Prvá jazda: Mini Countryman

Móda SUV či crossoverov zasiahla už väčšinu výrobcov automobilov. Zatiaľ poslednou známou obeťou je legendárne Mini, ktoré prichádza s modelom Countryman.
Vydané, zverejnil
Hlavou nám počas cesty neustále krúžila otázka: Je to ešte vôbec Mini? Má toto kvázi-SUV potenciál nepokaziť krehko vybudovaný imidž reinkarnovanej kultovej značky? Prvý dojem sme si poopravili hneď na parkovisku letiska v Hamburgu. Toto auto si nezaslúži titul SUV, so svetlou výškou 149 mm a jemne bacuľatou karosériou ide skôr o steroidový päťdverový hatchback. Je to zároveň prvé Mini, ktoré prekročilo dĺžku štyroch metrov. Kolesá pritom stále v princípe zostali v rohoch karosérie a rázvor 2 595 mm sa pozitívne prejavil v kabíne. Dizajnová reč Mini zostala zachovaná v exteriéri aj v interiéri. Opäť je tu veľký centrálny rýchlomer a otáčkomer na stĺpiku riadenia či letecké prepínače ovládania okien a ďalších funkcií. Novinkou je displej systému Visual Boost, ktorý vypĺňa vnútornú plochu rýchlomera a slúži predovšetkým navigácii. Ovládací koncept je strohý, na stredovom tuneli sú len dve tlačidlá a joystick s tlačidlom a otočným prvkom. Systému nechýba logika a dá sa s ním rýchlo zohrať. Countryman so systémom Mini Conected sa vie veľmi dobre skamarátiť s iPhone od Apple. Cez neho sa môžete pripojiť na sieť a počúvať internetové rádio či sledovať novinky na Twitteri. Príjemným zistením po nastúpení bolo množstvo vnútorného priestoru. Dokonca aj na zadných sedadlách sa dokáže usadiť urastený dospelý človek. Mini ponúka vzadu buď dve samostatné sedadlá rozdelené centrálnou koľajnicou alebo klasickú lavicu. K dispozícii sme mali prvú možnosť a považujeme ju za dostatočnú. Samostatné sedadlá i lavica delená v pomere 60:40 (operadlo 40:20:40) sú samostatne posuvné v rozsahu 130 mm. Pre batožinu zostane podľa nastavenia od 350 do 450 litrov, po sklopení operadla je k dispozícii 1 170 litrov s rovnou podlahou. Zaujímavosťou je vyššie spomenutá koľajnica, ktorá sa tiahne od stredovej konzoly vpredu až medzi zadné sedadlá pri štvormiestnej verzií. Mini ponúka systém držiakov, ktoré sa dajú na koľajnici posúvať. Menším obmedzením systému je však lakťová opierka, ktorá je napevno spojená s autom a koľajnicu rozdeľuje na prednú a zadnú časť. Systém však umožňuje jednoduché uvoľnenie a presúvanie prvkov. Coutryman stojí na samostatnom podvozku s prednou nápravou typu McPherson a viacprvkovým zavesením vzadu. Ako prvé Mini ponúka pohon všetkých kolies. Systém ALL4 je k dispozícii pre najsilnejšie motorizácie a vie distribuovať až 100 % krútiaceho momentu dopredu alebo dozadu. To sa však deje len v extrémnych podmienkach. Systém je kompletne riadený elektronikou, vodič do neho nemôže nijako zasiahnuť. Počas testovacích jázd sme sa do extrémnych situácii nedostali. Na lesných cestách sme však ocenili rýchlosť a nenápadnosť systému. Zmena distribúcie krútiaceho momentu je nepostrehnuteľná. Z pomerne širokej ponuky motorov sme mali k dispozícii to najlepšie: prepracovaný štvorvalec 1.6 verzie Cooper S (135 kW/184 k) vybavený twin-scroll turbodúchadlom, priamym vstrekovaním paliva a balíkom úsporných technológii Minimalism spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Mini v tlačových materiáloch uvádza, že typický motokárový pocit z jazdných vlastností ovláda aj Countryman. Prvý dojem naznačuje, že je to v podstate tak. Aj toto Mini je agilné a rado sa vrhá do zákrut. V porovnaní s klasickým trojdverovým hatchbackom však cítiť vyššiu pozíciu na ceste a tým aj veľmi nenápadné bočné náklony. Tvrdý podvozok však nepustí a vodiča dostatočne informuje o dianí na ceste. Countryman je na Mini až nezvyčajne praktické auto, ktoré sa však nezaprelo tradičným hodnotám značky. Na Slovensko dorazí už na jeseň s cenou začínajúcou tesne pod hodnotou 20 000 eur. Mini však už nie je to ľudové autíčko z čias svojho vzniku, za prémiovú kvalitu a imidž si nechá BMW zaplatiť. Konkurencia v segmente malých SUV a crossoverov je možno praktickejšia a priestrannejšia, no nič nejazdí tak ako Mini. Text: Martin Ruisl Foto: Mini Technické údaje Mini Countryman**Model** **One****Cooper****Cooper S****One D****Cooper D****Cooper S ALL4****Cooper D ALL4****Usporiadanie motora/palivo** R/4R/4R/4R/4R/4R/4R/4**Prevodovka/počet stupňov** M/6 (A/6)M/6 (A/6)M/6 (A/6)M/6M/6M/6 (A/6)M/6**Zdvihový objem** cm31 5981 5981 5981 5981 5981 5981 598**Maximálny výkon**kW/k72/9890/122135/18466/9082/112135/18482/112 pri ot./min.6 0006 0005 5004 0004 0005 5004 000**Maximálny krútiaci moment**Nm153160240215270240270 pri ot./min.3 0004 2501 600 – 5 0001 750 – 2 5001 750 – 2 2501 600 – 5 0001 750 – 2 250**Dĺžka × šírka × výška**mm4097 × 1 789 × 1 561**Rázvor**mm2 595**Batožinový priestor**l350/1 170**Maximálna rýchlosť**km/h173 (168)190 (182)215 (210)170185210 (205)180**Zrýchlenie 0 – 100 km/h**s11,9 (13,9)10,5 (11,6)7,6 (7,9)12,910,97,9 (8,3)11,6**Kombinovaná spotreba**l/100 km6,0 (7,2)6,0 (7,2)6,1 (7,1)4,44,46,7 (7,7)4,9**Emisie CO2**g/km139 (168)140 (168)143 (166)115115157 (180)129

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.