Prvá jazda: Volkswagen Sharan

Prvá generácia obľúbeného MPV sa vyrábala nekonečných 15 rokov. To už je zrejme dostatočný dôvod na to, aby prišlo ku generačnej výmene. Čo na to Volkswagen?
Vydané, zverejnil
**Rodinkár** Praktický, rodinne založený Volkswagen Sharan, známy aj pod názvami Seat Alhambra či Ford Galaxy si po relatívne dlhom čase môže spokojne oddýchnuť. Vymení ho nemenej praktický milovník stredne veľkých rodín. Silueta ostala rovnaká, dizajn nevykazuje ani najmenšie odchýlenie sa od pred pätnástimi rokmi nadhodenej filozofie. Je však o niečo krajší a o kus elegantnejší. Oproti prvej generácii nový model trocha narástol. Do dĺžky o poriadnych 220 mm, do šírky o slušných 92 mm a jedine, kde si VW dovolil ubrať, bola výška, a to o celých 12 mm. Napriek novým rozmerom, ktoré nenapovedajú snahu o čo i len malú liposukciu, Sharan schudol zhruba 30 kg. To je pre dynamické a ekologické dispozície modelu len vítaným javom. Exteriér sa nesie v súčasnom dizajnérskom trende značky Volkswagen. Predné svetlomety s výraznými hranami doplnené oblinou, oblé tvary karosérie dotvarované energickými dotykmi dizajnérov. Všetko v jednom celku, nijako neobťažujúce okolie, nevtieravé, pokojné a vizuálne páčivé. Pri dlhšom pohľade by sa možno žiadala malá talianska výstrednosť, niečo prekvapivé, čo aspoň trocha naruší až nudne príjemný pokoj, ktorý Sharan vyžaruje. Zadné svetlá by si možno zaslúžili módne led diódy, ktoré by viac hrali s dennými „ledkami“ ukrytými v predných svetlometoch. Nech sa snažíte akokoľvek, výrazné zmeny, ktoré by hovorili v prospech tvrdenia, že ide o generačnú výmenu, nenájdete. Nové svetlá, zvýraznený výzor, predsa nie sú o nových generáciách. Nebol by to však Volkswagen, keby sa rozhodol pre niečo nevypočítateľné a dych vyrážajúce. Zaujímavé zmeny prišli vnútri, i keď tematicky sa interiér nesie v podobnom duchu ako vonkajšok. „Volkswageňacky“ nápomocné, užívateľsky jednoduché. Dobré spracovanie s použitím kvalitných materiálov tvorí jeden celkom podarený celok. Aj tento raz sa dá dovnútra vtesnať sedem sedadiel. Celkom sú k dispozícii tri sedadlové varianty. Najskôr päť, potom šesť a nakoniec sedem sedadiel. Stačí si dobre spočítať, že koľko detí plánujete. Počas prvého zoznámenia sa s autom sme vyskúšali všetky z nich. Predné ponúkajú primeraný komfort, zvýšený posed zabezpečuje dobrý rozhľad, i keď sa nám zdalo, že počas mestských presunov bude zavadzať mohutný A stĺpik – tento fakt nám potvrdí či vyvráti až prvý redakčný test. Čas strávený v druhom rade sedadiel neunavuje. Sedadlá sú aj tu dobre tvarované a cestovať v nich je pre posádku relaxom. Nastupuje sa na ne cez skutočnú novinku tohto modelu – praktické posuvné dvere, a to na oboch stranách auta. Tie uľahčujú nastupovanie nielen do druhého radu, ale aj posádke, ktorá sa rozhodne sedieť v treťom, poslednom rade, kde sú k dispozícii dve sedadlá. Posadili sme tam takmer 190 cm vysokého človeka a ak nebude posádka v druhom trojsedadle príliš rozšafná, nebude sa taký vysoký človek na prechodný čas vôbec sťažovať. Negatívom sedemmiestneho variantu naďalej zostáva obmedzená kapacita batožinového priestoru. No viete, ako