Testovali sme 8-ročný Avensis z AAA. Na čom naozaj záleží, keď si kupujete jazdené auto?

Toyota Avensis si cenu na trhu jazdeniek obhajuje spoľahlivosťou a veľkorysým vnútorným priestorom. Nie je však voľbou pre každého, pretože naftové motory, napriek svojmu nespornému technologickému pokroku, stále patria najmä na diaľnice.
Vydané, zverejnil
Kupovali ste si niekedy jazdené auto? Ak ste čitateľ Autoviny.sk a auto motor a šport, pravdepodobne áno, prípadne si jedno plánujete kúpiť. Napriek tomu, že trh s jazdenými autami v roku 2020 mierne klesol kvôli pandémii koronavírusu, autobazáry s online ponukou až tak veľmi neutrpeli a predávali stále počty áut zodpovedajúce dopytu. Autobazárov je na Slovensku nespočetné množstvo, môžete medzi nich zaraďovať aj jednotlivcov, ktorí obchodujú s viac ako piatimi či desiatimi vozidlami naraz. Ak si ale dôslednejšie prezeráte ponuky ojazdených áut, celkom určite sa budete najčastejšie stretávať s AAA Auto. Tento autobazár je aj na Slovensku akýmsi štandardom pre výkup aj kupu jazdených áut, my s ním spolupracujeme pri testoch jazdeniek. Autobazár je sprevádzaný aj kontroverziou, pretože zákazníci pomerne často upozorňujú na nátlakové metódy obchodníkov a veľmi dlhé časy ohodnocovania vozidiel a ich pristavenia k testovacej jazde. To nás ale v tomto prípade nezaujíma, ide nám o samotné vozidlo. Rodinné kombi Toyotu Avensis s naftovým motorom 2.0 D-4D sme testovali koncom roka 2020. Základným filtrom kupujúcich zvyčajne býva cena a až potom značky a modely áut. Ak hľadajú čo najlepší pomer medzi cenou a spoľahlivosťou, Toyota Avensis bude v ich hľadáčiku celkom prirodzene pre svoju medializovanú spoľahlivosť. Je to všeobecne vlastnosť všetkých áut značky Toyota a vôbec japonských áut. ### Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D (2013)
Avensis tretej generácie prišiel na trh s modelovým rokom 2009 a my sme otestovali jeho prvý facelift, ktorý prišiel už o dva roky neskôr. Druhý prišiel v roku 2015. Rok výroby 2013 zaraďuje „náš“ testovací Avensis stále medzi pomerne mladé vozidlá, no vek generácie viac ako desať rokov je pre automobily obyčajne kritický. Práve on už ukazuje, či sa automobilke podarilo vyhotoviť také vozidlo, ktoré je schopné odolať času a v prípade jazdeniek rôzne (ne)zodpovedným majiteľom.
Nami testovaný model demonštroval skôr zodpovednosť majiteľov poctivo vedenou servisnou knihou a zachovaním pravidelných výmien oleja, ako aj evidentne dobrým technickým stavom podvozka, motora a interiéru. ### Silné naftové motory Zatiaľ čo druhá generácia Avensisu údajne občas potrápila svojich majiteľov predovšetkým v naftovej verzii, tá tretia nedostatky napravila a vznetové motory 2,0, 2,2 D-4D a 2,2 D-CAT ponúkli dlhšiu spoľahlivosť a homologizáciu s emisnou normou Euro 5.
Nami testovaný variant 2,0 D-4D predstavuje najslabší z tejto trojice, pritom 91 kW (122 k) rozhodne nie je málo. Pred modernizáciou na Euro 5 mal ešte o tri kone viac, lenže úpravou preplňovania sa upravili jeho charakteristiky. V konečnom dôsledku však motor pôsobí živším a pružnejším dojmom. Dvojicu vačkových hriadeľov so šestnástimi ventilmi poháňa rozvodová reťaz. V konfigurácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a krútiacim momentom až 310 Nm sa tento sčasti hliníkový motor stáva prísľubom dobrých výkonov pri jazde diaľnicou. V realite, po ôsmich rokoch prevádzky a najazdení 71-tisíc kilometrov zvláda mestskú prevádzku s primeranou spotrebu 5,9 l/100 km a diaľničnú za rovných päť. To považujeme za priaznivé čísla aj dnes, pretože množstvo naftových áut v praxi vykazuje spotrebu v značnom nesúlade s výsledkami metodík WLTP či NEDC. ### Komfort na úkor presnosti Osem rokov prevádzky malo na jazdný komfort Avensisu evidentne iba minimálny vplyv. Typická schopnosť Toyoty vyrábať odolné komponenty a diely sa prejavila na podvozku, ktorý si aj s originálnymi tlmičmi zachoval mäkkosť a primerané odozvy pri dorazoch. Avensis sa tak vie na ceste rozhúpať, ak sa mu do cesty postavili nerovnosti vozovky, zároveň sa nenakláňa tak, aby sa pasažieri vzadu cítili málo komfortne.
