Prehľad ľahkých úžitkových vozidiel: Na každý deň

Automobily neslúžia len na transport rodinných príslušníkov na chatu alebo zábavu. Pre mnohých sú dôležitým pracovným nástrojom. Trh úžitkových vozidiel s celkovou hmotnosťou do 3,5 tony je mimoriadne široký, preto sme pre vás pripravili stručný prehľad.
Vydané, zverejnil
V čase, keď automobilky intenzívne rušia hranice medzi jednotlivými segmentmi, je zmapovanie ponuky úžitkových automobilov neľahkou úlohou. My sme zvolili kritériá užitočného zaťaženia a maximálneho prepravného objemu. Najmenšie dodávky postavené na báze malých osobných automobilov zvládnu približne 400 kg a 1 m3 nákladu. Sú vhodné predovšetkým do mesta, kde oceníte ich manévrovateľnosť. Navonok ich takmer nerozoznáte, vodiacim znakom sú však zatmavené alebo zaplechované zadné okná. V interiéri absentujú zadné sedadlá a priestor rozdeľuje pevná mreža. O pohon sa starajú maloobjemové benzínové aj naftové agregáty, ktoré síce neohúria dynamikou, no potešia nízkymi prevádzkovými nákladmi. Ponuku tohto segmentu i nás tvoria Citroën C2 Entreprise, Opel Corsa Van, Peugeot 206 a 207 Entreprise či Fiat PandaVan. Kategória malých dodávok ponúka nosnosť až do 800 kg a prepravný objem v niektorých prípadoch prekračuje 3,5 m3. Na rozdiel od predchádzajúcej kategórie modifikovaných osobákov, tu už ide o samostatné modely, ktoré sa často dodávajú v zaplechovanej úžitkovej aj presklenej osobnej verzii. Tá druhá zvládne až 7 pasažierov, no je homologovaná v osobnej kategórii M1. Štandardom tejto kategórie sú bočné posuvné dvere na jednej alebo oboch stranách. Zadné dvere sú podľa verzie buď výklopné alebo krídlové. Motorizácie približne zodpovedajú predchádzajúcej kategórii s maximom do dvoch litrov. Tento segment sa pomaly rozdeľuje na dve skupiny podľa podlahovej plošiny. Na podvozku malých automobilov sú postavené napríklad Škoda Praktik, úžitkový derivát modelu Roomster, Opel Combo či Fiat Dobló. Zaujímavou novinkou sú trojičky Peugeot Bipper, Citroën Nemo a Fiat Fiorino. Väčšie modely ako nové generácie Peugeotu Partner, Citroënu Berlingo a Renaultu Kangoo, ale tiež VW Caddy plus predĺžená verzia Caddy Maxi a Ford Transit Connect stoja na modifikovaných platformách nižšej strednej triedy, čo prináša plus hlavne v oblasti šírky a užitočného zaťaženia. Takpovediac stredná trieda úžitkových automobilov zvládne aj viac než 1 200 kg nákladu s objemom až do 8 m3. Tu sa už nedá hrať na príbuzenstvo s osobnými automobilmi, do popredia idú úžitkové vlastnosti. Prejavuje sa to hlavne na dizajne. Kým predné partie sú vcelku originálne, zadná časť auta ničím neprekvapí. Interiéry týchto vozidiel sa však čoraz viac približujú štandardu osobákov. Pod kapotou vládne nafta, s benzínovými agregátmi sa tu takmer nestretnete. Rozpätie objemov je od 1,6 až do 3,5 litra. K dispozícii je pomerne široká paleta verzií s rôznymi dĺžkami rázvoru a výškami strechy. Všetky modely sa ponúkajú aj s druhým a tretím radom sedadiel, niektorí výrobcovia umožňujú aj vlastnú nadstavbu. Túto kategóriu reprezentujú napríklad trojčatá Citroën Jumpy, Fiat Scudo, Peugeot Expert, alebo ďalší súrodenci Renault Trafic, Opel Vivaro a Nissan Primastar. Naopak samostatnými modelmi sú Mercedes Vito, Volkswagen Transporter či Hyundai H1. Kategória veľkých dodávok ponúka široké možnosti výberu, niektoré verzie však už presahujú náš hmotnostný limit 3,5 tony. Aj do neho sa však zmestia automobily, ktoré si poradia s viac než 1500 kg alebo 17 m3 nákladu. Štandardom v ponuke je viacero prevedení rázvoru, výšky strechy či dĺžky zadného previsu. Nechýbajú osobné verzie na prepravu až deviatich pasažierov, či samostatné podvozky ponúkajúce možnosť individuálnej nadstavby. Kým v menších segmentoch dominuje pohon predných kolies, tu sa do ponuky dostávajú aj