomto prípade však konštruktéri spravili veľmi dobré nastavenia a súhra motora s prevodovkou sa im veľmi vydarila.** Dokonca jej naordinovali aj citeľnú zmenu otáčok a niečo ako radenie, takže pri zrýchľovaní vám nevyletia otáčky divoko nahor. Do istej miery sa prevodovka správa ako klasický automat. Do náročnejších podmienok ju dokonca vybavili aj pomalým prevodom v polohe L. Takže poľovníci, rybári a turisti sa nemusia báť ani menej vyjazdených cestičiek. **Samostatnou kapitolou pre potom spotreba.** V meste s prehľadom presiahla hranicu 7,5 l/100 km, mimo mesta a pri ustálenej pokojnej jazde však rýchlo klesala a chvíľu svietila aj hodnota 6,9 l/100 km. Aj to je však na malý trojvalec relatívne dosť.

Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.