S rázvorom rovných 2 700 mm a šírkou 1 810 mm máte ako vodič pocit riadenia oveľa väčšieho vozidla, svoj podiel na tomto pocite má aj menšia presnosť riadenia. Kvôli nej sa vám môže zdať, že auto na ceste akoby pláve, ale nie je to totožná skúsenosť s limuzínami, ktoré sú aj napriek podobnému dojmu citlivejšie na presnosť riadenia. Dojem „plávania“ podporujú aj miernejšie reakcie motora a celkovo mäkký dojem zo šoférovania, ktorý nekorešponduje s tvrdým materiálovým vyhotovením interiéru. Zatiaľ čo v priamom smere si vie podvozok dobre poradiť s horšími cestami, v zákrutách je pomerne jednoduché kombi vyviesť zo zamýšľanej jazdnej stopy. To aj napriek tomu, že vzadu je štvorprvková náprava a nielen torzná priečka, ako to majú mnohé iné rodinné kombi. Aktívnou jazdou v meste odhaľujeme mäkšiu spojku a brzdy a slabšie reakcie motora v nízkom spektre otáčok, okresky a diaľnice naopak poukazujú na dobrú pružnosť motora v spektre 2 000 až 3 500 otáčok a schopnosť vozidla zachovať akustický i fyzický komfort aj počas jazdy vysokými rýchlosťami. Vo všeobecnosti by sme mohli Avensis Wagon označiť za trochu ťažkopádny v meste, zato dobrého partnera na dlhšie trasy. To je všeobecne vlastnosť väčšiny vozidiel typu kombi s naftovými motormi. ### Interiér Celkové vyhotovenie interiéru je azda najväčšou slabinou tretej generácie Avensisu. Toyota zvolila konzervatívny vzhľad palubovky, ale už s modernou úpravou prístrojového a stredového panela. Popri rozmerom slabšie reagujúcom dotykovom displeji v stupni výbavy Sol je tu trojica oranžových displejov, pôsobia ako päsť na oko.
Materiály obloženia sú tvrdšie a plastové, na druhej strane evidentne odolné a trvácne. Optitrónové ukazovatele by ale mohli byť pokojne aj v úplne novom aute a nepozerali by sme sa na ne ako na zastarané.
Vieme však oceniť pohodlné sedadlá, viditeľne dobre odolávajú používaniu a tiež skvelý priestor na sedenie vzadu.
### Batožinový priestor Silný argument podporujúci kúpu je ale až celkom vzadu – batožinový priestor s koľajnicami, roletou, kovovými krytmi nakladacej hrany a dvojitým dnom s rezervou má kapacitu 543 dm³. Sklopením zadných sedadiel takmer do roviny Avensis sprístupní nákladnú kapacitu 1 609 dm³. Nakladanie rozmerného nákladu značne uľahčuje nižšia nakladacia hrana vo výške asi 60 centimetrov.
### Na čo si dať pozor pri kúpe jazdeného Avensisu? * úniky oleja cez kryt rozvodovej reťaze; * v niektorých modeloch predčasná korózia karosérie; * častejšie poruchy SCV ventilu vysokotlakového čerpadla; * ak je motor veľmi hlučný a vibruje, môže byť príčinou opotrebovanie drahého dvojhmotového zotrvačníka, eventuálne opotrebovaných vstrekovačov paliva; * tradične: pravidelný servis a výmeny motorového oleja a palivového filtra; * silnejšie naftové motory 2,2 D-4D a D-CAT majú značne vyššiu spotrebu nafty; * preferujte vozidlá jazdené prevažne na dlhých trasách; * poruchy turbodúchadlá nie sú typickou poruchou, ale pri vysokých kilometrových nájazdoch je dobre neignorovať atypické zvuky od motora. Exemplár, ktorý sme si vypožičali z AAA Auto, sa nám ukázal ako schopný odolávať vyššie uvedeným nedostatkom. Zvuk motora je primeraný faktu, že sa jedná o vznetový agregát, nepočuť kolísanie otáčok na voľnobehu a ani neprimerané reakcie po zvýšení otáčok nad dvetisíc. Turbo zdanlivo nepočuť, čo môže byť znakom jeho dobrej technickej kondície. Vibrácie sú prítomné, ale zodpovedajú tým, s ktorými sa stretávame aj v novších autách. Vibrácie sa neprenášajú ani do spojkového pedála, čo nám slúži ako prejav dobrého stavu dvojhmotového zotrvačníka. Počítač nevykazuje žiadne chyby a pohľad na podvozok a motorový priestor poukazuje, že nebol čistený, aj napriek tomu neobsahuje dôkazy o únikoch oleja alebo o neprimeranej korózii.
