Mercedes už testuje samojazdiace snežné pluhy, toto je budúcnosť!

Na Slovensku budú tak o sto rokov.
Vydané, zverejnil

Snežné pluhy, ktoré sa našich cestách objavujú zásadne vtedy, keď ich už veľmi nepotrebujeme, by mohli byť v blízkej budúcnosti plne automatizované.

Autonómne automobily sú budúcnosť, ktorej sa nevyhneme. Automatizácia sa už dávno stala súčasťou našich každodenných životov a samojazdiace dopravné prostriedky sú iba prirodzenou evolúciou.
Automatizované snežné pluhy najnovšie testuje značka Mercedes-Benz v spolupráci s „inovačným inkubátorom“ Lab1886 a zdá sa, že by to mohol byť skvelý nápad. Konkrétne ide o vozidlá Mercedes Acros 2045 AS. Ich pluhy dosahujú šírku až 8 metrov a umožňujú napojenie prívesu s dĺžkou až 22,86 metrov s hmotnosťou 25 ton. Tieto špeciálne vozidlá boli spočiatku používané na čistenie plochy letiska vo Frankfurte. Počas prvých testov sa na letisku patriacemu k bývalej vojenskej základni v Pferdsfelde použili štyri vozidlá, každé s pohonom všetkých štyroch kolies. Systém umožňuje napojenie až 14 áut, pričom v jednom z nich musí sedieť „živý vodič“. Vozidlá navzájom komunikujú pomocou technológie GPS a komunikácie medzi vozidlami (V2V), takže ich použitie je možné aj pri nepriazivých poveternostných podmienkach s nulovou viditeľnosťou. Samozrejme, ak by sa takáto inovácia skutočne dostala do reálnej prevádzky aj na cesty, jej príchod na Slovensko by sme nemohli očakávať v dohľadnej dobe. Veď u nás majú cestári problém každý rok s tým, že ich v polovici decembra prekvapuje sneh a poľadovice. Nájsť, vyškoliť a platiť špecialistov, ktorí by vedeli zmanažovať výjazdy autonómnych pluhov a eventuálne ich riadiť na diaľku, by bolo v našich podmienkach skutočným problémom. Samozrejme, každý pokrok so sebou prináša aj určité nevýhody. Hovorí sa, že keď sa rúbe les, lietajú aj triesky. Tými trieskami sú v tomto prípade personálne škrty, ktoré by masívny rozvoj automatickej mobility mohol priniesť. Ľudia, ktorí sú dnes vodiči z povolania, by si museli hľadať iné uplatnenia, respektívne nájsť iné spôsoby, ako sa v rovnakom pracovnom prostredí nestratiť.

Volvo to skúša so smetiarskymi autami

Pred niekoľkými mesiacmi sme informovali o tom, že vlastné čiastočne autonómne vozidlá pripravuje aj značka Volvo Trucks. Jej testy sa týkali poloautomatických smetiarskych dodávok, ktoré sú schopné jazdy aj bez prítomnosti vodiča za volantom. Riešenie od Volva síce vodiča stále vyžaduje, čiastočná autonómia sa využíva ako užitočný doplnok. V praxi dokáže technológia od Volva znížiť personálne náklady spoločností, ktoré sa venujú odvozu odpadu, pretože jednu ulicu by pohodlne zvládol spracovať iba jediný človek – auto, ktoré predtým na miesto určenia šoféroval vlastnými silami, by sa skrátka pohybovalo po ulici tak, aby tento rovnaký človek stíhal nakladať a vykladať smetné nádoby. Testovanie autonómnych smetiarskych vozidiel prebiehalo a zrejme ešte stále prebieha vo Švédsku.

Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.