Citroën C5 2.0 HDi vs. Peugeot 407 2.0 HDi: Zmena orientácie

Veľké francúzske sedany boli vždy mimoriadne komfortné, mäkké a vo vnútri priestranné. Peugeot 407 a nedávno predstavený Citroën C5 sa však od tejto tradície odkláňajú. Ktorý ako a ktorý lepšie?
Vydané, zverejnil
Keď prišiel Peugeot 407, mnohých šokoval zmenou svojej orientácie na športovejšie založených vodičov. Komfort si v porovnaní s predchodcom 406 zachoval, avšak v modifikovanej podobe. Priniesol tvrdší podvozok schopný športovejšej jazdy a povýšil štýl nad vnútorný priestor. Podobnou zmenou osobnosti prešiel aj Citroën C5. Kým jeho prvá generácia rozmaznávala kráľovským vnútorným priestorom a extrémne komfortným podvozkom, nedávno predstavený model pritvrdil, v základnej verzii vymenil hydropneumatické pruženie za klasické oceľové pružiny a všetko to zabalil do úhľadnej, no o málo menej priestrannej karosérie. Nedalo nám preto nepostaviť tieto novo orientované francúzske modely proti sebe. Peugeot vizuálne pôsobí subtílnejším dojmom, čo potvrdí aj vzájomné porovnanie ich rozmerov. Vo všetkých rozmeroch na Citroën nejaké tie centimetre stráca, v konečnom súčte však kontruje približne o metrák nižšou pohotovostnou hmotnosťou. Tvarom obidvoch dnešných zástupcov originalita rozhodne nechýba a pred niekoľkými rokmi predstavený Peugeot pôsobí aj dnes takmer ako novinka. Jej skutočnú úlohu však dnes na seba preberá Citroën C5. Jeho mohutnosť umne maskujú elegantné krivky a veľké plochy šikovne členia bohato chrómované dekoračné lišty. Obidve autá majú zboku veľmi podobné siluety s dlhými prednými prevismi a „useknutými“ zadnými časťami. Pre interiéry porovnávaných kandidátov sú charakteristické starostlivé komponovanie každého detailu, citlivé dolaďovanie materiálov a zvýšený dôraz na príjemnosť dotykov. C5 v tomto ohľade zachádza dokonca o niečo ďalej ako 407. Citroën investoval veľké peniaze do vytvorenia kvality a najmä jej intenzívneho vnímania. Podarilo sa. Pri pohľade na mohutnú palubnú dosku si nemôžete nevšimnúť zmenu jej štýlu. Kým v minulosti bol interiér C5 známy mäkkosťou a avantgardne stvárnenými líniami, dnes cítite z každej krivky solídnosť. Nie, nie je to nemecká chladnosť alebo syntetická dokonalosť, je to sústava jednoznačných elegantných kriviek, ktoré konečne nepôsobia dojmom, že nevedia odkiaľ vychádzajú a kam majú namierené. Interiér Peugeota patril v čase svojho vzniku k jedným z najelegantnejších. Jeho šarm je však aj po rokoch stále rovnako silný. Necítite šetrenie výrobných nákladov, známe z niektorých drahších konkurentov, ani prehnanú snahu o uniformitu s menšími súrodencami. Páčky pod volantom a niektoré ovládače sú rovnaké ako v ostatných Peugeotoch, ale nepôsobí to rušivo a násilne. Koniec koncov, cestu rovnakých ovládacích páčok zvolili aj v Citroëne. Podobnú filozofiu však nevyznáva len koncern PSA ale aj ostatní výrobcovia, takže nám neostáva nič iné, len si na to zvyknúť. Posed na sedadlách veľkého Citroëna dýcha dôrazom na bezstarostné hltanie diaľničných