V Česku začali používať revolučné železničné priecestia. Dokážu automaticky posielať pokuty

Česi sa rozhodli vyriešiť problém porušovania zákona na železničných priecestiach revolučnou technológiou. Pokute za nerešpektovanie signalizácie sa tak už nikto nevyhne.
Vydané, zverejnil
Železničné priecestia patria nepochybne k jedným z najnebezpečnejších úsekov verejných komunikácií. Aj keď sa na nich stáva pomerne veľké množstvo dopravných nehôd, mnoho vodičov stále nerešpektuje príslušné značenia či svetelnú signalizáciu. Mnohokrát vojdú do koľajiska ešte pred tým, ako zhasne výstražné červené svetlo či sa úplne zdvihnú závory. Toto správanie motoristov sa rozhodli v susednom Česku vyriešiť revolučnou technológiou. ### Pilotná prevádzka Nové inteligentné železničné priecestie, ktoré je nainštalované v obci Vendrině v Moravsko-sliezkom krajine na predmestí Třinca, dokáže vodičom nerešpektujúcim príslušné značenia automaticky poslať pokutu. Ide o úplnú novinku schválenú českým ministrom dopravy a Polície ČR. K inštalovaniu automatizovaného systému došlo na frekventovanom prejazde v obci, kde sa často vyskytuje porušenie zákona. Vodiči podľa [autosalon.tv](https://www.autosalon.tv/novinky/ridicuv-chleba/v-cesku-je-prvni-zeleznicni-prejezd-ktery-umi-automaticky-rozdavat-pokuty-podobne-jako-radar?fbclid=IwAR36Hq9pYhRrtsvECYXfIDlCii0GCtua-QRjRKF-FEkdT4NHS-YbsvF3tmI) totiž cez prejazd veľakrát prechádzajú ešte v momente, keď to svetelná signalizácia neumožňuje. Hovorca Správy železníc ČR Dušan Gavenda na margo zavedenia nového systému ukladania pokút podľa [iDnes.cz](https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/zeleznicni-prejezd-vendryne-kamera-pokuty-policie.A230131_706024_ostrava-zpravy_jog) uviedol: „*Prejazd cez koridorovú trať vo Vendryni je zabezpečený výstražnými svetlami a závorami. Kvôli častému nerešpektovaniu signalizácie ho pracovníci Správy železníc zahrnuli medzi vytipované lokality, kde majú na správanie sa vodičov dohliadať inteligentné kamery.*“

Železničné priecestie ako postrach vodičov. Aké na ňom platia pravidlá?

Na železničných priecestiach sa na Slovensku každoročne udeje veľké množstvo dopravných nehôd. Mnohé z nich končia tragicky, nakoľko auto nemá voči rozbehnutému vlaku žiadnu šancu. Ako sa máme správať na železničných priecestiach?

### Ako to funguje? Samotný systém sa už počas minulého roka využíval v testovacej prevádzke, aby došlo k odladeniu všetkých jeho nedostatkov. Portál [iDnes.cz](https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/zeleznicni-prejezd-vendryne-kamera-pokuty-policie.A230131_706024_ostrava-zpravy_jog) na základe vyjadrení starostu obce Vendryně dodáva, že už len obmedzená testovacia prevádzka mala za následok zlepšenie správania sa vodičov na dotknutom úseku. Systém železničného prejazdu funguje na základe kamerových systémov. Tie sú schopné zaznamenať aktivovanie výstražného systému železničného prejazdu a taktiež aj závor. Samozrejme prejazd je nastavený tak, aby mal vodič možnosť cez neho prejsť aj vtedy, ak došlo k jeho aktivovaniu už v momente, keď sa v ňom príslušné auto nachádzalo. Za takýchto okolností pokuta uložená nie je.
Avšak po uplynutí časového ochranného okna dochádza k sprísneniu pravidiel ukladania pokút. Ak totiž vodič do prejazdu vojde už keď je dlhšie zapnutý výstražný systém, respektíve keď do prejazdu vojde v momente počas zdvíhania závor, no stále aktívneho svetelného signalizačného zariadenia, pokuta ho neminie. Automatizovaný systém navyše dokáže registračnú značku auta prečítať aj v čase hustej hmly, sneženia alebo dažďa. ### Do budúcna aj na iných miestach Pokiaľ je previnilcom vodič osobného motorového vozidla, priestupok s príslušnou dokumentáciou je ďalej posunutý na centrálny server odkiaľ putuje priamo na server polície. Tam je priestupok preradený na príslušné oddelenie obce s rozšírenou pôsobnosťou, kde je následne vodičovi uložená pokuta. Ak však priestupok spácha vodič vozidla nad 3,5 tony, dokumentácia situácie je zaslaná na dopravný inšpektorát Polície ČR a následne príslušne potrestaná. Podobným systémom majú disponovať aj nové stacionárne radary, ktoré by sa na našich cestách mali začať objavovať už v najbližších mesiacoch. Okrem toho by mnohí motoristi určite uvítali rovnaký systém aj na našich železničných prejazdoch. Z osobnej skúsenosti môžeme povedať, že mnoho vodičov vyslovene hazarduje a častokrát odmieta rešpektovať príslušnú svetelnú alebo zvukovú signalizáciu, ba čo horšie, vchádzajú do prejazdu aj v čase keď sa zatvárajú závory.

Slovensko bude mať stovky nových stacionárnych radarov. Nebudú kontrolovať len rýchlosť.

Policajný prezident SR oznámil nákup nových stacionárnych radarov. Tie budú inštalované na rôznych miestach po Slovensku a pokuty budú posielať automatizovane.

Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.