TEST Škoda Octavia iV: Vyskúšali sme, ako jazdí klasická Octavia s plug-in hybridom pod kapotou. Nesklamala?

Redakčnému testu sme podrobili Škodu Octavia iV. Sen mnohých Slovákov dostal pod kapotu plug-in hybridný pohon. Ako sa auto aj vplyvom ťažšej zadnej časti zmenilo? Má vôbec ešte zmysel kupovať diesel?
Vydané, zverejnil
**Na trhu asi nie je auto, ktoré by lepšie vystihovalo potreby Slovákov, ako Škoda Octavia**. Taktiež môžeme povedať, že týmto modelom od našich západných susedov sa aspoň raz za život viezol azda každý. Avšak doba sa mení a spolu s ňou sa zmenila aj Octavia. Nešlo však o zmenu priorít, ale skôr technológií a najmä pohonov. V redakcii sme podrobili testu novú **Škodu Octavia iV**. Žiadne RS či silný dvojlitrový diesel. Išlo o úplne normálnu Octaviu, ktorá však pod kapotou ukrývala niečo, čo tu do teraz v jej podaní nebolo. Ide o plug-in hybridné ústrojenstvo naladené na maximálny systémový výkon 150 kW. Prv, než prestanete túto recenziu čítať „pretože je to len ďalší nudný plug-in hybrid a to ja nechcem“, dajte tomu šancu. Takáto kombinácia pohonu totiž predstavuje to, čo nás čaká po ére dnešných spaľovacích motorov. ### Na nič sa nehrá **Na prvý pohľad by ste Octaviu iV od klasickej Octavie nerozpoznali**. Pokiaľ neberieme do úvahy **zelenú registračnú značku**, nápis iV na veku batožinového priestoru a dvierka na **nabíjací konektor v prednom ľavom blatníku**, Octavia iV je úplne bežným autom, ktoré poznáme všetci. Preto sa v recenzii nezameriame ani tak na jej dizajn, ako skôr na to, ako jazdí s plug-in hybridným pohonom a trošku ťažším zadkom. Pod kapotou sa ukrýva dobre známe koncernové ústrojenstvo. Pozostáva zo štvorvalcového motoru 1,4 TSI a elektromotoru. Maximálny výkon takejto sústavy je 150 kW, no reálne túto hodnotu využijete len v určitých situáciách, čo samozrejme nie je na škodu. Ak by sme totiž museli neustále „živiť“ viac ako 200 koní, určite by sa to odrazilo aj na spotrebe.
### Ako funguje plug-in hybrid? V prvom rade je treba ozrejmiť, že Octavia iV je úplne normálny autom. Nečakajte žiadne módne výstrelky ani dizajnové harakiri. Všetko tu je na svojom tradičnom mieste a preto sa aj starší vodič určite nestratí. Napriek tomu je to kvôli hybridnému pohonu zopár vecí navyše. Ide predovšetkým o možnosti konfigurácie toho, ako s autom chcete jazdiť. **Na výber je E-MODE a Hybrid**. Dva podobné názvy, ktoré z auta dokážu urobiť dve rozdielne Octavie. **E-MODE**, ako už isto predpokladáte, **premení Octaviu dočasne na elektromobil**. V takomto stave máte síce limitovaný dojazd na úroveň reálnych 47 kilometrov, no 80% vodičov viac ako 40 kilometrov za deň nenajazdí. Dobré je jeho využívanie v meste. Nielenže motor netrpí neustálym poskakovaním v mestskej premávke, ale najmä neprodukujete žiadne okamžité emisie. Šetríte tak svoju peňaženku a pľúca okoloidúcich. Celkom nás prekvapilo, že keď sme tento elektrický mód testovali na diaľnici, **dovolil nám ísť rýchlosťou až 135 km/h**.