kilometrov. Veľkorysé sedadlá vás podopierajú vo všetkých smeroch a pripomínajú vám dnes stále zriedkavejší pocit sedenia s podopretými celými nohami, nielen zadkami. Peugeot je tiež k pasažierom veľmi pozorný, jeho sedadlá sú o niečo viac prispôsobené rýchlejšej jazde v zákrutách. Kým vpredu budete mať v obidvoch vozidlách miesta dosť, vzadu to s ním ani Citroën ani Peugeot nepreháňajú. Citroën je priestrannejší, ale stále nie dostatočne na diaľkové prevážanie veľmi vysokých manažérov na zadnom sedadle. Peugeot zašiel ešte o niečo ďalej a v porovnaní z C5 zadným cestujúcim ubral aj z miesta na hlavu. Batožinové priestory obidvoch porovnávaných sedanov sú štýlové a dobre vymyslené, ale sťahovanie veľkých predmetov zvláda lepšie konkurencia. Ich objemy patria v segmente strednej triedy k tým menším, čo nie je pri pohľade na ich proporcie s dlhými predkami a krátkymi zadnými prevismi prekvapujúce. Peugeot zachraňuje situáciu praktickejším tvarovaním vnútorného čalúnenia s lepšie vyriešeným uchytením veka, Citroën zase konkávne vykrojenou krivkou zadného okna umožňujúcou lepší prístup do batožinového priestoru, taký dôležitý najmä pri štvordverových sedanoch. Po vzore ostatných totiž aj Citroën prešiel z koncepcie päťdverového hatchbacku na klasický sedan. Utrpela praktickosť, výrazne však narástla tuhosť karosérie dôležitá pre dobré jazdné vlastnosti. Dôvod tohto kroku je jednoduchý: zákazníci sedanov sú konzervatívna kasta a tradícia štyroch dverí je v Európe príliš silná. Pod prednými kapotami mali obidvaja porovnávaní Francúzi rovnaký naftový štvorvalec 2.0 HDi s výkonom 100 kW (136 k). Tichý agregát jej stále jedným z najlepších v kategórii a autám prepožičiava slušnú dynamiku. V prípade C5 ju mierne devalvuje vyššia hmotnosť vozidla. Motor dokáže autá rozbehnúť nenútene, aj keď mu v tom zdatne bránia veľké široké kolesá. S pribúdajúcim tempom sa jazda stáva uvoľnenejšou a počiatočný pocit ťažkopádnosti zmizne v nenávratnosti. Peugeot je dynamickejší a celkovo športovejší. Jeho vyššia agilita je však skôr než vrodeným talentom daná nižšou hmotnosťou. Dávkovanie plynu sa nám zdalo naopak o niečo presnejšie v cé-päťke, ale ten rozdiel je v praktickom živote minimálny a takmer nepostrehnuteľný. Prevodovky majú rovnaký charakter. Sú dobre odstupňované a všetkých šesť prevodových stupňov dokážete využiť nielen na diaľnici, ale aj pri pomalšej jazde medzi mestami. Presnosť chodu radiacej páky je už niekoľko rokov nemenná, čo znamená, že ľudia zvyknutí na exaktné dráhy prídu o nervy a priaznivci francúzskych áut naďalej uznanlivo pokyvkávajú hlavami. Každopádne, páka kladie len minimálny odpor a po krátkom tréningu prídete na to, že prevodovka radí mimoriadne hladko. Zvykanie si na jej benevolentný chod je však nevyhnutné. Za volantom vnímate rozdielny charakter týchto áut hneď od začiatku. Sú to veľké sedany, a tak od nich športové výkony nečakáte, ale to, čo dokáže Peugeot, vás napriek tomu zaskočí. V zákrutách je ochotnejší a obratnejší. Jeho riadenie má na limite väčší