Ojazdených automobilov je veľmi málo, ceny stúpajú
Ceny ojazdených automobilov v posledných mesiacoch prudko vzrástli z dôvodu nedostatku dodávok polovodičov pre novšie, hlavne elektrické automobily.
Vydané, zverejnil ERIK STRÍŽ
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Foto: • Text: Peter Orosz
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Prečo ľudia kupujú viac áut?
Ľudia mali väčší dostupný príjem, pretože počas pandémie mohli našetriť peniaze, ktoré by inak minuli v obchodoch či na dovolenkách. Práve preto kupujú autá, a tak trh s novými automobilmi explodoval. Ale z dôvodu zatvorenia továrni sa mohla výroba prerušiť až na 60 dní, čo spôsobilo značný sklz pre výrobné termíny nových vozidiel. Nemožno tak povedať, že by automobilový priemysel trpel rovnako ako napríklad zatvorené reštaurácie alebo obchody, ale zároveň je tu veľký nátlak dohnať omeškanie vo výrobe a taktiež nedostatok čipov. Ako víťaz z tohto celého tak vychádzajú predajcovia ojazdených vozidiel, ktorých ceny sa za posledných pár mesiacov citeľne zvýšili. Aj keď je nárast ceny pre kupujúcich ojazdených vozidiel nevýhodou, teraz je najlepší čas na obchodovanie s ojazdenými vozidlami. Ak chcete svoje auto vymeniť a nasadnúť do nového, nie je lepší čas to urobiť ako teraz, pretože ojazdené bude mať teraz väčšiu cenu.Nedostatok čipov
Mikročipy sa nachádzajú prakticky vo všetkom, od mobilných telefónov a inteligentných zariadení až po napríklad lítium-iónové batérie vášho elektrického náradia. Vo vašom aute sú počítačové moduly, ktoré riadia prakticky všetko, od chodu motora a prevodovky až po technológiu vo vozidle, a prakticky všetko medzi tým. Dávno sú preč časy, keď autá nemali počítač. Dnes sú všade a sú vzájomne prepojené spôsobmi, vďaka ktorým sú všetky nevyhnutné pre základnú prevádzku vozidla. Mikročip je v moderných spotrebných výrobkoch rovnako všadeprítomný ako drevo pri stavbe domov. Ale na rozdiel od reziva nie sú mikročipy iba rafinovanou surovinou. Aj keď veľa čipov (napríklad tie, ktoré sa používajú na pamäť počítača) majú početné aplikácie, neznamená to, že všetky počítačové čipy sú vytvárané rovnako. Špecializované počítače, ktoré spravujú komponenty pohonnej jednotky, infotainment a palubné bezpečnostné systémy vášho vozidla, nemožno jednoducho vymeniť za to, čo je k dispozícii. Výroba polovodičov je zložitý a nákladný proces, ktorý obmedzuje veľkosť poľa a nie každý výrobca je schopný dodať čipy potrebné pre výrobcov automobilov. Producenti kremíka sú celkovo menej známi, ale niektorí, napríklad Intel, Samsung alebo dokonca Foxconn, sú známi ako bežné názvy čipov. Ostatní, ako napríklad Renesas a Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC), sú tiché monštrá, ktorých poznajú predovšetkým priemyselní pracovníci a technologickí nadšenci. Zatiaľ čo spoločnosti ako Intel vyrábajú veľa svojich vlastných čipov, oni a ďalší, vrátane počítačových gigantov AMD a Nvidia, sa pri výrobe čipov často spoliehajú na zmluvných výrobcov, ako je TSMC. Produkcia (a dopyt po) čipoch je vyššia ako kedykoľvek predtým, tak prečo je ich náhle nedostatok? Krátka odpoveď je, predvídateľne, „COVID“ alebo, všeobecnejšie, „trhové sily“. Chcete dlhú odpoveď?Vplyv koronavírusu na výrobu čipov
Ako každé iné odvetvie, aj výroba čipov bola zasiahnutá pandémiou. Vplyv bol zanedbateľný, pretože dopyt po automobiloch bol nízky. Predajcovia zavreli dvere pred prichádzajúcimi zákazníkmi a linky zostali nevyužívané, aby sa minimalizovala prvá vlna infekcií koronavírusom. Pri opätovnom otvorení výroby boli automobilky pri objednávkach dodávok opatrné, pretože dopyt sa pomaly zotavoval z dôvodu neistých ekonomických podmienok, rozsiahlej nezamestnanosti a pretrvávajúcich zdravotných problémov. Keď sa začali presadzovať sociálne obmedzenia a obmedzenia na pracovisku súvisiace s vírusom COVID-19, dopyt po automobiloch sa znížil, ale dopyt po spotrebnej elektronike prudko vzrástol. Počítače, herné konzoly a ďalšie osobné zariadenia na zvýšenie produktivity a zábavy sa rýchlo predávali, pretože sa zákazníci dozvedeli, že ich existujúci hardvér treba upgradovať na novú úroveň. Rovnako ako čokoľvek iné v modernom priemyselnom dodávateľskom reťazci, aj mikročipy sa vyrábajú na základe dopytu. Výrobcovia čipov upravili svoje výrobné plány tak, aby to vyhovovalo dopytu po spotrebnej elektronike. V druhej polovici roku 2020 sa situácia ešte zhoršila, pretože bola uvedená na trh najnovšia generácia herných konzol od spoločností Microsoft a Sony spolu s novou generáciou grafických kariet a procesorov pre osobné počítače a mobilné telefóny od spoločností Nvidia, AMD a Intel. Všetky tieto uvedenia na trh súťažili o rovnaký plátok spotrebiteľského kremíkového koláča čipov. Možno ale skonštatovať, že trh sa pomaly zotavuje a výroba pre klasické aj elektrické auta napreduje dobrým tempom.ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.