Škoda chce zmeniť pohľad ľudí na elektromobilitu! Ako plánujú presvedčiť Slovákov?

Jaroslav Hercog prevzal žezlo šéfa importéra automobilky Škoda na Slovensku v období, keď predaje zažívali náročné obdobie a všetci hľadali spôsob, ako osloviť zákazníkov. Rozprávali sme sa o tom, ako sa to podarilo a aké výzvy automobilku dnes čakajú.
Vydané, zverejnil
**Ako by ste charakterizovali záver uplynulého roka a ako sa pozeráte na štart tohto?** Záver minulého roka bol, tak ako celý rok, bezprecedentný a veľmi zložitý. Retailoví zákazníci sa k nákupu áut vrátili prekvapujúco rýchlo už po prvom otvorení predajní, pretože osobnú mobilitu aktuálne vnímajú ako najbezpečnejšiu formu dopravy v časoch pandémie. V poslednom kvartáli začali byť opäť aktívne flotilové spoločnosti, ktorých podiel na predaji tvorí viac ako 70 %. Aktuálne však čelí automobilový priemysel výraznému nedostatku čipov a tak ako u mnohých výrobcov, aj naše výrobné kapacity sú tým ovplyvnené. **Škoda obhájila prvenstvo aj prevahu nad konkurenciou. Čomu to pripisujete?** Výsledok by som pripísal viacerým faktorom. Modelová ponuka je veľmi široká, moderná a technologicky vyspelá. Prišla nová Octavia, o ktorú je veľký záujem a veľmi dobre sa darí celému radu SUV. Navyše skvelá dostupnosť a profesionalita autorizovaných partnerov ponúka zákazníkom istotu aj v týchto časoch. Viac ako inokedy sa potvrdilo, že v čase krízy silné a dôveryhodné značky posilňujú, čo je aj prípad Škody a to nielen na Slovensku. **Heslom minulého roka bol online predaj. Čo ste museli pre jeho úspech spraviť v rámci predajnej siete?** Dôležité je, že sme ostali v úzkom kontakte so zákazníkmi. Vylepšili sme možnosť online konfigurácie vozidiel, kde si záujemca môže vyskladať svoje auto a požiadavku zaslať predajcovi. V tomto smere sme videli veľký nárast záujmu. Sprístupnili sme online virtuálny showroom s ponukou všetkých skladových vozidiel našich predajcov z celého Slovenska. Dôležité je, že tieto technologické inovácie sa stali súčasťou predajného procesu a budeme ich rozvíjať i do budúcna, napríklad aj videochat. **Myslíte si, že online predaj si zachová významnejší podiel aj po otvorení predajní?** Treba si uvedomiť, že online predaj vozidiel nie porovnateľný s inými produktami. Auto pre mnohých zákazníkov nie je spotrebný tovar. Vozidlo je totiž po bývaní druhá najvyššia investícia v živote a pri nákupe si chcú zákazníci na auto siahnuť, posadiť sa do neho, poradiť sa o výbavách a technológiách a taktiež si ho aj vyskúšať. Preto si myslím, že spôsob predaja bude kombinovaný a zákazníci budú plynulo prechádzať medzi online a fyzickým kontaktom so značkou. A na to musíme byť pripravení. **Najpopulárnejším modelom je dlhodobo Octavia. Ponuka je však najširšia v histórii a neustále sa rozširuje. Myslíte si, že podiel Octavie bude klesať, alebo sa to bude týkať skôr iných modelov?** Octavia je najpredávanejší model značky Škoda v celej Európe. Rozsah verzií je skutočne široký a siaha od základných modelov až po verzie ako RS či Scout 4 × 4, ktorých podiel sa blíži k 20 %. Dopĺňa ho najširšia paleta motorov či už benzínových, naftových, CNG, ako aj plug-in hybridných, takže si dokáže vybrať azda každý. Je veľmi obľúbená u firemných klientov, pretože boduje výbornými TCO (celkové náklady na prevádzku). Som si istý, že Octavia si svoju pozíciu zachová aj pri súčasnej popularite SUV. **Tento rok bude z pohľadu príchodu nových modelov veľmi silný. Predstaví sa nová Fabia, modernizoval sa Kodiaq, prichádza Enyaq. Aké predajné výsledky očakávate od jednotlivých modelov?** Na Fabiu, ktorá je na Slovensku najpredávanejším modelom, sa všetci tešíme. Bude väčšia, priestrannejšia, s množstvom nových technológií a zabalená do atraktívneho dizajnu, takže očakávame, že si svoju pozíciu udrží. Kombi verzia dnešnej Fabie však ešte pokračuje pod názvom Fabia Tour a nová príde na trh približne o dva roky neskôr. Kodiaq prešiel dizajnovou zmenou a zároveň dostal viacero nových technológií. Vracia sa aj atraktívna benzínová verzia RS vo verzii 4 × 4 a ja som si istý, že osloví i nejedného zákazníka športových SUV z prémiového segmentu. Enyaq iV je pre nás novou kapitolou. Vstupujeme s ním do novej éry elektromobility a prinášame veľmi konkurencieschopný a vyspelý elektromobil. Od začiatku vidíme, že stiera stereotypy spojené s elektromobilitou a od základu mení pohľad na tento druh pohonu u nás. **Fabia nedostane žiaden druh elektrifikácie pohonu. Nebude to jej slabina, keďže konkurencia niečo také ponúka?