Kríza postihla európske automobilky

Dôsledky finančnej krízy zasiahli európske automobilky plnou silou, najviac to pociťuje automobilová veľmoc – Nemecko. Dopyt klesá, produkcia tiež. Experti však maľujú oveľa temnejší obraz: budúci rok má byť ešte horší.
Vydané, zverejnil
Automobilky produkujú jóbové zvesti rýchlejšie než autá. Prichádzajú stále nové varovania pred nadchádzajúcimi ťažkými časmi, čoraz častejšie sa ozývajú oznámenia o obmedzovaní výroby. Celosvetový predaj vozidiel by za celý tento rok mal klesnúť o štyri až päť percent. Od roku 1948 podobná situácia nastala iba raz: v roku 1993. Na budúci rok experti predpovedajú nový negatívny rekord. Nikto neočakáva, že kríza sa na budúci rok skončí, čo veľké nemecké mená ako Audi, BMW alebo VW nezvládnu bez rušenia pracovných miest. Experti odhadujú, že ohrozených je až 15 percent miest. Finančná kríza sa v Nemecku prejavuje poklesom dopytu. Mnohí Nemci totiž financujú nové autá úvermi, no banky zvyšujú úroky a prísnejšie posudzujú klientov. Zákazníkov odstrašili aj vysoké ceny palív a prísnejšie európske normy na emisie oxidu uhličitého. Odborníci schvaľujú znižovanie produkcie, pretože v opačnom prípade by európskym výrobcom hrozili podobné problémy ako konkurencii za Atlantikom. No ani to nie je všeliek, lebo výrobné haly sú rentabilné až od 80-percentnej vyťaženosti a v takom prípade nepomôže ani odstavenie liniek. Aj európske automobilky urobili zopár chýb, predovšetkým tú, že za každú cenu chceli zvýšiť svoj trhový podiel. Nákladné výrobné haly im môžu spôsobiť veľké problémy a ak sa ich situácia zhorší, odborníci v určitom okamihu nevylučujú ani prepúšťanie. Ako prví prídu o miesto prenajatí zamestnanci, stabilné osadenstvo sa o prácu zatiaľ obávať nemusí. Prepúšťanie totiž spoločnosti považujú za úplne poslednú možnosť, zatiaľ môžu kompenzovať pokles dopytu znižovaním výroby alebo odbúraním nadčasov. Ešte je priskoro maľovať čerta na stenu, hoci jeho podoba je čoraz jasnejšia. Oveľa viac o ďalšom vývoji napovie január, keď veľké koncerny vydajú prognózy na rok 2009. Ak sa v nich objaví rušenie pracovných miest, bude to znamenať tvrdý rok. V prípade, že si pesimistické predpovede ponechajú až do marca, môže to signalizovať šancu na upokojenie situácie. A hoci sa európske automobilky obávajú nového roka, experti už vidia svetlo na konci tunela. Tým sú alternatívne pohony, ktorých vývoj síce pohlcuje miliardy eur, no v konečnom dôsledku sa môžu stať zlatou baňou. Automobilky ani napriek kríze túto oblasť nemôžu zanedbať, i keď ešte nie je jasné, ktorá z technológií sa stane novým štandardom. Preto nejedna miliarda sú vlastne vyhodené peniaze. Klinec najlepšie trafil šéf Daimleru Dieter Zetsche: „Musíme znova vynájsť auto.“ Veľa šťastia. Zdroj: Spiegel Online, Financial Times Deutschland Spracovala: Soňa Zverková **Situácia európskych automobiliek Volkswagen** Komunikačný odbor má plné ruky práce. Vedenie niečo povie a komunikačný odbor okamžite zmierňuje dosah vyjadrení. Nikto však nemôže očakávať, že najväčšia európska automobilka zostane oázou pokoja v búrke finančnej krízy. VW zatiaľ stojí za tohtoročnými plánmi predaja a neplánuje škrtiť výrobu. **Daimler** Spoločnosť očakáva pokles zisku a už druhýkrát upravila prognózu nadol. Predĺžené vianočné prázdniny si užije 150-tisíc zamestnancov, výroba sa zastaví vo všetkých 14 nemeckých fabrikách a produkcia klesne o 45 000 vozidiel. Ak sa situácia nezmení, bude sa škrtiť ešte viac. **BMW** Časovo obmedzené krátenie produkcie sa týka tovární Mníchov, Dingolfing a Regensburg. Kríza v USA však urobila automobilke škrt cez rozpočet a pre tento trh vyrobí o 40-tisíc áut menej. Čiastočne tento pokles vykompenzuje zvýšenie predaja v Rusku a Číne o 15- až 20-tisíc kusov. **Opel** Na rozdiel od materského koncernu GM je automobilka v lepšej situácii. Prepúšťať nemieni, no plánuje znižovať produkciu. Týkať sa to bude troch najväčších nemeckých tovární Kaiserslautern, Eisenach a Bochum. **PSA Peugeot Citroen** Znižuje prognózu zisku o polovicu a v poslednom štvrťroku plánuje výrazné obmedzovanie produkcie. Tieto opatrenia si vyžiadali svoju obeť vo forme prepadu kurzu akcie automobilky. **Renault** Podobne ako jeho najbližší konkurent znižuje prognózy a dočasne mieni odstaviť niektoré továrne: od budúceho týždňa budú týždeň až dva zatvorené takmer všetky francúzske fabriky. Výnosy v 3. štvrťroku klesli a akcie Renaultu sa v tom čase dostali na najnižší stav od roku 1998. **Fiat** Koncern sa obáva výrazného prepadu zisku na budúci rok, ktorý by mohol dosiahnuť až 65 percent. I keď Fiat toto vyjadrenie označil za najhorší možný scenár, podľa analytikov to jednoznačne predpovedá varovanie pred poklesom zisku. **Volvo** Švédska značka zaznamenala v 3. štvrťroku tretinové zníženie zisku a počíta s ďalším poklesom. Dopyt padá rýchlejšie, než sa očakávalo a príjem nových objednávok sa rovná nule. **Scania** Výrobca kamiónov síce dokázal mierne zvýšiť zisk, no budúcnosť vidí v neveselých farbách. O to viac, že príjem nových objednávok je slabý. Scania sa plánuje rozlúčiť s prenajatými zamestnancami, ktorí tvoria 20 % pracovnej sily. **Ford** Nemecká dcéra Fordu pripravuje znižovanie výroby a vypovedanie zmlúv prenajatých zamestnancov, platných do konca roka.

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.