TEST: Renault Clio 1.5 dCi – Má nafta v malom aute ešte zmysel?

Nové Clio ma pristihlo nepripraveného. Vedel som, že existuje, ale pracovný kolotoč nedovolil, aby som sa mu bližšie venoval. O to väčšie bolo moje prekvapenie, keď som si konečne sadol za jeho volant.
Vydané, zverejnil
Niekedy si až príliš verím. Pár rokov skúseností a približná predstava o tom, ako automobilový svet funguje, a dokážem auto „odsúdiť“ na základe jednej fotografie. Priznám sa, že jednou z týchto obetí bolo aj nové Clio. „Pekný facelift.“ Vnímal som, že auto je krajšie a modernejšie, ale očakával som od neho v podstate rovnaké veci ako od doterajšieho Renaultu Clio. A to bola chyba.

Celé nové

Dizajn nového Clia nie je extrémne vzdialený tomu predošlému, takže konšpiračné teórie o facelifte nie sú celkom nepodložené. Až keď sú obe autá zaparkované vedľa seba, zistíte, že nové Clio je širšie, nižšie a omnoho krajšie než jeho aj tak celkom pohľadný predchodca.
Prekvapivo je dokonca o niečo kratšie. Stojí na úplne novej platforme. **Nová grafika svetlometov ešte viac ožije po ich zažatí, keď sa v nich ukážu zaujímavo dizajnované svietiace segmenty.** Vyzerá to veľmi high-tech. Clio je chic a v tejto nebíčkovej modrej metalíze je neprehliadnuteľné. Chrómové detaily na karosérii ho robia pocitovo drahé. Testovaná konfigurácia určite ulahodí najmä ženám, aj keď nemám problém priznať sa, že sa páči aj mne. Najmä na sedemnásťpalcových diskoch je Clio kus krásneho auta.

Tlačidlá!

Bezkľúčovo otváram dvere a nasadám do auta. Wau. Dvojfarebný interiér vyzerá perfektne. Jeho základnú architektúru som pochopil okamžite a všetko hneď dávalo zmysel. Pozícia za volantom sa dá upraviť v dostatočne širokom rozsahu. Sedadlá sú príjemné, dobre tvarované a vďaka ich novej konštrukcii zaberajú menej miesta, z čoho ťažia zadní pasažieri. Predo mnou je nový volant. Netreba chodiť okolo horúcej kaše – je to takmer majstrovské dielo.
**Pekný, primerane veľký a okrúhly (pozdravujem do Peugeotu), s užitočnými tlačidlami na ovládanie tempomatu a palubného počítača, ktoré sú dokonca podsvietené. Je veľmi jemne zrezaný zhora, vďaka úzkym ramenám a skvelému tvarovaniu vynikajúco padne do rúk a je čalúnený veľmi príjemnou jemnou kožou.**Vľavo vedľa volantu sú na palubnej doske štyri prepínače dôležitých funkcii. Tie krajné je horšie vidieť cez volant, ale ľahko si ich zapamätáte a aj ich nahmatáte. Týmto chcem vyjadriť poklonu inžinierom, ktorí počúvali spätnú väzbu a ovládaniu aktívneho asistenta jazdy v pruhu (dá sa prepínať medzi upozornením a vedením v pruhu) a intenzite podsvietenia prístrojov venovali fyzické tlačidlá. Bravó! Ostatné dve tlačidlá slúžia na reguláciu sklonu svetlometov a vyhrievanie volantu. Vpravo je displej nového multimediálneho systému Easy Link, ku ktorému sa dostaneme neskôr. Pod ním ďalší zástup užitočných fyzických tlačidiel a známa konzola klimatizácie, ktorá je rovnako pekná ako aj funkčná.

Všetko je inak

Najviac ma však potešilo, ako pekne je to všetko poskladané. Po prvom „omaku“ materiálov ma najviac šokovali použité materiály. Tie boli krásne mäkké a štruktúrované. A nebavíme sa len o vrchu palubnej dosky, ale takmer o všetkom, čo je na dosah ruky. **Výplne dverí sú takmer celé príjemne mäkké a mäkčený je dokonca aj stredový tunel, kde sa opierate kolenami.**
Je to obrovská zmena oproti plastovej predchádzajúcej generácii. Toto môže Cliu závidieť aj Volkswagen Polo, o Fabii ani nehovoriac. Tu sa však „prémiové“ detaily nekončia. Dvojitý držiak na poháre v stredovom tuneli má roletku, do lakťovej opierky sa zmestí „na stojáka“ fľaša a pred radiacou pákou je odkladací priestor na mobil, ktorý bol v tomto prípade vybavený bezdrôtovým nabíjaním. To, mimochodom, patrí medzi tie najúčinnejšie s akými som sa stretol. Mobil sa na ňom relatívne rýchlo nabíjal bez toho, aby sa prehrieval. Keby dačo, sú tu aj dva USB porty. **Miesta je vzadu prekvapivo dosť. Sklon operadiel je príjemnejší než predtým, ale na dlhé cesty to nie je ideál.** Objem batožinového priestoru je tiež veľké plus – až 340 litrov podľa VDA! Jeho tvar je navyše pekne kubický, je tu dvojitá podlaha a sedadlá sa sklápajú do roviny. Štartujem dieselový agregát, rozbieham sa a neprestávam sa čudovať. Naozaj sedím v Cliu?

