KOMENTÁR: Organizácia Euro NCAP je na smiech a jej „hviezdičky“ už nemožno brať vážne. O skutočnej bezpečnosti nič nevypovedajú

Nárazové testy sa dnes vykonávajú úplne inak. Uprednostňované sú predovšetkým asistenčné systémy.
Vydané, zverejnil
Dacia Jogger dostala od európskej organizácie vykonávajúcej nárazové testy zlé hodnotenie – len jedinú hviezdičku z piatich. **Bežných motoristov, uvažujúcich nad novým rodinným autom, môže zverejnené hodnotenie od Dacie Jogger veľmi rýchlo odradiť.** Mnohí si určite pamätáte, že autá, ktoré v minulosti získali pri nárazových testoch jedinú hviezdičku, boli vlastne len pojazdné truhly na cestách, v ktorých ste mohli prísť o život aj pri strete s nákupným vozíkom. Stačí sa pozrieť na Hyundai Accent z roku 1998. Ten rovnako získal len jedinú hviezdičku za bezpečnosť. Alebo taký Fiat Seicento z roku 2000, ktorý sa po náraze do prekážky skrčil ako botoxové pery elitnej influencerky.
Hyundai Accent, Fiat Seicento a Dacia Sandero - všetky tri autá získali rovnaké jednohviezdičkové hodnotenie. Rozdiel v pasívnej bezpečnosti medzi Sanderom a dvadsaťročnými autami je však priepastný.
**Patrí Dacia Jogger do rovnakej kategórie ako Accent alebo Seicento?** Pri pohľade na hviezdičkové hodnotenie by mnohí logicky odpovedali, že áno. Realita je však úplne iná a **Dacia Jogger dosahuje podobnú úroveň pasívnej bezpečnosti ako súčasný Hyundai Bayon, Fiat 500e či Opel Mokka.** Spomínaní konkurenti však získali až štvorhviezdičkové hodnotenie, zatiaľ čo Jogger odchádzal domov s oveľa horším výsledkom. Ako je to možné?
**Organizácia Euro NCAP dnes vo väčšej miere prihliada na prítomnosť asistenčných systémov na palube.** Cieľom aktívnej bezpečnosti (na rozdiel od pasívnej) nie je monitorovať pevnosť karosérie či riziko poranenia posádky pri náraze, ale fungovanie a prítomnosť elektronických systémov, ktorých cieľom je zrážke zabrániť alebo minimalizovať jej možné následky. A práve v tejto oblasti stratila Dacia Jogger najviac bodov, čo ovplyvnilo celkové hodnotenie. Rumunský výrobca však vo výbave neposkytuje systémy ako udržiavanie v jazdnom pruhu, monitorovanie únavy vodiča za volantom alebo čítanie dopravných značiek na ceste. **Dôvod je jednoduchý – Dacia vyrába cenovo dostupné autá a každý asistenčný systém navyše by predražil výrobu.** Len pre predstavu: Euro NCAP strhol modelu Jogger body aj za malichernosti ako je absencia upozornenia na nezapnuté pásy v treťom rade sedadiel.
**Za najväčšie faux pas však považujem rozhodnutie organizácie Euro NCAP nevykonať nárazovú skúšku s modelom Jogger.** V praxi tak nový model rumunskej automobilky nedostal ani šancu ukázať svoje schopnosti s ohľadom na pasívnu bezpečnosť. Organizácia jednoducho prepísala hodnotenie, ktoré v minulosti získalo príbuzné Sandero, strhla autu nejaké body za asistenčné systémy a zverejnila jednohviezdičkový výsledok na svojej stránke.

Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.