Euro NCAP predstavil nové bezpečnostné testy! Mnohé autá v nich prepadli

Počet smrteľných nehôd vo svete postupne klesá. Od začiatku deväťdesiatych rokov sa totiž vo výraznejšej miere začali automobilky sústrediť na pasívnu aj aktívnu bezpečnosť svojich áut, **prinútili ich k tomu aj odstrašujúce výsledky niektorých modelov v nárazových testoch, ktoré neprispievali k dobrému imidžu značky v očiach verejnosti.** Jednou z podobných organizácií je napríklad Euro NCAP…. Prečítať celé
Vydané, zverejnil
Počet smrteľných nehôd vo svete postupne klesá. Od začiatku deväťdesiatych rokov sa totiž vo výraznejšej miere začali automobilky sústrediť na pasívnu aj aktívnu bezpečnosť svojich áut, **prinútili ich k tomu aj odstrašujúce výsledky niektorých modelov v nárazových testoch, ktoré neprispievali k dobrému imidžu značky v očiach verejnosti.** Jednou z podobných organizácií je napríklad Euro NCAP. Ten sa dlhodobo zaoberá nárazovými testami vozidiel, pričom každý rok dochádza k sprísňovaniu pravidiel a tolerancií s cieľom motivovať výrobcov k tvorbe bezpečnejších áut. **V minulosti sme totiž mohli vidieť nekalé praktiky automobiliek, ktoré konštrukciu áut prispôsobovali známym procedúram nárazových testov tak, aby v nich uspeli bez väčších problémov.** V praxi však neposkytovali plnohodnotnú ochranu všetkým cestujúcim. Dôkazom bolo odhalenie amerického IIHS, keď v nárazových testoch zameraných na stranu spolujazdca pohorelo až 90% modelov.
Odvtedy dochádza k pravidelnému sprísňovaniu metodiky a predstavovaniu nových, náročnejších testov. **Nejde však len o pasívnu bezpečnosť, nové hodnotenia čoraz častejšie odzrkadľujú aj prítomnosť aktívnych bezpečnostných systémov,** ktoré majú pomôcť nehodu odvrátiť, prípadne minimalizovať jej následky. K takým systémom patrí napríklad protikolízna brzda. V súčasnosti však automobilky ponúkajú aj pokročilé asistenčné systémy, ktoré majú pomôcť vodičovi s vedením vozidla na ceste alebo v zápche. Kombinácia adaptívneho tempomatu a centrovanie v jazdnom pruhu vytvára dojem poloautonómneho riadenia, no **schopnosti týchto funkcií sa medzi výrobcami zásadne líšia.** Euro NCAP preto vyvinul samostatne posudzovanú kategóriu testov zameraných na asistenčné systémy.
V rámci novej kategórie testov **sa bude organizácia zameriavať na dve základné oblasti fungovania systémov – aktívna asistencia a núdzový zásah.** Pri aktívnej asistencii sledujú odborníci schopnosti vozidla udržiavať smer a reagovať na zmeny prostredia v prípade, keď dôjde k zaradeniu alebo spomaleniu auta idúceho pred vami. Zároveň kontrolujú, akým spôsobom motivujú systémy vodiča k tomu, aby udržiaval pozornosť za volantom. Nevynechávajú ani porovnávanie výrobcom deklarovaných informácií o schopnostiach s realitou. Druhá časť testu je zameraná na zásah systémov v prípade núdze, keď auto musí autonómne zastaviť pred prekážkou.
Výsledky s popisom jednotlivých modelov sú potom dostupné na [webovej stránke.](https://www.euroncap.com/en/ratings-rewards/assisted-driving-gradings/) Z prvej skupiny testovaných vozidiel odišli s najhoršou známkou najmä kompaktné modely od značiek Peugeot a Renault. Len o málo lepšie na tom sú autá ako Volkswagen Passat, Nissan Juke, Ford Kuga, Volvo V60 či Tesla Model 3. Jednoznačne najlepšie systémy majú prémiové modely od značiek BMW, Mercedes-Benz či Audi.

Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.