DLHODOBÝ TEST: Kia Sportage 1.7 CRDi GT-Line – Vítame Slovenku
Napriek tomu, že Slovensko je najväčším výrobcom automobilov na svete v prepočte na počet obyvateľov, na Slovensku vyrobené automobily sa v našich dlhodobých testoch objavujú zriedka. Teraz tento nedostatok naprávame a do konca roka nám bude robiť spoločnosť Kia Sportage.
Vydané, zverejnil Martin Šebesta
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Foto: • Text: Peter Orosz
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Veľké zadné LED svetlomety zasahujú hlboko do bokov, čím umocňujú pocit šírky vozidla, my však oceňujeme nízku nakladaciu hranu. Vďaka nej nie je problém ani manipulácia s ťažšími predmetmi. Zboku si všimnete stúpajúcu líniu okien, kabínu posunutú dozadu a celkovo dynamické proporcie. Napriek tomu, že Kia Sportage patrí do širokého a čoraz hustejšie obsadeného segmentu stredne veľkých SUV, prináša do neho svieži dizajn, o ktorom môžeme bez preháňania povedať, že je aj dynamický a originálny. Pokiaľ sme hneď na začiatku spomínali, že Kia Sportage je Slovenka, tak sme mysleli pohľad do jej rodného listu. V ňom sa píše, že schádza z pásov v žilinskej fabrike. Z jednej strany vrchy Malej Fatry, z druhej strany Váh – radosť narodiť sa v takom malebnom prostredí! Navyše o slovenskej fabrike a o jej kvalite výroby sa šíria samé dobré zvesti. Časť výroby (najmä lisovanie, zváranie a lakovanie) prebrali roboty. Keď občas vidíte zábery z výroby, vyzerá to ako dokonale nacvičená symfónia pohybov, balet pre oceľ a techniku. K tomu pridajte zamestnancov, ktorí väčšinou naozaj pochádzajú z okolia a majú záujem pracovať vo fabrike. Napríklad aj preto, lebo fabrika sa následne stará o svoje okolie. Napríklad aj zveľaďovaním životného prostredia či výstavbou cyklistických chodníkov. Pohľad do interiéru Kie Sportage vraví, že výroba aj dizajn sa medzigeneračne posúvajú a kvalita zohráva naozaj významnú rolu. Výber materiálov v interiéri potvrdzuje, že Sportage myslí aj na to, aby bolo vozidlo trvácne. Svedčí o tom aj použitie koženky na lakťovej opierke v strede aj na dverách. Prečo je lepšia ako koža? Najmä preto, lebo prichádza do neustáleho styku s pokožkou vodiča. A najmä v lete je pot veľmi agresívny, čo sa prejavuje na zvýšenom opotrebení. Tomu sa dá predísť práve použitím koženky. Dizajnovo sa navyše do interiéru citlivým výberom farby hodí.
Spracovanie plastov sa tiež posunulo na úroveň, ktorá robí majiteľom radosť. Mäkčený plast na hornej časti môže osloviť aj náročných užívateľov. Akurát sme úplne nepochopili, čo chce povedať náznak prešívania. Kolmú časť palubnej dosky, na ktorej si našli svoje miesto výduchy klimatizácie a 8-palcový displej informačného a zábavného systému, tvorí tvrdý plast. Na dotyk nie je možno taký príjemný ako horná časť, na druhej strane je spracovanie na vysokej úrovni. Výhrady máme akurát k použitiu lesklého čierneho plastu. Na jednej strane je jeho úlohou zvyšovať eleganciu interiéru, no obávame sa, že bude miestom, z ktorého po čase môžeme zbierať odtlačky prstov a podľa nich identifikovať, kto sa viezol v aute.
Kia Sportage si dala záležať aj na ergonómii a rozmiestnení jednotlivých prvkov. Jediným momentom, ktorý nás vyrušuje, je umiestnenie voliča dvojspojkovej automatickej prevodovky. Vodiči s dlhšími nohami sa sťažujú na to, že sa nachádza priveľmi vľavo. Na jednej strane je blízko pri volante, na druhej strane je v kontakte so stehnom. Keďže s automatom sa nehýbe tak často ako s manuálnou prevodovkou, nič by sa nestalo, ak by bola posunutá viac do centra stredovej konzoly. Sportage chválime za dizajnové aj remeselné spracovanie ovládačov. Stále je nám totiž bližšie, keď nastavenie klimatizácie, kúrenia, rozvodov vzduchu či vyhrievanie a vetranie sedadiel ovládame samostatnými tlačidlami. Sme presvedčení, že takéto ovládanie sa naučíte rýchlejšie a tlačidlá trafíte aj na horších cestách spoľahlivejšie, než by ste sa mali učiť viacero krokov počas stláčania dotykového displeja.
Prvé kilometre máme za sebou a palubný počítač nám hlási spotrebu nafty na úrovni 7,2 l/100 km. Zoznámenie máme za sebou a sme zvedaví, aký vzťah sa z nášho spolužitia vyvinie. Zatiaľ to vyzerá harmonicky. Ako však vieme z mnohých skúseností, začiatky väčšinou bývajú plné radosti a nadšenia. Uvidíme, čo prinesie čas.
Plusy a mínusy
+ Sebavedomý vzhľad
+ Výber materiálov
+ Nízka nakladacia hrana batožinového priestoru
+ Kvalita spracovania
+ Bohatá výbava
+ Displej infosystému
+ Ovládanie funkcií veľkými tlačidlami
– Lesklý plast zachytáva odtlačky
– Volič prevodovky v kontakte so stehnom vodiča
– Celková cena
Technické údaje:
Kia Sportage 1.7 CRDi GT-Line
Motor: prepĺň. naftový R4, 1685 cm3
Výkon: 104 kW (141 k) pri 4 000 ot./min.
Krútiaci moment: 340 Nm pri 1 750 – 2 500 ot./min.
Pohon a podvozok: 7-st. dvojspojková prevodovka, pohon predných kolies, vpredu McPherson, vzadu multilink. Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneu 245/45 R 19.
Batožinový priestor: 491/1 480 dm3
Rozmery: 4 480 × 1 855 × 1 645 mm, rázvor 2 670 mm, pohotovostná/celková hmot. 1 470/2 085 kg, objem nádrže 62 l.
Najvyššia rýchlosť: 185 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 11,5 s
Spotreba: 5,4/4,7/4,9 l/100 km
Emisie CO2: 129 g/km
Cena/test. voz.: 31 590/32 140 €
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.