### Zhodnotenie Toyota Avensis Wagon tretej generácie po prvom facelifte je také to solídne naftové kombi, ktorého kladné stránky prevyšujú nedostatky. Starnúci vzhľad interiéru a exteriéru ľudia obyčajne neriešia, prím v rozhodovnaní zohrávajú spoľahlivosť, spotreba naftového motora a dobré vnútorné priestorové pomery. Predchádzajúca starostlivosť o auto má byť pre vás smerodajná, ale povestná spoľahlivosť Toyoty do značnej miery hraje v prospech málo jazdených a pomerne mladých jazdeniek ako je táto. Z praktického hľadiska môžeme tretej generácii Avensisu vytknúť príliš vysunutý predný nárazník presahujúci pôdorys kapoty. To dokáže vodiča potrápiť pri pozdĺžnom parkovaní. Pokiaľ sa jedná o informácie od autobazáru k tejto jazdenke, vyzerá to tak, že nič podstatné nezamlčal a ani sa nebránil o vozidle viac diskutovať. Papierovo vyzerá byť auto v poriadku, servisná kniha nejaví akékoľvek známky manipulácie alebo dodatočného dopĺňania údajov. Je dôležité uvedomiť si, že praktiky obchodníkov nie sú nutne v súlade s kvalitou vozového parku. Nepriaznivá skúsenosť s obchodníkom pri výkupe auta alebo kúpe jazdenky je jedna vec, druhá je samotné vozidlo. Jeho stavu zodpovedajú objektívne fakty, ako nájazd, vek a výbava, ale aj celkový stav a cena na otvorenom trhu. Nápadne lacné auto môže byť dobrou kúpou, ale aj finančným záväzkom, s ktorým sa zákazník nebude vedieť vysporiadať. Samozrejme, je potrebné myslieť aj na to, že novinári môžu dostať na test práve také vozidlo, ktoré je stopercentne bezproblémové, aby sme napokon napísali pozitívny príspevok. Pri svojej veľkosti by ale predajca nerozhodne nebol závislý na našom pozitívnom zhodnotení, preto by sme takúto teóriu skôr zamietli. Napokon, už sa stalo, že sme mali záujem o test veľmi lacného ojazdeného vozidla, ktoré nám počas testu vykázalo poruchu a museli sme test predčasne ukončiť – ako Suzuki Swift, ktorý dávnejšie testoval kolega Peter Orosz pre časopis auto motor a šport. *Za zapožičanie vozidla ďakujeme spoločnosti AAA Auto, za fotografie ďakujem kolegovi Jurajovi Hrivnákovi.*
TECHNICKÉ ÚDAJE TOYOTA AVENSIS WAGON 2.0 D-4D (2013)
Motor: preplňovaný naftový R4, 1 998 cm³
Výkon: 91 kW (122 k) pri 3 600 ot./min.
Krútiaci moment 310 Nm pri 1 500 – 2 400 ot./min.
Pohon a podvozok: manuálna 6° prevodovka, pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu štvorprvková náprava, Brzdy: kotúčové, vpredu ventilované Pneu: 215/55 R17
Batožinový priestor: 543/1 609 dm³
Rozmery: 4 765 × 1 810 × 1 480 mm, Rázvor 2 700 mm, Prevádzková/celková hmotnosť: 1 677/2 130 kg, Objem nádrže: 60 l
Najvyššia rýchlosť: 200 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 10 s
Spotreba počas testu: 5,9 l/100 km
Emisie CO₂: 120 g/km
Pôvodná cena: 26 730 € Cena jazdeného modelu: 9 499 €
Konkurenti: Mazda 6 Wagon, Honda Accord Tourer, Hyundai i40 kombi
 
Plusy
  • všeobecná spoľahlivosť
  • vnútorná priestrannosť
  • komfort
  • odhlučnenie
Mínusy
  • nesúrodý vzhľad interiéru
  • nakláňanie sa v zákrutách
  • hlučnejší naftový motor
 

Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.