JAZDA: Alfa Romeo MiTo Multiair

Nerozlučnému spojeniu vačkového hriadeľa a ventilov je po desaťročiach koniec. Roztržku urobila Alfa Romeo.
Vydané, zverejnil
Aj v najzložitejšom systéme variabilného časovania je stále medzi ventilmi a vačkovým hriadeľom mechanická väzba, ktorá možnosti ovládania ventilov do značnej miery obmedzuje. Fiat teraz prichádza s novinkou, ktorú právom označuje ako revolučnú: medzi vačkovým hriadeľom a ventilmi umiestnil elektronicky riadený medzičlen, ktorý podľa povelov riadiacej jednotky ovláda nasávacie ventily hydraulicky. Môže sa tak ľubovoľne riadiť tak zdvih ventilov, ako aj ich časovanie, čas otvorenia či dokonca počet otvorení (jedno alebo dve) počas celého cyklu. Charakteristiku je možné nastaviť voličom pri riadiacej páke, navyše sa automaticky prispôsobuje štýlu jazdy.
Systém nie je až tak technicky komplikovaný, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať, na druhej strane totiž motor nemusí obsahovať zložitý mechanizmus klasického variabilného nastavovania ventilov a dokonca zmizol aj jeden vačkový hriadeľ, pretože elektrohydraulické jednotky využívajú na svoje ovládanie vačkové hriadele výfukových ventilov. Výrobca sľubuje nárast výkonu o 10 % a krútiaceho momentu o 15 %. To všetko pri znížení spotreby o 10 %. Aká je realita, sme si overili na testovacom okruhu Fiatu v Baloccu pri Miláne. Nová jednotka, ktorá sa čoskoro isto objaví aj v ďalších koncernových vozidlách, si ako prvá našla miesto pod kapotou Alfy Romeo MiTo, a to v troch výkonových variantoch. Atmosférická verzia má výkon 77 kW, dvojica preplňovaných zase 99 kW, respektíve 125 kW. Základný motor sme, bohužiaľ, nemali k dispozícii, obidve turbodúchadlá nás však úplne presvedčili, že nová technológia má budúcnosť. Agregáty výborne fungujú v celom spektre otáčok, navyše majú aj zaujímavý zvukový prejav, presne taký, aký by ste od vozidla Alfa Romeo očakávali. Oneskorenie nástupu turbodúchadla je pri slabšom motore takmer nepostrehnuteľné, pri výkonnejšom minimálne. Priebeh krútiaceho momentu nie je celkom plochý, ako býva pri nových preplňovaných agregátoch zvykom, ale zreteľne kulminuje okolo 5 000/min., čo je na športový automobil typickejšie. Spotrebu paliva je možné pri bežnom jazdení udržať aj pod 7 l/100 km, pri ostrejšom si motor nárokuje okolo desať litrov. Text: Jiří Steiger Foto: Alfa Romeo Technické údajeVerzia 1.4 MPI**1.4 TB**1.4 TBUsporiadanie/počet valcov R/4**R/4**R/4Palivo benzín**benzín**benzínPrevodovka/počet stupňov M/5**M/6**M/6Zdvihový objemcm31 368**1 368**1 368Maximálny výkonkW/k77/105**99/135**125/170 pri ot./min. 6 500**5 000**5 500Maximálny krútiaci momentNm130**206**250 pri ot./min.4 000**1 750**2 500Dĺžka x šírka x výškamm4 063 x 1 720 x 1 446Rázvormm2 511Batožinový priestorl270Zrýchlenie 0 – 100 km/hs10,7**8,4**7,5Maximálna rýchlosťkm/h 187**207**219Kombinovaná spotrebal/100 km5,8**5,6**6,0

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.