Testovali sme jedno z najdôležitejších áut vo vašom živote: Mercedes-Benz eSprinter (test)
Týždeň sme jazdili elektrický Mercedes-Benz Sprinter, aby sme zistili, či má elektrický pohon zmysel v biznise s doručovaním zásielok.
Vydané, zverejnil ERIK STRÍŽ

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

Foto: • Text: Peter Orosz

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

- dodávka má štandardné rozmery ako ostatné Sprintery zodpovedajúcej dĺžky A2 s vysokou strechou;
- vnútorný priestor nie je pre elektrický pohon zmenšený, má až do 11 m3;
- elektrický dojazd dosahuje 157 kilometrov podľa metodiky WLTP
- možnosť nabitia na 80 % kapacity batérie v priebehu 25 minút cez konektor CCS (max. 80 kW cez jednosmerný prúd);
- nosnosť dodávky s elektrickým pohonom je vskutku pozoruhodná: 1 006 kg vo verzii s 35 kWh batériou a 852 kg v prípade užitočnej kapacity akumulátora 47 kWh.

120 až 157 kilometrov denne je celkom v poriadku
Z našej komunikácie s čitateľmi vieme, že to, čo ľudí na elektromobile trápi najviac, je krátky dojazd a následné dlhé nabíjanie akumulátora. Sú to oprávnené obavy, ktoré čítame takmer každý deň a je na mieste nachádzať na ne odpovede očistené od tendenčnosti a zaujatých názorov. Osobné automobily s výhradným elektrickým pohonom už dnes majú dojazdy, ktoré neraz presahujú aj 500 kilometrov a nabíjanie zaberie jednu dlhšiu obedovú prestávku, ale v prípade dodávok sú nároky trocha odlišné. Dlhý dojazd nikdy nie je na škodu, ale ani s relatívne krátkym sa z elektromobilu nestáva nerozumná voľba. Napríklad Mercedes-Benz eSprinter avizuje elektrický dojazd maximálne 157 kilometrov, čo je pre koncového zákazníka ťažko stráviteľná hodnota, ale pre firmy sa jedná o dobre akceptovateľný údaj. Ako je to možné? Na samotnom začiatku uvažovania o výhodnosti zadováženia si takéhoto vozidla totiž stojí racionálne zhodnotenie, na čo vlastne takéto vozidlo potrebujem. Ak je mojím cieľom rozvážať tovar po meste s čo možno najnižšími prevádzkovými nákladmi, práve zadováženie si elektrického eSprintera sa ukazuje ako nanajvýš racionálne rozhodnutie. Nachádzame hneď niekoľko argumentov v prospech elektrifikácie konvenčného Sprintera:- Teoretický dojazd 120 až 157 kilometrov na jedno nabitie je celkom dostatočný, ak sa pohybujete výlučne v meste, dokonca aj v rozľahlej Bratislave. Veď si to spočítajte.
- V praxi sme namerali práve 120 kilometrov pri „bezohľadnej jazde“ bez apelu na spotrebu, a to vo verzii so slabšou batériou.
- Ak sa dojazd blíži k jednotkovým číslam, 80 percent kapacity akumulátora môže na nabíjacej stanici s výkonom 80 kW načerpať už za 25 minút, čo je menej jedna obedová prestávka.
- Náklady na nabíjanie elektrinou sú stále podstatne nižšie ako nákup ekvivalentného množstva nafty, v celoročnej bilancii nákladov sa to prejaví na úspore stoviek eur.
- Elektrický eSprinter nepresahuje 3,5 tony ani v plne naloženom stave, takže sa ho netýkajú často uplatňované obmedzenia vjazdu vozidiel nad 3,5 tony. Keďže jazdí iba na elektrinu, dostáva sa do výhodnej perspektívy – aj naše mestá skôr či neskôr uzatvoria svoje vybrané lokality pre vozidlá so spaľovacími motormi.
- Odvezie náklad s hmotnosťou okolo jednej tony a je mimoriadne priestranný, čo znamená, že nemusíte robiť kompromisy v porovnaní s naftovými verziami.
- Pre mnoho firiem je dôležitý pojem udržateľnosť a aktuálna situácia vyzerá tak, že práve pomocou elektromobility možno napĺňať časť z podstaty udržateľnosti.


