Reštart značky Lancia: Nové logo, dizajn Pu+Ra a ukážky nových áut

Dizajnový jazyk „Pu+Ra“ od Lancie odhaľuje budúce modely pre Európu, ako prvý príde o dva roky nový mestský hatchback Ypsilon.
Vydané, zverejnil
Automobilka Lancia vznikla v roku 1906 a dlho bola známa ako propagátor technických inovácií – napríklad ako prvá vyrábala vozidlá so samonosnou karosériou, má tiež veľmi dlhú históriu v motoristickom športe, v 50. rokoch 20. storočia ako prvá značka na svete začala ponúkať automobily s vidlicovým šesťvalcom a neskôr vidlicovým štvorvalcom. Počas obdobia, keď Lancia patrila pod koncern FIAT pod vedením Sergia Marchionneho, však postupne strácala na atraktivite a z medzinárodných trhov sa stiahla na domáci taliansky. Napokon sa od roku 2014 otvorene hovorilo, že značka definitívne skončí už v roku 2018. Nestalo sa tak, Ypsilon sa predáva dodnes a práve takto pred rokom sa dokonca dočkal modernizácie.
**Moderný Ypsilon je považovaný za takmer prémiové auto**, ale ceny sú veľmi dostupné – na domácom trhu sa auto predáva od približne 10 000 eur. Na rozdiel od Fiatu 500 je dnes takmer nemožné kúpiť si Lanciu Ypsilon mimo Talianska, no jeho komerčný úspech je aj napriek tomu celkom slušný: v roku 2020 sa podľa CarSalesBase predalo 43 076 kusov, čo je pritom o 26,8% menej ako v roku 2019. V 90. rokoch, keď sa model predával po celej Európe, sa ročný predaj modelu Ypsilon blížil k hranici 150 000. Od roku 1985, odkedy sa Ypsilon vyrába (pôvodne s názvom Y10), sa predali viac ako tri milióny kusov tohto malého prítažlivého hatchbacku. ### Smelé plány Takto pred rokom generálny riaditeľ automobilky Lancia, **Luca Napolitano**, [v rozhovore pre denník Automotive News Europe prezradil](https://europe.autonews.com/automakers/lancia-ceo-outlines-brands-expansion-plans-europe), že značka bude už čoskoro expandovať na zahraničné trhy, opäť bude predávať autá aj mimo Talianska. **Očakávame návrat značky Lancia aj na Slovensko**, avšak až po roku 2024. Práve v roku 2024 bude Lancia expandovať do Rakúska, Belgicka, Francúzska, Nemecka a Španielska, následene do Spojeného kráľovstva. „*Predstavujem si okolo 100 showroomov v približne 60 európskych mestách*,“ povedal Napolitano a dodal, že to nebudú kútiky v showroomoch inej značky, ale vyhradené priestory, a to aj napriek malej ploche 80 až 140 metrov štvorcových. ### Lancia chce osloviť starších „kvalitných“ zákazníkov Jedna z vecí, ktoré sa určite zmienia, bude zameranie automobilky. V súčasnosti je typický zákazník značky Lancia vskutku netypický: **žena vo veku 45 rokov bez detí**. Lancia sa profiluje ako takmer prémiová značka, hoci jej jediný model má od luxusu pomerne ďaleko. Toto všetko by sa malo čoskoro zmeniť. „*Lancia ponúkne decentnú čistú taliansku eleganciu s mäkkými povrchmi a skvelou kvalitou*,“ povedal Napolitano. Novou cieľovou skupinou pritom má byť „Progressive cultural influencer“ vo veku 55 rokov s aspoň jedným dieťaťom v domácnosti. V rovnakej miere majú byť medzi zákazníkmi zastúpené ženy, ako aj muži. Lancia vidí príbuznosť medzi svojim budúcim cieľovým zákazníkom a súčasnými zákazníkmi značiek ako Tesla a Volvo, ako aj kupujúcimi plne elektrických modelov Mercedes-Benz EQ, povedal Napolitano. To sú naozaj smelé tvrdenia. ### Už len elektrické modely Automobilka má vďaka zaradeniu pod koncern Stellantis čerpať výhody aj zo spolupráce so značkami Alfa Romeo a DS. Všetky budúce modely značky Lancia už budú iba elektrické, tvrdil ešte pred rokom Napolitano. Nové Lancie budú stáť na kompaktnom podvozku koncernu Stellantis, pôjde pritom až o celkovo tri nové modely, vrátane piatej generácie modelu Ypsilon. Odhalené budú postupne, no už dnes značka predstavila aspoň akúsi predzvesť toho, čo môžeme očakávať. **Premiéra noviniek je naplánovaná až na roky 2024 až 2028**.
