TEST: Ako funguje Leon Sportstourer so slabšou 1.5 TSI 96 kW pod zaťažením? Toto sme zistili:

Nový Leon podrástol natoľko, že vo verzii kombi už od neho ťažko mať väčšie očakávania. Stačí na jeho pohon 130 koní a oplatí sa ho zvažovať popri Octavii?
Vydané, zverejnil
Octavia má v porovnaní s Leonom o 20 litrov väčší batožinový priestor a o 8 mm menej priestoru na hlavu pre zadných pasažierov. Na druhej strane, **je 620 litrov málo? Ak áno, určite by ste si mali spraviť poriadok v prioritách a baliť sa na dovolenky úspornejšie.** Batožinový priestor Leonu Sportstourer je obrovský, zmestia sa doňho aj dva kočíky a ešte množstvo vecí naokolo. Samozrejmosťou je variabilné dno, sklápanie zadných sedadiel do roviny a všetko, čo od koncernových rodinných áut očakávate. **Zamrzelo ma iba riešenie úchytov ISOFIX.** Tie sú skryté len tak pod prerezaným čalúnením sedadiel, čo komplikuje montáž autosedačky. A tých 8 mm? Ja som si ich nevšimol. Skôr si všimnete o tri centimetre užšiu karosériu. Octavia je predsa len priestrannejšia. Ale aj drahšia.
### Prečo? SEAT Leon však má svoje vlastné spôsoby, ktorými vás chce pritiahnuť na svoju stranu. Prvým je jeho emotívny dizajn. Druhým je spôsob, akým využíva svetlo. **Zvonku vás prepojené zadné LED svetlá Leonu Sportstourer pri odomknutí privítajú krásnou animáciou.** Vnútorné konfigurovateľné LED osvetlenie kabíny má tiež pár trikov v rukáve. Krásne kombinuje priame a nepriame podsvietenie a dovolí vám vytvoriť si v interiéri presne takú náladu, na akú máte chuť. Pri zapnutí sa tiež pekne rozleje od stredu palubnej dosky až po konce predných dverí. Škoda, že ani kúsok nesiaha k zadným pasažierom.
Svetelný pás v kabíne však nie je iba na okrasu. S jeho pomocou s vami SEAT komunikuje. Ak vás chce na niečo upozorniť, pás bliká načerveno, pri nastupovaní presvetlí auto a dokonca vás upozorní aj na vozidlo v mŕtvom uhle. Je to veľmi pekné, štýlové a dobre zapracované. Dobrý dojem zo svetelných technológií uzatvárajú predné LED svetlomety.
Síce nedokážu so svojimi lúčmi nijako čarovať a ponúkajú iba automatické prepínanie medzi stretávacím a diaľkovým režimom, ale svietia solídne. **Tretí dôvod je originálny infotainment s vlastnou a musím uznať, že celkom dobrou logikou.** Aký vám teda Leon dáva dôvod na to, aby ste ho uprednostnili? Pôsobí najmenej koncernovo, je mladistvejší a ústretovejšie voči mladým ľuďom je nastavená aj jeho cenová politika. ### Asketický život Motor 1.5 TSI s výkonom 96 kW (130 k) je technologicky zaujímavý. Má prepracovaný systém manažmentu teploty a čo je zaujímavé, využíva turbodúchadlo s variabilnou geometriou rozvádzacích lopatiek. **Nie je žiadne tajomstvo, že táto pohonná jednotka je zameraná najmä na čo najúspornejšiu prevádzku.**
A nezostalo iba pri sľuboch na papieri. Až sa mi nechcelo veriť, koľko kilometrov dokáže SEAT Leon aj v dlhšej (a teda ťažšej) verzii spraviť na jednu nádrž. Vyše 850! A to má iba 45-litrovú nádrž. To auto odmieta žrať benzín. Raz som šiel do práce okľukou. Tretinu z nej tvorila hustá zápcha a aj tak som po 20-kilometrovej jazde vypínal motor s priemernou spotrebou 5,5 l/100 km. Neuveriteľné. **Dynamická jazda v meste si zriedka vypýtala viac ako 6,5 l/100 km a medzi mestami sa spotreba držala okolo hranice 5 l/100 km aj pri občasnom využívaní dynamiky motora.** Pripomínam, že ten motor spaľuje benzín! Podobnú spotrebu mu pritom môžu závidieť aj moderné diesle. Isto tam musí byť niekde háčik. A tým je dynamika. Prázdny Leon Sportstourer je v nižších rýchlostiach svižný, ale už traja pasažieri preňho predstavujú citeľný náklad. Jeho krútiaci moment je totiž rovnakých 200 Nm, ako dosahuje Leon s litrovým trojvalcom.
Pokojným šoférom to nemusí prekážať, ale treba na to myslieť pri predbiehacích manévroch. **Takisto ma prekvapilo, že napriek variabilnej geometrii turba sa tento motor pomalšie zbiera z nízkych otáčok a celkovo má trochu lenivejšie reakcie na plyn v porovnaní s jeho výkonnejším variantom.** Nie je to však nič, čo by ma odradilo od jeho kúpy. Za zmienku však stojí jeho manuálna šesťstupňová prevodovka, ktorá je naozaj veľmi dobrá, s príjemne tvarovanou hlavicou radiacej páky.
### Pre každú príležitosť Jazda v dlhom Leone je príjemná. Výborné sedadlá vás neunavia ani na dlhej ceste a tichý motor vám dá príležitosť oddýchnuť si. **Podvozok je zaujímavý. Na dlhých nerovnostiach aj v zákrutách je výborný a pekne čitateľný. Na krátkych nerovnostiach je však niekedy trochu tvrdší** a prekvapilo ma, že v úzkych oblúkoch je auto trochu nedotáčavé. Neviem, či to mám prisúdiť pneumatikám GoodYear, ich vysokým predpísaným tlakom (až 2,5 bar) alebo nastaveniu podvozka, ale najviac by som sa priklonil k tlakom. Tieto výčitky sú však veľmi jemné. * Cena/testované auto: 19 950/25 247 €

Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.