Výkon a dojazd: všetko má v nohách vodič
My sme celý týždeň jazdili Mercedes-Benz eSprinter, ktorý mal v osvedčení o evidencii uvedený maximálny výkon pohonného systému 85 kW (116 k), maximálnu rýchlosť 120 km/h a pohotovostnú hmotnosť 2 570 kg. Keďže celková hmotnosť je presne 3 500 kg, môžeme uvažovať o užitočnom zaťažení až 930 kilogramov. Najväčšia hmotnosť na nápravy je pritom rozdelená na 1 850/2 100 kg. Nevýhodou tejto verzie je len to, že nemá ťažné zariadenie. Elektrický asynchrónny točivý indukčný motor s 3 fázami a 6 pólmi je uložený vpredu pod kapotou a poháňa predné kolesá, a to silou 295 newtonmetrov. Je to solídna hodnota, ktorá umožňuje relatívne dynamickú jazdu aj s naloženým nákladným priestorom. Testovali sme variant s menším akumulátorom, ktorého užitočná kapacita dosahuje 35 kWh a umožňuje dojazd 120 kilometrov. Tá väčšia s kapacitou 47 kWh predlžuje dojazd na 157 km.Spotreba počas testovacieho týždňa a ako ju ovplyvniť
V našom štandardizovanom teste spotreby vo vyváženom mixe mesta, okresných ciest a diaľnice som za 138 kilometrov dosiahol priemernú spotrebu 33 kWh/100 km. Maximálna spotreba počas redakčného testu bola 42 kWh/100 km a najnižšia sa pohybovala okolo úrovne 25 kWh/100 km. Pri elektromobiloch platí, že najlepšie výsledky v spotrebe dosahujú v meste, je to aj prípad veľkého eSprintera. V praxi má najväčší vplyv na dojazd samotný vodič, ale aj aktuálne počasie, využívanie elektrických spotrebičov a tiež hmotnosť nákladu. Zatiaľ čo hmotnosť nákladu a počasie nie sú vždy len v rukách vodiča, samotnou jazdou môže počas dňa zozbierať hneď niekoľko kilometrov k dobru tým, že sa naučí pracovať s princípom rekuperácie, plachtenia a dodržiavania optimálneho zaťaženia motora. Keď som vozidlo prevzal do testu, pri plnom nabití batérie palubný počítač avizoval dojazd až 122 kilometrov. Lepšie je ale s poslednými tridsiatimi kilometrami počítať ako s rezervou.




Praktická stránka vozidla
Je na mieste tvrdiť, že jazdné vlastnosti a celková dynamika nezohrávajú podstatnú úlohu v rozhodovaní o kúpe dodávky. V tomto prípade prím zohrávajú výpočty o finančnej stránke prevádzky a zhodnotenie praktického potenciálu. Elektrický Mercedes-Benz eSprinter disponuje nákladným priestorom s celkovou kapacitou 11 m3. V nami testovanej konfigurácii išlo o veľmi jednoduché vyhotovenie s priznanými kovovými stenami karosérie, vnútorným osvetlením, plastovými krytmi na podlahe a spodnej polovici stien. Na stenách a podlahe sú početné kotviace body a plnohodnotná rezerva je umiestnená na stene nad blatníkom kolesa. Výška dna ložného priestoru s obsahom 5,5 m2 je 615 mm, čo je pri manipulácii s väčším nákladom tak akurát.

Zle ste si to naplánovali? Nevadí, veď máte Mercedes
Čo ak sa batérie vybije počas jazdy? Aj na to má Mercedes riešenie. Elektromobily majú jednu nepriaznivú vlastnosť – keď sa vybijú počas cesty, nemôžete prejsť pešo na čerpaciu stanicu, natankovať si do kanistra elektrinu a vliať ju cez konektor do akumulátora. Toto sa dá len s autami s benzínovým alebo naftovým pohonom. Druhou nepriaznivou stránkou veci je doba nabíjania, hoci práve tento eSprinter sa nabije z 10 na 80 percent už na 25 minút. Počas môjho testu som si nesprávne naplánoval cestu a stalo sa mi to, čoho sa obávajú všetci majitelia elektromobilov – zopár kilometrov pred nabíjačkou mi palubný počítač prikázal okamžite odstaviť auto. Práve v nedeľu pred obedom a za dve hodinky som mal grilovať mäso pre dve rodiny! Bola to príležitosť overiť si, aká spoľahlivá je služba Mercedes-Benz Mobilo (existuje aj alternatíva MobiloVan pre osobné dodávky). Zavolal som teda na kontakt uvedený na webstránke. Operátor sa v prvom rade uistil, či som v poriadku a či je vozidlo odstavené bezpečne, následne ma odkázal na asistenčnú službu. Nie som majiteľ vozidla, ale k vyplneniu všetkých potrebných informácií mi stačila kartička s osvedčením o evidencii (malý techničák). Sympatická dáma ma sprevádzala celým telefonátom a následne zabezpečila odťahovú službu. Tá prišla v priebehu niekoľkých minút. Od odstavenia vozidla po pripojenie k nabíjačke neprešlo ani 90 minút. Žiadne papierovanie, žiadne doplatky alebo zvedavé otázky.


ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.