modely s pohonom zadných alebo všetkých štyroch kolies. Tie štandardne poháňajú naftové motory od dvoch litrov vyššie. V interiéroch vládne pomerne solídne pohodlie, doobjedať sa dajú aj vyslovene komfortné prvky ako napríklad zábavno-navigačný systém s DVD. Aj v tomto segmente sú pomerne obľúbené kooperácie ako napríklad Citroën Jumper, Fiat Ducato a Peugeot Boxer, respektíve Nissan Interstar, Opel Movano a Renault Master. Nesmieme však zabudnúť ani na solitérov Mercedes Sprinter, Iveco Daily, Volkswagen Crafter a jedného z pionierov segmentu Ford Transit. Špeciálnu kategóriu úžitkových automobilov tvoria pick-upy. Modely predávané u nás sú určené predovšetkým do terénu, čomu zodpovedá ich robustná konštrukcia s pohonom všetkých kolies a redukčnou prevodovkou. Dominantnou motorizáciou sú naftové agregáty od dvoch do troch litrov. Vo všeobecnosti sa tu ponúkajú tri typy kabíny: dvojdverová, dvojdverová predĺžená a štvordverová. Na Slovensku sa najčastejšie stretnete s poslednou menovanou. Od kabíny sa odvíja aj dĺžka ložnej plochy, ktorú je možne zakryť plastovou nadstavbou. V tomto segmente tradične súperia predovšetkým japonskí výrobcovia ako Mitsubishi L200, Nissan Navara či Mazda BT-50. Z Európanov im konkuruje len Ford Ranger, zaujímavou alternatívou z hľadiska ceny je tiež indická Tata Xenon. Špeciálny prípad predstavuje Land Rover Defender, ktorý sa okrem verzie pick-up s možnosťou rôznych individuálnych nadstavieb ponúka aj ako zaplechovaná dodávka. Konkurenciou mu možno bude Jeep J8, ktorý práve prichádza na európske trhy. Malé ľahké pick-upy, ako bola kedysi Škoda Pick-up, už z nášho trhu vymizli. Pre približnú orientáciu sme pripravili aj tabuľkový prehľad piatich podľa nás najdôležitejších kategórií ľahkých úžitkových automobilov. Niektoré z ich parametrov uvádzame len v podobe rozsahu, pretože mimoriadna ponuka jednotlivých verzii by presiahla rozsah celého nášho časopisu. Bližšie informácie ku konkrétnemu modelu vám ochotne poskytne príslušný importér alebo predajca. Text: Martin Ruisl, Peter Michalec Foto: archív **Osobáky bez dane** Špecifickou kategóriou slovenského trhu osobných a ľahkých úžitkových automobilov je možnosť homologácie takmer akéhokoľvek automobilu v kategórii N1. Jej podstata spočíva v tom, že batožinový priestor, ktorý je inak pri karosériách typu hatchback, liftback, kombi alebo van súčasťou kabíny pre cestujúcich, sa od nej oddelí nedemontovateľnou prepážkou, najčastejšie vo forme mreže. Táto úprava musí pochádzať priamo od výrobcu a nie je možné urobiť ju dodatočne. Na takéto vozidlo si potom živnostník alebo podnikateľ môže uplatniť odpočet DPH vo výške 19 % z celkovej nadobúdacej ceny vozidla. V praxi preto všetci importéri ponúkajú s mrežou každé kombi, SUV, van a aj množstvo troj a päťdverových hatchbackov. Doslova extrémom sú päťdverové liftbacky s mrežou ako napríklad Ford Mondeo či čoskoro možno aj Škoda Superb. Zákazník síce získa možnosť odpočtu DPH, čo pri niekoľkomiliónových SUV či vanoch nie je zanedbateľná položka, no zároveň stráca variabilitu vnútorného priestoru či možnosť tretieho radu sedadiel. ModelObjem motora (cm3)Max.výkon (kW/k)Užitočná hmotnosť (kg)Celková prípustná hmotnosť (kg)Objem nákl. priestoru (m3)Rázvor (mm)Zákl. cena v SK bez DPHZákl. cena v € bez DPHCitroën C2 Entreprise 1.1i112444/6038013360,8792315311 60010 343,23Citroën C2 Entreprise 1.4HDi139850/7040414210,8792315361 60012 002,92Opel Corsa Van 1.099844/60390 – 4751600 – 17101,052511294 9009 788,89Opel Corsa Van 1.2122959/80390 – 4751600 – 17101,052511304 49610 107,42Opel Corsa Van 1.3 CDTI124855/75391 – 4751600 – 17101,052511367 90012 212,04Peugeot 206 Entreprise 1.4 HDi139850/6842514551,132445325 00010 788,02Peugeot 207 Entreprise 1.4e136055/7537515701,1052540313 00010 389,70Peugeot 207 