Komprimovaný luxus

Aby som vysvetlil svoje prekvapenie. Predchádzajúce Clio bolo milé, pekné, chutné. Považoval som ho za mestskú hračku a tomu som prispôsobil aj svoje očakávania. Dizajn hral prím, nejaké materiály či odhlučnenie som až tak neriešil. **Od nového Clia som čakal to isté v aktualizovanej podobe. No už naštartovanie známeho motora 1.5 Blue dCi s výkonom 85 kW/115 k bolo oveľa pokojnejšie, než som čakal.** Žiadne vibrácie, minimum klepotu. Radenie rýchlostí na šesťstupňovej manuálnej prevodovke je uspokojivé vďaka vyššej pozícii páky.
Tá má precízne a dobre vymedzené dráhy. Motor je mimoriadne kultivovaný, takmer o ňom neviete. A podvozok? To je absolútna čerešnička na torte. Jedným slovom – je skvelý. Od komfortu cez odhlučnenie až po jazdné vlastnosti. Rozmeňme si to na drobné. **Aj na 17-palcových diskoch je Clio výborné aj na horších cestách. Nemám dôvod odporúčať menšie kolesá, najmä keď tieto Cliu sadnú ako… veď viete čo na čo.** Odhlučnenie podvozka na nerovnostiach je tiež na túto triedu ukážkové. Väčšinou je v aute ticho a od cesty počuť len tlmené nízkofrekvenčné zvuky.
Žiadne trieskanie. Karoséria je pocitovo veľmi tuhá, vôbec nepracuje. Interiér nehrká. Ešte aj aerodynamické odhlučnenie je veľmi slušné. Jazdné vlastnosti? V príkrom rozpore s tým, čo by ste očakávali pri danej miere komfortu. **Presné, definované, bezpečné, predvídateľné, so zdravou porciou zábavného charakteru. A nie, toto nie je tlačová správa Renaultu, ale moje pocity, pod ktoré sa hrdo podpíšem.** Páči sa mi, že Clio dáva šoférovi istotu a v zákrutách na nerovnostiach neodskakuje. Je plne porovnateľné s tou najlepšou nemeckou konkurenciou. S motorom 1.5 Blue dCi vás ani dynamická jazda nevyjde na viac než 6 l/100 km. Mne sa podarila kombinovaná spotreba 3,5 l/100 km a celkový priemer sa ustálil na 4,5 l/100 km. Čarovné hodnoty.

Dnešné

Samozrejme, Clio prináša do súčasnosti aj viac technológií. V testovanom aute bol lacnejší infotainment s uhlopriečkou 7“. Je posadený vysoko na palubnú dosku, takže s čitateľnosťou nie je problém. Za príplatok je dostupný aj väčší 9,3“ variant. Nový systém je relatívne jednoduchý a prehľadný, pričom má peknú grafiku. Skvelou novinkou je podpora konektivity so smartfónmi cez Apple CarPlay a Android Auto. **Spomeniem aj digitálny prístrojový štít s voliteľnou grafikou. Testované auto malo 7“ uhlopriečku tohto displeja a priestor na jeden budík. Vyššia verzia má až 10“, zobrazí dva budíky a aj mapu.** Skvelým pomocníkom v takomto mestskom aute je aj systém štyroch kamier (opäť pozdravujeme Peugeot) schopný vykresliť 360° pohľad na auto z vtáčej perspektívy. Rozlíšenie kamier síce nie je špičkové, ale poslúži.
Renault Clio je pre konkurenciu ťažký kaliber. Vybralo si od každého to najlepšie a dalo tomu vlastný francúzsky šarm, dizajn a prívetivú atmosféru. Je to skvelé autíčko, ktoré ma nečakane prekvapilo. S dieselom je drahé, ale niekomu tá spotreba môže stáť za to. Málokedy sa mi však stáva, že by som mal k autu tak málo výčitiek. Ponúka toho neskutočne veľa v peknom kompaktnom balení. Ešte aj príplatkové výkonnejšie LED svetlá svietia fantasticky. Ak je Clio predzvesť toho, čo môžeme najbližšie od Renaultu čakať, tak sa naozaj máme na čo tešiť.

Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.