Test celoročných pneumatík! Podarilo sa im obstáť v dôležitých disciplínach?
Dokážu vás celoročné pneumatiky podržať v akýchkoľvek podmienkach?
Vydané, zverejnil Redakcia
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Foto: • Text: Peter Orosz
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Nás zaujímala dostupnosť podobných pneumatík v testovanom rozmere 215/60 R17. Rovnako veľké pneumatiky totiž používajú aj populárne mestské SUV, ako napríklad Škoda Yeti, Volkswagen Tiguan či Opel Mokka. Počas testu sa okrem Goodyear Vector 4Seasons druhej generácie, dali zohnať už iba Michelin CrossClimate, Nokian Weatherproof SUV a Vredestein Quatrac 5.
Každá dobrá zimná pneumatika by mala byť vyrobená z mäkkej zmesi gúm a nemal by chýbať ani veľký počet lamiel v dezéne. Ak majú pneumatiky na mokrej a suchej ceste v lete dosiahnuť krátke brzdné dráhy, pôsobia mäkké zmesi, hlboký dezén a lamely skôr kontraproduktívne. Ako sú nakoniec pneumatiky do každého počasia navrhnuté, závisí od filozofie jej výrobcu. Michelin sa oficiálne vzdal nárokov na ultimatívne vlastnosti pri jazde v zime a nové CrossClimate s filigránským dezénom bez lamiel predáva ako „letné pneumatiky so zimným označením“.
Asi najznámejším výrobcom celoročných pneumatík je Goodyear, ktorý sa preslávil s produktom Vector 4Seasons. V súčasnosti je na trhu už druhý generácia. Jej dezén sa podobá na ten od Michelinu a využíva tiež silné 3D lamely. Na rozdiel od klasických lamiel, ktoré svojimi hladkými zárezmi oslabujú behúň, 3D variant lamiel sa zamyká do seba a udržiava prinajmenšom jednu časť behúňa stabilnú. Weatherproof, teda „odolná počasiu“, sa volá celoročná pneumatika značky Nokian. Aj zimní špecialisti z Fínska stavili na smerový dezén. A bolo by to čudné, keby práve Fíni nekládli dôraz na výkon pneumatiky na snehu. A tak stavili na silné, k optike SUV dobre sa hodiace široko profilované ramená a dezén s výraznými lamelami. Odlišnú technológiu využíva len pneumatika Vredestein Quatrac 5. Holanďania uprednostnili asymetriu a rozdelili behúň na letnú a zimnú stranu. Podľa teórie by malo v lete, keď sa očakávajú silné bočné a brzdné sily, prenášať pôsobenie týchto síl vonkajšie, viac uzavreté rameno. V zime, keď sú cesty klzkejšie, by mali priľnavosť na snehu a ľade zabezpečiť lamely na vnútornej strane behúňa.
Aby to kandidáti nemali v našom teste také jednoduché, porovnáme ich aj s najlepšou zimnou pneumatikou na trhu, Continental WinterContact TS 850 P, ako aj s najlepšou letnou pneumatikou Continental PremiumContact 5. Vybojovať proti týmto špecialistom v teste víťazstvo je beznádejné a je to aj dôvod, prečo sú tieto dve položky v tabuľke uvedené mimo hodnotenia a bez konečnej známky. Ukazujú však, čo je v jednotlivých disciplínach technicky dosiahnuteľné, ako aj to, aké kompromisy boli nutné v koncepcii celoročných pneumatík.
Výsledky
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.