Entreprise 1.4 HDi137850/6837516101,1052540365 00012 115,78 Citroën Nemo1360 – 139950/70 – 54/756101680 – 17002,52513328 00010 887,61Citroën Berlingo Furgon1360 – 186751/71 – 66/90600 – 8001655 – 195532693376 10012 484,23Citroën Berlingo Furgon II1560 – 158755/75 – 66/92625 – 8501960 – 21303,3 – 3,72728422 00014 007,83Fiat Fiorino1240 – 136054/73 – 55/756101680 – 17002,52513311 60010 343,23Fiat Dobló1368 – 191056/77 – 88/120530 – 7301890 – 21153,2 – 3,82566386 00012 812,85Ford Transit Connect1753 – 179655/75 – 86/115625 – 9001970 – 23402,8 – 4,42624 – 2912449 00014 904,07Opel Combo1248 – 168655/75 – 74/100520 – 7351710 – 20552,76 – 3,22716385 00012 779,66Peugeot Bipper1360 – 139950/70 – 54/756101680 – 17002,52513329 00010 920,80Peugeot Partner Furgon1360 – 199755/75 – 66/90600 – 8001655 – 199032693376 70012 504,15Peugeot Partnet Furgon II1560 – 158755/75 – 66/92622 – 7491960 – 21503,3 – 3,72728354 62211 771,29Renault Kangoo Express Storia1149 – 146150/70 – 62/84605 – 8001615 – 18302,75 – 3,252605349 16011 589,99Renault Kangoo Express1468 – 159850/70 – 78/105565 – 7091954 – 21192,8662697389 61212 932,75Škoda Praktik1198 – 142251/70 – 63/86550 – 6401655 – 18401,92617274 9909 127,99VW Caddy1390 – 189651/70 – 77/105750 – 7542150 – 22353,22682363 87212 078,34VW Caddy Maxi1390 – 196859/80 – 103/140642 – 8002245 – 23504,23002515 85017 123,08 Citroën Jumpy1560 – 199766/90 – 100/136913 – 11132661 – 29325,0 – 7,03000 – 3122728 00024 165,17Fiat Scudo1561 – 199766/90 – 100/1361000 – 12002661 – 29635,0 – 7,03001 – 3122605 50020 098,92Hyundai H12497125/170987 – 11112 049 – 2 1734,313200579 90019 249,15Mercedes Vito2148 – 372470/95 – 170/231830 – 90027702,63 – 6,493200 – 3430547 17018 162,72Nissan Primastar1995 – 246466/90 – 107/1501092 – 12462770 – 30655,02 – 8,363,098 – 3498612 60020 334,59Opel Vivaro1995 – 246466/90 – 107/146960 – 14702695 – 30705,0 – 8,43098 – 3498633 40021 025,03Peugeot Expert1560 – 199766/90 – 88/1201000 – 12002661 – 29635,0 – 7,03000 – 3122635 00021 078,14Renault Trafic1996 – 246466/90 – 107/1501017 – 11302770 – 30655,02 – 8,363098 – 3498608 90020 211,78VW Transporter1896 – 318963/86 – 173/235875 – 13852800 – 30005,8 – 6,73000 – 3400544 37618 069,97 Citroën Jumper2198 – 299874/100 – 115/1571155 – 13903000 – 35008,0 – 17,03000 – 4035728 00024 165,17Fiat Ducato2198 – 299974/100 – 116/1571015 – 15803000 – 35008,0 – 15,03000 – 4035660 90021 937,86Ford Transit1998 – 240263/85 – 107/145993 – 17172600 – 35006,55 – 14,302933 – 3750569 00018 887,34Iveco Daily2300 – 300071/96 – 130/1761005 – 15452270 -35007,3 – 17,23000 – 3950574 80419 079,10Mercedes Sprinter2148 – 349865/88 – 190/2581070 – 15153000 – 35005,0 – 17,03250 – 4325579 43919 233,85Nissan Interstar246474/100 – 107/1501413 – 18683300 – 35008,0 – 13,93078 – 4078693 20023 010,02Opel Movano246474/100 – 107/146695 – 15362500 – 35003,0 – 13,93078 – 4078734 90024 394,21Peugeot Boxer2198 – 299874/100 – 115/1571104 – 15903000 – 35008,0 – 17,03000 – 4035729 20024 205,01Renault Master246374/100 – 107/146910 – 14612800 – 35008,0 – 13,93078 – 4078664 90022 070,64VW Crafter245965/88 – 120/163601 – 17923000 – 35007,5 – 17,03250 – 4325685 19322 744,24PICK-UPYModelObjem motora (cm3)Max.výkon (kW/k)Užitočná hmotnosť (kg)Celková prípustná hmotnosť (kg)Rozmery ložnej plochy (mm)Rázvor (mm)Zákl. cena v Sk bez DPHZákl. cena v € bez DPHFord Ranger2499 – 2953105/143 – 115/1561115 – 11652985 – 30101530-22803000739 00024 530,31Mazda BT-502499105/1431137 – 130030201530-1753 x 14563000663 86622 036,31Mitsubishi L2002477100/136915 – 104528501325-1805 x 14703000688 41922 851,32Nissan Navara2488126/171731 – 84828051511-1861 x 1560320068059722 591,68Tata Xenon2179103/140925 – 112529501429-1880 x 14142825 – 3150449 90014 933,94

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.