** Hodnota za peniaze je v tomto segmente veľmi dôležitá a my si ju chceme udržať. Táto technológia by navýšila cenovku na našom trhu a to nechceme. Elektrifikáciu budeme ponúkať až vo vyšších modeloch. Prvé informácie hovoria, že Škoda Enyaq iV je veľmi podarený model. **Čím by mohol osloviť slovenských zákazníkov a presvedčiť ich, aby sa rozhodli pre jeho kúpu?** Vo svojej triede prináša skvelé spojenie technológií, dizajnu, dojazdu a pomeru ceny k výkonu. Cena by sa mohla zdať nadpriemerná, no pri tom, čo všetko ponúka, je pre cieľového zákazníka prijateľná. Evidujeme značný záujem nielen od flotilových klientov, ktorí postupne zavádzajú elektromobily do vozových parkov, ale i retailových zákazníkov zameraných na bezemisnosť a škodovácke využitie priestoru. Napríklad úplne prvý Enyaq na Slovensku si nedávno prevzala mladá rodina. Svoju úlohu zohrajú aj veľmi zaujímavé náklady na celkovú prevádzku. Podstatné je, že Enyaq štartuje s cenou pod 35 000 a pri jeho výbave ide o sumu porovnateľnú s Kodiaqom. Navyše v tom najvyššom variante iV 80 ponúka dojazd viac ako 500 km. A to je už veľmi konkurencieschopná cena a ponuka. Kto si ho raz vyskúša, ocení jeho skvelú dynamiku, veľkorysý interiér, vyladený komfortný podvozok či ľahkú manévrovateľnosť. Ak má klient možnosť nabíjať doma či v práci, tak elektrický Enyaq dokáže pokryť všetky jeho potreby a v mnohých prípadoch byť dokonca prvým autom v rodine. **Plánujete pre Enyaq niečo špeciálne v rámci podpory jeho predaja?** Sme presvedčení, že Enyaq ponúka veľmi dobrý pomer ceny a výbavy. Okrem toho pri začiatku predaja ponúkame balík 5 rokov pohody. V ňom je na 5 rokov zahrnutý servis, poukážka na nákup pneumatík a príslušenstva a atraktívne financovanie s nízkymi úrokmi či splátkami. Vďaka jednej nabíjacej karte My powerpass môžu zákazníci nabíjať na 150 000 nabíjačkách v celej Európe, čo zjednoduší cestovanie a odbúra ďalší mýtus. Navyše aplikácia a navigácia vo vozidle pomôže nájsť najbližšiu nabíjačku a vyhľadať cestu tak, aby bola čo najlepšia a najpohodlnejšia. **Elektromobilita ešte nemá úplne vyhraté. Ako chcete ľudí v tejto tematike vzdelávať a ukazovať im, že sa jej nemusia obávať?** Ako líder na trhu sme si tejto úlohy vedomí a pristupujeme k nej veľmi aktívne. Elektromobilitu a jej výhody sa snažíme ľudom priblížiť prostredníctvom rôznych projektov. Úspešne nám bežia roadcasty, už čoskoro spustíme sériu podcastov, v ktorých odborníci na elektromobilitu zodpovedajú na tie najčastejšie otázky. Chystáme spoluprácu so známymi osobnosťami, ako je napríklad Monika Hilmerová, ktorá sa so svojou rodinou skvele dopĺňa s našimi hodnotami . Často sa stáva, že keď líder príde na trh s novou technológiu, tak sa ju snaží popularizovať, odbúrať predsudky a priniesť ju pre čoraz širší okruh ľudí a potenciálnych zákazníkov. Nemenej dôležitá je i vyškolená predajná a servisná sieť autorizovaných partnerov, ktorí zabezpečujú komplexné služby a podporu. **Komunikujete nejako so štátom v otázkach podpory elektromobility?** Prednedávnom sme sa stali aktívnym členom SEVA , ktorá spolu so ZAP-om hľadá partnera pre aktívnu diskusiu na ministerstvách. Je to však beh na dlhé trate. Nejde iba o elektromobilitu, ale o celkovú podporu alternatívnych pohonov a nových technológií, čo je do budúcna úplne nevyhnutné. Je jasné, že pokiaľ chceme na Slovensku aj naďalej profitovať z automobilového priemyslu, je nevyhnutné, aby sa otázke elektrifikovaných vozidiel venovala adekvátna pozornosť. Ocenil by som, ak by sa štát k podpore elektromobility staval jasne, trvalo a strategicky. Je to nevyhnutné aj preto, lebo Slovensko sa na Parížskej konferencii zaviazalo znižovať uhlíkovú stopu o 55 % a bez efektívnej podpory elektromobility v oblasti dopravy to jednoducho nepôjde. Chýbajú nám dlhodobé reálne kroky a záväzky. V okolitých krajinách vidíme, že bez podpory nákupu nízkoemisných či bezemisných vozidiel je rozvoj veľmi pomalý. Pozitívna je však snaha o rozširovanie infraštruktúry nabíjacích hubov. Pretože medzi ľuďmi stále pretrváva obava, že svoj elektromobil nebudú mať mimo domu kde nabiť a túto nedôveru treba minimalizovať. **Ktorá z aktivít podporovaná automobilkou Škoda je vám osobne najbližšia?** Veľmi sa teším na hokejové majstrovstvá sveta, ktorého sme najdlhším sponzorom v histórii a verím, že našim reprezentantom sa bude dariť. Osobne mi je veľmi blízka aj cyklistika, pretože patrí k mojim koníčkom a s kolegami si na bicykle chodíme spolu vyvetrať hlavu. Som preto rád, že tento rok sa nám podarí na Slovensko priniesť aj kúsok Tour de France vďaka projektu L´Etape. Minulý rok sme spustili partnerstvo so Slovenským národným divadlom, čo ma veľmi teší, pretože kultúra je jedným z pilierov každej vyspelej spoločnosti.

Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.