EuroNCAP otestovalo ďalšie autá. Ako sa darilo Mazde a Honde?

Testy bezpečnosti nových áut sa opäť sprísnili, nároky na ich bezpečnosť sú tak najvyššie v celej histórii autopriemyslu.
Vydané, zverejnil
Po sprísnení pravidiel nárazových testov EuroNCAP sa akosi testovanie spomalilo. Zatiaľ čo pred rokom bolo v túto dobu rozbitých už niekoľko modelov, tento rok prešli testami len štyri autá. Každé pritom pochádza od inej automobilky. [Toyota Yaris](https://www.euroncap.com/en/results/toyota/yaris/40747) a [Volkswagen ID.3](https://www.euroncap.com/en/results/vw/id.3/41119), ktoré nechali svoje novinky rozbiť ako prví, obstáli. Ako sa ale darilo Honde a Mazde? Samotné sprísnenie pravidiel nárazových testov malo za následok poriadne oneskorenie v testovaní. Najnovšie sa experti z EuroNCAP pozreli na zúbok novej **Mazde MX-30** a **Honde Jazz**. Prvý model z menovaných si pripísal hneď dve aktuálne prvenstvá. Poďme sa na to detailnejšie posvietiť. Elektromobil Mazda MX-30 podstúpil nárazové testy vôbec po prvýkrát. A aj napriek tomu si vyslúžil hodnotenie 5 hviezdičiek. Avšak nie v každej kategórii si počínal na výbornú. ### MAZDA MX-30: Tohtoročné najvyššie hodnotenie
Pre tento rok najvyššie hodnotenie až 91% dosiahol pri testoch dospelej posádky na palube. Pri bočnom a aj čelnom náraze je vďaka konštrukcii elektromobilu posádka v bezpečí. Jediná časť tela, ktorá by pri čelnom náraze mohla byť vystavená väčšiemu riziku, je hrudník a holenná kosť pravej nohy na vodičovej strane. Aj napriek tomu je však aktuálna novinka najbezpečnejším autom v danej kategórii pre modelový rok 2020. Rovnakú bezpečnosť, aj keď hodnotenú ziskom 87% dostanú aj deti na palube. Pri bočnom a čelnom náraze bol na kritické časti tela sústredený adekvátny tlak. Vďaka tomu nedošlo k výrazným výkyvom vo výsledkoch a hodnotenie je teda opodstatnené. Naopak, kde si Mazda MX-30 počínala pre daný modelový rok najhoršie, je ochrana chodcov. ### …a zároveň aj najnižšie Získané hodnotenie je len 68%. Odôvodenie je pritom pomerne strohé. Mazda aj napriek prítomnosti viacerých bezpečnostných asistentov nedokázala v adekvátnom spektre reagovať na chodcov križujúcich dráhu auta pri cúvaní. Taktiež pri čelnom náraze bol tlak vyvinutý na oblasť panvy v medzných hodnotách. Naopak, pomerne dobre dopadlo hodnotenie nárazu do oblasti kolien. Pozitívne skóre si odniesol aj test nárazu hlavy na karosériu auta. Celkové hodnotenie je teda adekvátne. Posledná kategória bola zameraná na bezpečnostné asistenty. Tu získala elektrická Mazda priemerné hodnotenie 73%. Všetky jej asistenty reagovali včasne a hlavne s potrebnou dávkou razancie. Či sa jedná o multikolíznu brzdu, ktorej zásah bol vždy dostatočný alebo čítanie dopravných značiek a rozoznanie rýchlostných limitov, Mazda si v tomto počínala dobre. ### HONDA JAZZ nesklamala
Druhým testovaným autom bola nové hybridná Honda Jazz. Malé rodinné auto dostalo v hodnotení bezpečnosti dospelej posádky 87%. Aj napriek pomerne vysokému skóre, bola ochrana hrudníku vodiča pri čelnom náraze hodnotená ako slabá. Ďalšou kategóriou, ktorá si vyslúžila slabé hodnotenie bol bočný náraz na stranu vodiča. Inak je Honda Jazz celkovo hodnotená z pohľadu ochrany dospelej posádky ako „Good“. ### Malé auto ochráni aj deti aj chodcov Pri ochrane detskej posádky malo EuroNCAP väčšiu pripomienku len k nemožnosti stabilného namontovania autosedačky do stredu zadnej lavice. Inak si táto kategória vyslúžila slušných 83%. Pomerne dobrých 80% si vyslúžila aj ochrana chodcov. Tu okrem zníženej ochrany hlavy v oblasti predných stĺpikov pri zrážke s chodcom neboli zaznamenané žiadne pochybenia. Bohužiaľ, podobne ako pri Mazde MX-30, ani Honda nedokázala adekvátne reagovať na chodcov križujúcich dráhu auta pri cúvaní. Slušné hodnotenie si Honda odniesla aj za bezpečnostné asistenty. V tejto kategórii neprišlo k žiadnym výrazným zaváhaniam. Honda Jazz má dostatočne odladenú multikolíznu brzdu, systém sledovania jazdných pruhov a taktiež aj rozpoznávanie dopravných značiek so sledovaním rýchlostného limitu. Pri niektorých situáciách boli však zásahy do riadenia pri udržiavaní v jazdných pruhoch prehnane silné, čo je jednou z príčin hodnotenia 73%.

Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.