cit a nájazdy do zákrut zvláda s väčšou precíznosťou. V ostrých zákrutách cítite jeho o 100 kg menšiu hmotnosť, takže pôsobí prirodzenejším dojmom ako ťažší Citroën. Ten však exceluje komfortom a samozrejmosťou, akou žehlí nerovné cesty, čo je v tomto segmente vítané viac než športové výkony. Jeho suverénne jazdné vlastnosti nevyvedú z miery ani zákruty, ale tu už musíte počítať s nepatričnými náklonmi veľkej karosérie. Odhlučnenie podvozkov majú obidvaja Francúzi na podobne dobrej úrovni. Tento duel sa takmer od začiatku odohrával v réžii novšieho Citroëna. Jeho model C5 poskytne posádke viac komfortu, vnútorného priestoru a výbavu, o ktorej Peugeot zatiaľ nepočul. Zabudnúť nesmieme ani na možnosť hydropneumatického pruženia pre lepšie vybavené verzie. Peugeot 407 však ostáva voľbou nadanejších a vášnivejších vodičov, ktorým je viac ako plavná jazda bližšia zábava za volantom. Tú totiž Citroën statočne potláča do úzadia. Text: Václav Lipavský Foto: PANER (6) a autor Technické údaje**Auto****Citroën C5 2.0 HDi****Peugeot 407 2.0 HDi****Motor**prepĺňaný naftový 2.0 R4prepĺňaný naftový 2.0 R4Zdvihový objem1997 cm31997 cm3Výkon100 kW/136 k pri 4000 ot/min100 kW/136 k pri 4000 ot/minKrútiaci moment320 Nm pri 2000 ot/min320 Nm pri 2000 ot/min**Pohon**predných koliespredných koliesPrevodovka6-st. manuálna6-st. robotizovaná**Karoséria**Dĺžka x šírka x výška4779 x 1853 x 1458 mm4676 x 1811 x 1447 mmRázvor2815 mm2725 mmBatožinový priestor439 l407 lPohotovostná hmotnosť1608 kg1505 kgUžitočné zaťaženie547 kg500 kgVnútorná šírka vpredu/vzadu 1570/1540 mm1545/1525 mmVnútorná výška vpredu/vzadu 985/930 mm985/925 mmObjem palivovej nádrže71 l67 l**Jazdné výkony (namerané hodnoty)**Maximálna rýchlosť200 km/h205 km/hZrýchlenie 0-100 km/h12,0 s10,9 sSpotreba počas testu6,5 l/100 km6,3 l/100 kmDojazd1092 km1063 km**Jazdné výkony (hodnoty udávané výrobcom)**Spotreba udávaná výrobcom6,0 l/100 km5,9 l/100 km**Cena a výbava**Základná cena verzie v SK947 900951 800Základná cena verzie v €31 464,5231 593,97airbag vodiča/spolujazdcaS/SS/Sairbagy bočné/záclonovéS/SS/SABS/ESPS/SS/Scentrálne zamykanie s DOSSpalubný počítačSSelektrické okná vpredu/vzadu-Spredné hmlovkyS- **Hodnotenie**Auto****Citroën C5 2.0 HDi****Peugeot 407 2.0 HDi****Karoséria (max. 100 bodov)**7770**Ergonómia (max. 50 bodov)**3636**Jazdný komfort (max. 95 bodov)**7473**Pohon (max. 95 bodov)**6566**Jazdná bezpečnosť (max. 60 bodov)**4244**Celkové hodnotenie (max. 400 bodov)****294****289** **Vyhodnotenie** 1. Citroën C5 Bohatšia výbava, väčší vnútorný priestor a viac komfortu posunuli Citroën na prvú priečku. Navyše má štýl, ktorý teraz zvýrazňuje aj jeho trojpriestorová karoséria hodná tohto segmentu. Zábavu za jeho volantom však nehľadajte. 2. Peugeot 407 Peugeot je predovšetkým voľbou ľudí, hľadajúcich vzrušenie zo šoférovania. Posádke síce poskytne menej miesta, ale jednoduchšie s ním zaparkujete a v serpentínach sa budete za jeho volantom podvedome usmievať.**

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.