Nová Škoda Octavia: Metamorfóza krás?!

Je trocha nová, je trocha iná a vieme ako jazdí… Škoda Octavia.
Vydané, zverejnil
Stoja vedľa seba a sú nositeľom toho istého mena a podobnej filozofie: Škoda Octavia poslednej generácie s faceliftovaným kabátom a Octavia z polovice 60. rokov. Ja zvieram v nedočkavej ruke kľúče od prababky súčasného auta a chystám sa na malú prechádzku do minulosti. Kardan sa trasie ako natešený pes, karburátory sa nadúvajú a po zaradení nesynchronizovanej jednotky opúšťam parkovisko v efektom dyme spáleného benzínu. Po návrate zo sveta OHV rozvodov a plávajúcich podvozkov sa vraciam na štrkové parkovisko, kde túžobne očakávajú môj príchod. Vymieňam kľúče od starej Octavie za umelohmotný zázrak od Škody Octavia, ktorú automobilka predstavila na tohtoročnom parížskom autosalóne. Stále mám na tvári úsmev, ktorý tam zanechala čistokrvná, žiadnym komfortom usmerňovaná emócia a plný dojmov si sadám do novodobého vozidla. Pod kapotou sa mi rozklepe 2 litrový naftový agregát a môžeme vyraziť. Žiadne prekvapenia, rovnako, ako pri predošlej Octavii aj pri tejto ma dopredu ťahá predná náprava, prevodovka je poddajná a ja nemusím dvakrát vyšliapavať spojku, tak ako v aute zo 60. rokov. Ale o tom ani súčasná Octavia nemá byť, žiadne prekvapenia – dôležité je pokračovať v nastúpenom trende. Facelift druhej generácie novodobej Octavie má jasnú úlohu, podržať model čo najdlhšie na doterajšom stupni obľúbenosti a pomôcť automobilke v čase krízy, ktorá sa neúprosne valí na motoristický svet. Tak do toho… Interiér sa vybral zaujímavým smerom, auto vodič ovláda volantom prevzatým z modelu Superb. Stredový panel je dostatočne široký, no smerom v radiacej páke získava jemne subtílnejšiu povahu. Svoju triedu však zastupuje poctivo a nehrá klamlivé hry na svojich pasažierov. Ovládače sú intuitívne rozmiestnené. Necítite sa ani extrémne komfortne, ani nedocenene, cítite sa ako v Škode Octavia… príjemne. Radím jednotku, 6 stupňová robotizovaná prevodovka DSG v kombinácii s 2 litrovým turbodieselom s výkonom 103 kW (140 k), sa zdá byť trocha prispatý mix, no dostatočne rýchly na pokojnú, a vo všetkej slušnosti, dynamickú jazdu. Octavia predsa len nie je žiadne pretekárske vozidlo. Je čas na zmenu. Vraciam kľúče od naftovej verzie a presadám do červenej Octavie s benzínovým motorom 1,6 MPI a výkonom 75 kW (102 k). Vozidlo s touto motorizáciou sa zdá byť ešte komótnejšie a nebyť precíznej práce s manuálnou prevodovkou, vytratí sa aj predpisová dynamika. Avšak… i keď v bežnej premávke nedominuje, nestratí sa a stále disponuje dostatočne bezpečným výkonom, ktorý dokáže potiahnuť auto z ošemetnej situácie. Pokúšam červené pole otáčkomera stále viac a viac a hľadám v aute skrytú silu. Niekedy sa darí viac, inokedy menej Zaujímavejším variantom je dlho očakávaný motor 1,4 TSI, ktorý disponuje výkonom 90 kW (123 k). Tento motor je dobrým výberom pre milovníkov malých turbomotorov. Pre vodičov, ktorí si neodpustia provokovanie slušných vodičov je pripravený agregát 1,8 TSI 118 kW (160 k). Cestou k úzkym českým cestičkám ma čaká presun diaľnicou, kde sa auto správa štandardne, splýva s okolím, pomerne slušne a pahltným tempom požiera kilometre. Už na diaľnici sa Octavia správa ako nemanažérske auto, betónová a rozbitá diaľnica hrkoce s posádkou tak, že na zadných sedadlách je ovládanie dotykovej obrazovky prenosného počítača nemožné. Zachováva však dostatočný komfort, aby nik z cestujúcich nebol otrávený a vyčerpaný. Konečne prichádza zjazd z diaľnice a nasleduje pokrútená spleť okresných ciest, lemovaných nekonečnými alejami jeseňou sfarbených stromov. Už v prvých zákrutách sa ukazuje výhoda tvrdšie nastaveného podvozka. Rýchle prejazdy zákrutami zvláda s čitateľným náznakom nedotáčavého šmyku, no aj pri ostrejšej jazde má vodič pocit istoty. Octavia sa drží zvolenej stopy a vodiča môže prekvapiť len ak zabudne, že ide rýchlo. Nerovnosti si Octaviu jemne pohadzujú a podvozok tesne pred svojim limitom znervóznie, no nie je nečitateľný a stále ukrýva dostatok pohodlia pre posádku. Po jazde rozvlnenými okresnými cestami v okolí českej Plzne vraciam auto a posledné minúty venujem faceliftu, ktorý ma pomôcť Škode v krušných ekonomických časoch. Bočná línia ani zadné partie nerozbúchajú srdce, držia si svoj štandard a neprekypujú prílišnou extravaganciou. Zato pohľad do „očí“ prekvapí. Svetlá a zreteľný náznak úsmevu sú ochutené kórejským korením a nechávajú v obdivovateľoch viac nezodpovedaných otázok. Text: Samuel Vanko Foto: Škoda, autor Technické údaje**Typ motora** 1.4 MPI1.6 MPI1.4 TSI1.8 TSI2.0 TDI2.0 TDI**Motor/počet valcov** R/4R/4R/4R/4R/4R/4**Zdvihový objem**cm3139015951390179819681968**Max. výkon**kW/k pri ot/min59/80 pri 500075/102 pri 560090/122 pri 5000118/160 pri 4500-6200103/140 pri 4000103/140 pri 4000**Max. krútiaci moment**Nm pri ot/min132148200250320320**Dĺžka x šírka x výška**mm4569 x 1769 x 1462 **Rázvor**mm2578**Batožinový priestor**l560/1420**Zrýchlenie 0-100 km/h**s14,212,39,77,89,69,6**Maximálna rýchlosť**km/h173190203223208/209\*208/209\***Kombinovaná spotreba**l/100 km7,07,46,6 (6,3)7,0 (6,6)5,5/6,0\*5,5/6,0\***Emisie CO2**g/km167176154 (147)163 (155)142/129\*142/129\*údaje v zátvorkách platia pre sedemstupňovú robotizovanú prevodovku DSG \* platí pre šesťstupňovú robotizovanú prevodovku DSG – výrobca neuvádza

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.