Brusel chce v roku 2030 už len autonómne vlaky, Slovensko na nich už pracuje

V roku 2030 majú v Európskej únii jazdiť už iba autonómne vlaky, teda aj na Slovensku. Ministerstvo dopravy nielen preto podpísalo zmluvu na financovanie projektu moderného vlakového zabezpečovacieho systému European Train Control System- ETCS.
Vydané, zverejnil
### Cieľ EÚ, peniaze z EÚ 6,5 milióna eur, ktoré máme z eurofondov, použijeme na zvýšenie bezpečnosti vo vlakoch aj na koľajniciach, [uviedlo Ministerstvo dopravy a výstavby SR vo svojom vyhlásení](https://www.mindop.sk/media-5144/tlacove-spravy-2726/brusel-chce-autonomne-vlaky-ministerstvo-dopravy-uz-urobilo-prvy-krok) v posledný aprílový deň. Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal koncom apríla podpísal zmluvu, ktorou zaistil financovanie projektu moderného vlakového zabezpečovacieho systému (European Train Control System- ETCS) do dvanástich koľajových vozidiel z **Operačného programu Integrovaná infraštruktúra**. ,,*Železničná doprava je moja absolútna priorita, každý projekt na zvýšenie jej bezpečnosti, rýchlosti, či komfortu považujem za mimoriadne prínosný. Vďaka eurofondom dokážeme realizovať kroky, ktoré nás približujú k cieľu – teda aby v roku 2030 jazdili v Európskej únii autonómne vlaky. A to chceme dosiahnuť aj na Slovensku*,“ uviedol Andrej Doležal, minister dopravy a výstavby. **Cieľom tohto projektu je zvýšenie bezpečnosti na železniciach**. Inštaláciou systému sa splní povinnosť, ktorá je pri prevádzke vlakov **pri väčšej rýchlosti ako 120 km/h**. V tejto rýchlosti už nie je možné zastaviť vlak na vzdialenosť, na ktorú dovidí rušňovodič. Tento problém sa rieši zavedením takého zabezpečovacieho zariadenia, ktoré prenáša informácie o prejazdnosti trate do lokomotívy **prostredníctvom snímačov v koľajisku** alebo pomocou **GSM signálu**. ### Slovensko využije európsky bezpečnostný štandard Celoeurópsky používaný systém ETCS dokáže v prípade prekážky **automaticky vypočítať potrebnú silu brzdenia tak, aby zastavenie bolo nielen bezpečné**, ale aj energeticky efektívne. Takéto zariadenia sú na železničných tratiach ako vysielače (už sú inštalované v správe ŽSR) a ako prijímače v rušňoch – aktuálne projekty ZSSK. „Projekt dodanie a inštalácia systému ETCS do HKV 361 – 2. etapa“ je druhou etapou, pokračovaním aktuálne realizovaného projektu „Dodanie a inštalácia ETCS do hnacích dráhových vozidiel radu 361“ financovaného z Nástroja na prepájanie Európy (CEF), pri ktorom **bude tento systém inštalovaný do 9 rušňov**. Oprávnené náklady oboch projektov sú podľa ministerstva spolu viac ako 11 miliónov eur. ZSSK na druhú etapu dostane podľa zmluvy o **nenávratnom finančnom príspevku 6,5 milióna eur** z OPII. Realizáciou oboch etáp projektu sa zvýši počet vlakov, ktoré budú môcť využívať všetky bezpečnostné aj rýchlostné parametre modernizovaných železničných tratí. Na tento projekt, ktorý má vďaka podpísanej zmluve zabezpečené financovanie, prebieha verejné obstarávanie na dodávateľa.

Slovenské vlaky budú mať čierne skrinky na zvuk aj video. Čo všetko budú ukladať?

Prirodzene najčastejšou otázkou cestujúcich je, či bude monitorovaný aj priestor vnútri kupé.

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.