JAZDA: Fiat Punto Evo: Adam a Evo
Záujemcom o Fiat Punto môže množstvo väčších či menších inovácií na najpredávanejšom malom aute Európy znieť ako rajská hudba.
Punto, ako najpredávanejší model značky Fiat, priviedlo automobilku do finančného raja. Nová verzia má mnoho predpokladov na to, aby sa tento stav nezmenil, i keď označenie Evo, pripomínajúce skôr divoké Mitsubishi Lancer, nie je práve najšťastnejšie. A to isté musíme, žiaľ, povedať o kedysi jemne spracovanej prednej časti: novinka pre našpúlený nárazník prišla o istú dávku elegancie. Avšak technické zlepšenia spolu s novým interiérom pomôžu na tieto veci rýchlo zabudnúť.
Čo nás pri prvých jazdách naozaj prekvapilo, bola kombinácia tuhosti karosérie, komfortu a istoty pruženia. Jemné vibrácie prednej nápravy sprevádzajúce prejazdy nerovností sa už nekonajú, naopak, nové Punto jazdí sebaisto, ale stále komfortne i na 16-palcových diskoch kolies. Priestranný interiér, samozrejme, zostal zachovaný – napokon Punto, aj keď prišlo o označenie Grande, je aj teraz so svojimi rozmermi 4,07 x 1,69 x 1,49 m jedným z najväčších malých áut. Vpredu je dokonca viac miesta než v Škode Superb.

Vzadu sa pohodlne usadí i dospelý a potešiť tiež dokáže batožinový priestor s objemom 275 l. Vítanou zmenou prešla napokon i prístrojová doska s modernejším stredovým panelom, na ktorom tróni príplatkový navigačný systém TomTom. Spojenie ľahko ovládateľného systému, hlasového ovládania a rozumnej ceny isto osloví mnoho slovenských zákazníkov.
Taktiež nové benzínové a naftové motory môžu byť silným argumentom, avšak v našich podmienkach ide aj tak najviac na odbyt základný motor 1.2 l so 48 kW (65 k), ktorý žiadnou zmenou neprešiel (Euro 5 splní až budúci rok). Prehľad zásadných noviniek poskytne tabuľka, väčšie šance na našom trhu má hlavne slabšia z dvojice MultiAir. Punto Evo sa chváli veľmi dobrým odhlučnením motora i podvozka, strecha je teraz izolovaná dôkladnejšie – na severotalianskych cestách sme sa cítili ako v aute o triedu väčšom.
Otázkou sú zatiaľ výbavy a ceny. Fiat sľubuje na všetkých trhoch sériovo sedem airbagov vrátane kolenného (!), chýbať nemá ani ESP s funkciou hill-holder, a to všetko pri zachovaní lákavej pôvodnej cenovej hladiny, ktorá určite významne prispela k veľkej obľube staršieho modelu. Múdrejší budeme až na konci októbra, keď sa má oficiálne rozbehnúť predaj. Pre záujemcov malého-veľkého Fiatu však máme dobrú správu na záver: „originálna“ verzia Grande Punto zostáva v ponuke ako vstupný model. Nemusíte siahať na lepšie vybavené „Evo“, pretože „Adam“ ešte neodchádza.
Text: Michael Kudela
Foto: archív
NA OKRAJ
**Zaujímavé auto, originálna prezentácia**
Forza Italia!
Hádam preto, aby si šéfovia Fiatu boli istí tým, že novinári nebudú Punto Evo považovať len za kozmetickú modernizáciu Grande Punta, pripravili jeho premiéru na vskutku originálnom mieste: na pýche talianskeho námorníctva – lietadlovej lodi Cavour. Oficiálne odhalenie prebehlo podvečer na pristávacej ploche a novinári v kajutách 250 metrov dlhého plavidla schopného vyraziť do akcie s 24 stíhačkami Harrier dokonca prespali, aby boli na druhý deň v „pohotovosti“ na nasadenie v testovacích jazdách…
Technické údaje – vybrané novinkyVerzia 1.4 MultiAir**1.4 MultiAir T**1.3 Multijet**1.6 Multijet**Prevodovka MT/6**AT/6**AT/6**AT/6**Zdvihový objemcm31 368**1 368**1 248**1 598**VýkonkW(k)77 (105)**99 (135)**70 (95)**88 (120)**Krútiaci momentNm/ot./min.130/4 000**206/1 750**200/1 500**320/1 750**Maximálna rýchlosťkm/h185**200 – 205**178**190 – 193**Zrýchlenie z 0 na 100 km/hs 10,8**8,5**11,7**9,6**Spotreba palival/100 km7,5/4,7/5,7**7,3/4,6/5,6**5,3/3,5/4,2**5,8/3,8/4,5**