Chystáte sa leštiť auto? Toto sú spôsoby, ako by ste to určite nemali robiť…

Leštenie auta je pomerne náročná záležitosť. Nesprávnym zaobchádzaním s nástrojmi si viete lak auta zničiť. Preto by ste si mali nechať poradiť od oborníkov alebo sa na nich priamo obrátiť.
Vydané, zverejnil
Cez leto mnoho domácich tunerov premýšľa nad tým, ako si svoje auto vyšperkovať na maximum. Častokrát sa pritom obrátia na leštenie laku, pretože čím sa auto viac leskne, tým je príťažlivejšie. Samozrejme nablýskaná karoséria k autám patrí, avšak treba si dávať pozor, aby sa z leštenia nestala katastrofa. **Nasledujúce body vám ukážu, ako si bez problémov dokážete auto zničiť za pár sekúnd**. Preto vám odporúčame sa vždy radšej obrátiť na niekoho, kto má s leštením laku skúsenosti. ### 1. Ide to aj ručne Drvivá väčšina ľudí, ktorí sa rozhodnú, že chcú, aby sa ich auto lesklo, okamžite siahne po stroji na leštenie. Ide pritom o obrovskú chybu. **Pokiaľ nemáte skúsenosti so strojovým leštením, použitie elektrickej leštičky môže mať úplne iný efekt ako si myslíte**. Na začiatok sa vo všeobecnosti odporúča začínať s ručným leštením. Spoznáte tak lepšie správanie laku a to, čo presne potrebuje na dosiahnutie vysokého lesku. **Ak sa ale aj tak rozhodnete pre leštičku, jej nesprávnym použitím môžete spáliť lak na aute alebo ho dokonca úplne vybrúsiť**. ### 2. Zlé držanie, zlé leštenie Fajn. Rozhodli ste sa pre leštenie strojom. Teraz majte na pamäti jednu dôležitú vec. **Pokiaľ budete leštičku držať v nesprávnom uhle, bude na lak auta vyvíjané značné množstvo tlaku**. A keďže trením vzniká teplo, opäť sa dostávame k možnosti spálenia laku. Podobne to môže dopadnúť aj keď budete s leštičkou robiť neopatrné a prudké pohyby. Nesprávne držanie elektrickej leštičky sa môže na aute odraziť aj legendárnymi „slniečkami“. Je dobré sa na takýto úkon sústrediť, pretože v konečnom dôsledku môže byť jeho výsledok opačný.
### 3. Použite vhodný typ leštiacej pasty **Strojové leštenie si vyžaduje v drvivej väčšine prípadov iný druh pasty, ako ručné leštenie**. Klasické pasty určené na prácu s utierkou a rukou obsahujú väčšie brúsne zrná. V prípade, že by ste pastu na ručné leštenie použili pri elektrickom leštení, tieto zrná by mohli spôsobiť povrchové škrabance, ktoré by sa prejavili nepeknými hologramami na laku. Podobne to môže dopadnú aj vtedy, keď ste lak auta pred leštením dostatočne nevyčistili. Náletová hrdza môže pôsobiť ako drôtená kefa a narobiť viac škody ako úžitku. ### 4. Leštenie na slnku je zaručená skaza Vonku je krásny slnečný deň, teploty sa šplhajú nad 30 stupňov a vás nenapadne nič lepšie, ako začať leštiť auto. Výsledok určite nebude taký ako by ste chceli. **Priame slnko totiž zahrieva povrchovú vrstvu laku**. Nanesenie brúsnej pasty potom spôsobí jej takmer okamžité zaschnutie. No a následné brúsenie alebo odstraňovanie takejto pasty môže mať za následok poškodenie laku. Je preto žiaduce, aby ste auto leštili výhradne na chladnejšom tienistom mieste. Následnú kontrolu laku môžete vykonať výkonným osvetlením, ktoré nie je problém kdekoľvek zohnať už za pár eur.
### 5. Doleštené, ide sa na výlet Jednou z najhorších vecí, ktoré môžete autu urobiť, je to, že ihneď po leštení niekam vyrazíte. Samotný proces leštenia síce autu dodáva vysoký lesk a krásu, no na druhú stranu aj oslabuje povrchovú vrstvu laku. Ak by ste s takto pripraveným autom niekam vyrazili, následné odstraňovanie nečistôt a hmyzu môže byť doslova katastrofou. **Preto je dobré, aby sa po procese leštenia na auto aplikovala ešte vrstva vosku alebo špeciálneho tmelu**. Pomocou nej lak zakonzervujete a ochránite ho pred okolím. ### 6. Veď Jar to rozpustí… **Používanie domácich čistiacich prostriedkov na lak je vyslovené harakiri**. Šetrenie na čistiacich prostriedkoch určených špeciálne na lak auta môže viesť k jeho zničeniu. Veď ani vy si vlasy neumývate vodou s Jarou, tak prečo to robiť autu? No a o použití kuchynskej hubky na umývanie karosérie ani hovoriť nebudeme. Niektorí extrémisti dokonca zájdu tak ďaleko, že auto umývajú metlami či podobnými výmyslami. Je to nevhodné a navyše to spôsobuje drobné škrabance, ktoré potom na slnku nevyzerajú vkusne. Podobný efekt dosiahnete aj pri návšteve automatickej umyvárne s kefovými kotúčami.
### 7. Jedným ťahom celé auto Koľko bude trvať to leštenie? Čo ja viem, za 20 minút to je hotové. Chyba! **Precízne leštenie auta je zábavou na niekoľko hodín**. Určite neodporúčame leštiť celé auto naraz. Pokiaľ sa dostanete z jedného konca na druhý, leštiaca pasta vám na aute zaschne a vy môžete začať od začiatku. Leštite vždy len po dieloch, z ktorých následne odstránite všetku zvyškovú pastu. ### 8. Mám dobrú pastu, tak na to mi stačí aj kotúč za euro… Opäť raz chyba. **To, že máte kvalitnú brúsnu pastu za niekoľko desiatok eur ešte neznamená, že môžete použiť akýkoľvek brúsny kotúč**. Na konkrétne úkony slúžia konkrétne kotúče. Niektoré z nich majú drsnejší povrch a niektoré sú zase extrémne jemné. Každá situácia si vyžaduje presný postup. Ak ho nedodržíte, nemusíte sa leštením ani zaoberať.

Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.