Nový Ypsilon bude uvedený na trh začiatkom roka 2024 ako päťdverové malé auto. Bude to **prvá plne elektrická Lancia a zároveň posledná, ktorá ponúkne variant so spaľovacím motorom**. Po Ypsilone bude nasledovať **stredne veľký elektrický model**, ktorý príde na trh v roku 2026. Napolitano uviedol, že dizajn tohto modelu od svojho vzniku zmenil smer a už sa interne neoznačuje ako **Aurelia**, čo je názov prelomového sedanu, kupé a spyder od Lancie z 50. rokov minulého storočia. **Tretí nový model Lancie sa vracia k názvu Delta** a pôjde o kompaktný model s výlučne elektrickým pohonom, ktorý sa má objaviť v roku 2028. Hoci jeho uvedenie na trh je viac ako päť rokov, dizajn už bol uzavretý, povedal Napolitano, pretože „všetci v Lancii Dizajn chcel napísať novú Deltu.“
### Lancia má staronové nové logo a celkový imidž Talianska automobilka Lancia sa práve teraz dostáva do pozornosti motoristických médií tým, že odhalila nové logo a novú dizajnovú koncepciu celej značky. Lancia chce osloviť starších „kvalitných“ zákazníkov. V súčasnosti je typický zákazník značky Lancia vskutku netypický: **žena vo veku 45 rokov bez detí**. Lancia sa profiluje ako takmer prémiová značka, hoci jej jediný model má od luxusu pomerne ďaleko. Toto všetko by sa malo čoskoro zmeniť. **Novou cieľovou skupinou má byť „Progressive cultural influencer“ vo veku 55 rokov s aspoň jedným dieťaťom v domácnosti**. V rovnakej miere majú byť medzi zákazníkmi zastúpené ženy, ako aj muži. Lancia vidí príbuznosť medzi svojim budúcim cieľovým zákazníkom a súčasnými zákazníkmi značiek ako Tesla a Volvo, ako aj kupujúcimi plne elektrických modelov Mercedes-Benz EQ, povedal šéf značky pred rokom. To sú naozaj smelé tvrdenia.
Lancia ďalej odhalila novú verziu svojho loga v tvare štítu, ktoré obsahuje vlajku, kruh (ako volant) a kopiju, keďže názov značky znamená v taliančine „kopija“ alebo „koja“. Všetky tieto prvky boli použité v logu Lancie z roku 1929 (prvé logo sa objavilo v roku 1907); táto nová interpretácia sa najviac podobá variácii zavedenej v roku 1957. Lancia tvrdí, že sa zámerne bráni trendu dvojrozmerných log, ktoré sú optimalizované pre sociálne médiá a digitálne použitie. „Nevytvorili sme nové ploché logo, aby vyniklo len v digitálnom slove, ale „progresívny klasický“ klenot, ktorý zažiari v našich ďalších autách,“ povedala Teresa Mendicino, riaditeľka globálneho dizajnu Lancie. Nové logo sa neobjaví na prednej alebo zadnej časti budúcich modelov, ale objaví sa na boku vozidla, možno na B alebo C stĺpiku. Namiesto toho bude predná časť obsahovať svetelnú lištu v tvare Y preklenutú slovom „Lancia“ v novom fonte značky, v ktorom sa „A“ zobrazuje ako obrátené „V“. Rovnaký nápis bude použitý aj na zadnej časti, vpísaný medzi kruhové zadné svetlá.
Lancia tiež modernizovala svoju korporátnu identitu, ktorú nazýva Pu+Ra – má ísť o kombináciu purizmu a radikálneho dizajnu, čo je podľa slov predstaviteľov značky pre Lanciu typické počas celej doby jej existencie. No a napokon Lancia zavádza 10-ročný strategický plán „Renesancia“ , ktorý už počíta s tým, že po roku 2028 bude predávať iba plne elektrické vozidlá. Tri prichádzajúce modely pokryjú 50 percent trhu, hovorí automobilka. Medzitým rozširuje svoju sieť predajcov o 100 ďalších showroomov v Európe so zameraním na online predaj a očakávaný „agentúrny“ distribučný model.

Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.