dvojicou samostatných sedadiel umiestnených o dosť ďalej od rodičov, ako to bolo v prvej generácii, potešíte pubertálny dorast? Po kapotou sa na prvý pohľad nič významné neudialo. No zdanie klame, i keď nič svet meniace sa skutočne nestalo. Do palety motorov určených pre všeľudové MPV pribudla 1,4-litrová preplňovaná motorizácia. Tá disponuje výkonom 110 kW a na nemeckom trhu sa bude dať zohnať od 28 875 €. Ochutnať tento agregát sme dostali i my. Pri obsadení vozidla dvoma osobami sa motor zdal byť dostatočný. V stúpaniach strácal trocha dych, no budeme si musieť počať až na test, aby sme zistili, čo všetko dokáže pri plnom zaťažení. Motor 1.4 TSI vie zvŕtať kolesami krútiacim momentom 240 Nm a výrobca sľubuje, že spolu so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou dosiahne priaznivých 7,2 litra spotreby na 100 km. Naftovým základom je štvorvalcový motor 2.0 TDI s výkonom 103 kW. Oba začiatočné motorické varianty sú v dynamike porovnateľnými súpermi. TDI však s benzínovou verziu zametie so svojou spotrebou 5,5 litra na 100 km. Druhý v benzínovom rade čaká dvojlitrový motor TSI s výkonom 147 kW. Ten je v ponuke len so šesťstupňovou automatickou prevodovkou DSG. Dynamické údaje ešte nie sú známe. Motor ponúka maximálny krútiaci moment 280 Nm a na 100 km spotrebuje podľa výrobcu 8,6 litra benzínu. V naftovej druhej línii je 125 kW 2.0 TDI s maximálnym krútiacim momentom 350 Nm a spotrebou 5,7 litra na 100 km. Pri silnejších variantoch počíta automobilka VW aj s nasadením pohonu všetkých kolies. Volkswagen nepatrí medzi ikony zeleného myslenia. Napriek tomu stačil novej generácii vtlačiť do myslenia niekoľko dobrých ekologických móresov. Autá so start-stop systémom vás na križovatke nechajú šetriť benzín s vypnutým motorom. Na povel spojky fungujú dobre a spoľahlivo. O elektromotoroch, hybridoch či iných šetričoch paliva sa zatiaľ nehovorí. Generačná výmena prišla pomerne neskoro. Prvá generácia a jej omladený model už so sebou niesli známky dizajnovej únavy. Nemeckí inžinieri si však pri druhej generácii nechali na svojej práci poriadne záležať a podarilo sa im postaviť zaujímavé auto, o ktorom bude zrejme snívať nejeden otec. Jedným z najvýznamnejších trhov pre VW Sharan je Nemecko. K nám sa dostane s niekoľkomesačným oneskorením. Spolu s ním by mala priplávať aj sesterská Alhambra zo španielskeho Seatu. Či sa oplatí na neho počkať, ukáže až slovenský cenník, ktorý by mal byť zverejnený na jeseň. Text: Samuel Vanko Foto: Stefan Lindloff Technické údaje VW Sharan**Motor** **1.4 TSI****2.0 TSI****2.0 TDI****2.0 TDI****Usporiadanie/palivo** R/4R/4R/4R/4**Prevodovka/počet stupňov** M/6A/6A,M/6M6**Zdvihový objem** cm31 3901 9841 9681968**Maximálny výkon**kW/k110/150147/200103/140125/170 pri ot./min.5 8005 1004 2004 200**Maximálny krútiaci moment**Nm240280320350 pri ot./min.1 7501 7001 7501 750**Dĺžka × šírka × výška**mm4 854 × 1 904 × 1 720**Rázvor**mm2 919**Batožinový priestor**l167/2 430**Maximálna rýchlosť**km/h197218194207**Zrýchlenie 0 – 100 km/h**s10,7-10,9-**Kombinovaná spotreba**l/100 km7,28,65,55,7**Emisie CO2**g/km167-143151

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.