Dlhodobé nenávistné komentáre a vulgárne správy budú od júla trestané väzením až do troch rokov
Editoriál k téme, ktorá sa počas uplynulých dvoch rokov stala značne vypuklou aj na Slovensku. Svitá na časy, keď budú ľudia zodpovední za to, čo zverejňujú?
Vydané, zverejnil ERIK STRÍŽ

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

Foto: • Text: Peter Orosz

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ


Nebezpečné obťažovanie
(1) Kto inému prostredníctvom elektronickej komunikačnej služby, počítačového systému alebo počítačovej siete úmyselne podstatným spôsobom zhorší kvalitu jeho života
a) dlhodobým znevažovaním, zastrašovaním, neoprávneným konaním v jeho mene alebo iným podobným dlhodobým obťažovaním, alebo
b) tým, že neoprávnene zverejní alebo sprístupní inej osobe obrazový, zvukový alebo obrazovo-zvukový záznam jeho prejavu osobnej povahy získaný s jeho súhlasom, spôsobilý ohroziť jeho vážnosť alebo privodiť mu inú vážnu ujmu,
potrestá sa odňatím slobody až na tri roky.
(2) Odňatím slobody na jeden rok až štyri roky sa páchateľ potrestá, ak spácha čin uvedený v odseku 1
a)na chránenej osobe, alebo
b)z osobitného motívu.
(3) Odňatím slobody na dva roky až päť rokov sa páchateľ potrestá, ak spácha čin uvedený v odseku 1
a)a spôsobí ním ťažkú ujmu na zdraví alebo smrť, alebo
b)hoci bol za taký čin v predchádzajúcich 24 mesiacoch odsúdený.
### Prečo je táto téma dôležitá aj pre nás?
Prichádzajú zmenu vítame. Motoristické médiá sú v internetovom priestore práve tak významné, ako akýkoľvek iný spravodajský titul či web venujúci sa životnému štýlu. **Naše stránky každý mesiac navštevuje pol milióna čitateľov** a dosah našich príspevkov na Facebooku sa pohybuje vo veľmi podobných hodnotách.
V našom titule Autoviny.sk nájdete prevažne autorské príspevky na témy, ktoré priamo alebo okrajovo súvisia s automobilmi, motocyklami, dopravou, príslušnou legislatívou, ale aj testy vozidiel, príslušenstva a tiež informácie, ktoré sa týkajú Vlády SR a Európskej únie. Práve posledné dve témy obyčajne vzbudujú väčší záujem verejnosti a tiež jednotlivcov, ktorí majú záujem v komentároch a súkromných správach prezentovať svoje negatívne stanoviská k veci.
Negatívne názory na plány a konanie Európskej únie či Vlády SR sú dôležité, pretože ak sú zostavené konštruktívne, môžu sa podieľať na pozitívnej zmene v blízkej budúcnosti. **Na verejnej mienke záleží, v demokracii sa práve ona podieľa na pokroku**.
Problémom sa stáva, keď sú komentáre a správy obťažujúce, namierené proti konkrétnym novinárom (autorom článkov) alebo osobám, ktoré sú v článku spomínané, a navyše **dlhodobé**. Nenávistné komentáre obyčajne ignorujeme, ale neberieme ich na ľahkú váhu, keď je predmetom správ či komentárov vyhrážanie sa. Je skoro neuveriteľné, že aj v dnešnej dobe sú ľudia natoľko neprezrieraví, že vyhrážanie sa násilím či dokonca smrťou napíšu pod vlastným menom a odošlú do média či do správy adresovanej známej osobnosti.
Legislatívne novinky sa ale netýkajú iba médií a známych osobností, ale **kohokoľvek**, kto je alebo sa stane obeťou elektronického obťažovania, šikanovania či vyhrážania.
Verte či nie, už aj my sme sa stretli s vyhrážkami od ľudí, ktorých vôbec nepoznáme, len preto, že sme informovali o vtedy [nových opatreniach v súvislosti s ochorením COVID-19](https://www.autoviny.sk/novinky/121603/pozor-tu-su-aktualne-informacie-o-rezime-na-hraniciach) alebo o tom, že [niektorým policajtom budú rušiť menovky](https://www.autoviny.sk/novinky/122371/aktualne-policajtom-rusia-menovky-a-pridavaju-nove-pravomoci). Ako motoristickí novinári máme aj svojich „fanúšikov“, ktorí nás majú v hľadáčiku a z času na čas nás obdarujú parádnym psychopatickým výlevom. Obyčajne sa to dá ignorovať a neriešiť, ale dokedy?
V novele je kľúčový pojem **dlhodobosti**. Za jeden nenávistý, urážlivý či vulgárny komentár na internete teda nebude nikto posielaný do väzenia. Novinka sa týka ľudí, ktorí **dlhodobo a zámerne** útočia prostredníctvom internetu na iných. Pokiaľ je však predmetom správy nebezpečné vyhráženie sa násilím alebo likvidáciou, už dnes máme k dispozícii právne nástroje, ako vyvodiť zodpovednosť voči jej autorovi.

ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.