Head up display: Zo zabijaka spasiteľ

Vojenské technológie, určené na účinnú likvidáciu nepriateľa, sa dostávajú do automobilov. Ich úloha je však presne opačná. Namiesto zabíjania zvyšujú bezpečnosť na cestách.
Vydané, zverejnil
To, že sa špičková technológia pôvodne vyvíjaná v utajených armádnych laboratóriách, dostáva aj do osobných automobilov, nie je nič nové. Snáď najznámejšou je navigačná technológia GPS, pôvodne určená na presné zameranie a následnú likvidáciu nepriateľského cieľa. Aj aktívne odpruženie podvozka malo svoj pôvod vo vojenských stíhačkách a z bojového letectva pochádza aj ďalšia technológia, ktorá si čoraz viac razí cestu do segmentu osobných automobilov. Head-Up displej (skrátene HUD) zobrazuje na čelnom skle vozidla dôležité informácie a pomáha tak vodičovi v rýchlejšej a bezpečnejšej orientácii. S technológiu HUD sa na našom trhu stretnete najčastejšie v modeloch BMW. Moderné Head-Up displeje dodáva pre bavorskú automobilku firma Siemens VDO. Ide o optický systém, ktorý sa dá vzdialene prirovnať k bežnému projektoru. Pomocou niekoľkých miniatúrnych optických komponentov (odrazové šošovky a zväčšovacie zrkadlá) sa z LCD displeja premietajú informácie na čelné sklo vodiča. Sklo je vybavené špeciálnou priehľadnou medzivrstvou, umožňujúcou zobraziť tieto informácie v zornom poli vodiča. Tie sa pritom zjavujú akoby pred vozidlom – zhruba vo vzdialenosti predného nárazníka. Je to preto, aby vodič nemusel „preostrovať“ zrak. Znižuje sa tak únava očí a zvyšuje vodičova koncentrácia na premávku. Premietaný obraz je ostrý, kontrastný a veľmi dobre čitateľný. Jeho virtuálna výška je 10 až 20 centimetrov. Na displeji sa zobrazujú iba najdôležitejšie informácie. Spravidla ide o rýchlosť, vzdialenosť od predošlého vozidla či základné orientačné prvky GPS. Ostatné údaje nie sú natoľko dôležité a mohli by rozptyľovať vodičovu pozornosť. Každý, kto používa napríklad GPS vie, že aj pri doplnkovej hlasovej navigácii tento systém nikdy nie je stopercentný a vodičove oči tak neraz skĺznu na displej navigačného zariadenia. Práve táto chvíľa nižšej koncentrácie na samotnú premávku však môže byť kritická. Chybičkou krásy je pri HUD zabudovanom v modeloch BMW to, že sa nedá zvoliť to, aké informácie bude displej zobrazovať – ak by ste napríklad chceli iba navigačné údaje, musíte zniesť aj ukazovateľ rýchlosti a naopak. Technológia HUD je zatiaľ prítomná iba v automobiloch vyššej triedy. Táto situácia by sa však mohla onedlho zmeniť. Podľa viceprezidenta Siemens VDO Berta Wolframa sa spoločnosť snaží vyvinúť systém s nižšími cenovými a inštalačnými nákladmi, ktorý by mohol byť prítomný aj v nižších triedach automobilov. Okrem automobilov BMW radu 5 a vyšších je Head-up displej možné nájsť aj v Citroene C6 a niektorých modeloch značiek Nissan, Lexus či modeloch koncernu GM. Dostupná je aj motocyklová prilba so zabudovaným HUD v priezore. Text: Ján Michalík Foto: archív **Head-Up displej: z histórie** Začiatky tejto technológie sa datujú do šesťdesiatich rokov minulého storočia. Vo vojenských lietadlách a vrtuľníkoch mali za cieľ minimalizovať informačné preťaženie pilota tým, že priamo v jeho zornom poli na čelnom skle sústreďovali najdôležitejšie informácie, potrebné na rýchlu reakciu. Ak ste videli napríklad film Top Gun, viete o čom je reč. Tom Cruise v ňom pomocou zamerania nepriateľa na Head-up displeji likviduje nepriateľské MIG-y jedna radosť. Prvým osobným automobilom s touto technológiou sa v roku 1988 stal Oldsmobile Cutlass Supreme. Od tej doby však uplynulo pekných pár rokov a dnes je tento užitočný doplnok po technickej aj funkčnej stránke omnoho ďalej.

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.