Spotrebou bolo takéto jazdenie pomerne slušné. Použijeme nasledovný prepočet. Ak by sme zobrali do úvahy fakt, že 1 kWh predstavuje 3,6 mJ energie a jeden liter benzínu je v prepočte 32,6 mJ energie vychádza nám nasledovná spotreba. V meste sme sa vedeli pohybovať **už za 14,2 kWh/100km**, čo nie je zlá hodnota. Pri prepočte klasické, nám všetkým dobre známe jednotky podľa údajov vyššie, je to 1,56 litra/100 km. Okresky boli v podaní elektrického pohonu samozrejme s trošku vyššou spotrebou. Aj kvôli menej výkonnej rekuperácii sme sa tu pohybovali na úrovni okolo 19-20 kWh/100km. Je to ekvivalentom k približne 2,09 až 2,2 litrom na 100km. No a napokon diaľničnú „strotridsiatku“ zvláda Octavia v elektrickom režime za 25,2 kWh/100km, čo je teda pri prepočte 2,78 litra. Treba vziať do úvahy fakt, že **čím rýchlejšie s autom idete, tým rýchlejšie batérie vybijete**. Na diaľnici sa vám kľudne môže stať, že za 1 kilometer jazdy vybijete 3-5 kilometrov dojazdu. ### Hybrid mení správanie vozidla Zmenu v správaní auta pocítite po prepnutí do režimu **hybrid**. Tu máte dve možnosti následnej úschovy energie v batérii. Je tu na výber **klasický hybrid**, kde sa o všetko postará elektronika, alebo potom **manuálne nastavenie** toho, koľko energie chcete ponechať v batériách. My sme preferovali kombinovanie E-MODE s manuálnym nastavením dojazdu. Prečo tomu tak bolo? Predstavíme vám to na jednoduchom scenári. Dajme tomu, že **bývate v Trnave a do práce dochádzate do Bratislavy**. V Trnave chcete jazdiť čisto na elektrinu. Večer si dáte auto na nabíjačku a ráno vyrazíte. Niekoľko kilowatthodín spálite už počas cesty v meste. Následne vybehnete na diaľnicu a zapnete si **manuálny hybridný mód**. Tu si nastavíte hladinu udržiavania energie na 100%. Do Bratislavy teda opäť prídete s „plnou batériou“, zapnete si E-MODE a šetríte si tak spaľovací motor.
### iV je pre každého Ak by ste sa ale predsa len rozhodli, že všetko necháte na elektroniku, je tu tá možnosť. V takom prípade sa vaša spotreba ustáli na nasledovných hodnotách: * V meste jazdíte za 2,9 litra a 8,4 kWh na 100 km. * Na okreskách to bude 3,7 litra a 3,3 kWh na 100 km * Na diaľnici to v prípade nášho testu bolo 6,2 litra a -0,1 kWh na 100 km. * Celkovo sme sa počas testu dostali na hodnoty spotreby 4,2 litra a 4,2 kWh na 100 km. Samozrejme záleží od toho, ako sa k autu postavíte. Pokiaľ sa rozhodnete využiť plug-in hybridný pohon na 100%, určite sa vám to vráti vo forme úspory financií. Pokiaľ budete k autu pristupovať len tak, že chcete auto so zelenou značkou len preto, aby ste v budúcnosti mali rôzne výhody, odporúčame vám radšej kúpiť normálny motor. Plug-in hybrid sa takýmto štýlom nepoužíva a v konečnom zúčtovaní to pre vás môže byť kontraproduktívne.
Žiadnym prekvapením neboli ani **negatívne hodnoty spotreby elektrickej energie**. Auto totiž dokáže rekuperáciou batériu dobiť omnoho rýchlejšie ako sieť. 80 kilometrov dlhá trasa s nastaveným dobíjaním na 100% dokázala auto nabiť z 18 na 91% za 45 minút. Z klasickej domácej 220 V siete sme Octaviu iV nabíjali zo 7 na 100% 5 hodín a 25 minút. ### Čo jazdné vlastnosti? Teraz si povedzme niečo k jazdným vlastnostiam. Každý, kto si kúpi Octaviu iV, musí počítať s tým, že auto je o približne 200 kilogramov ťažšie, ako klasická Octavia. Táto hmotnosť je sústredená predovšetkým na zadnú nápravu. Tu sa totiž nachádzajú batérie. Celkovo tak dochádza k odľahčeniu prednej časti. Auto síce drží na ceste veľmi dobre, no niekedy, hlavne za mokra, sa môže stať, že vám predné kolesá trošku viac prešmyknú. Celkovo auto však takmer žiadnym spôsobom nepreukazuje, že má ťažší zadok. Možno menším negatívom bolo na náš vkus trochu viac hluku pri prechode cez priečne nerovnosti, ktorý sa ozýval od zadných kolies. To ale mohlo byť spôsobené pomerne veľkými kolesami. Inak mala Octavia iV na palube všetko, čo potrebujete. Už tradične je negatívom ovládanie klimatizácie cez displej, avšak výhodou je vyústenie hardvérového tlačidla na vyvolanie ponuky. Inzercia: Kooperativa - výpočet PZP ### Názor redaktora Octavia iV ukazuje smerovanie obľúbeného modelu na najbližšie roky. Osobne si myslím, že plug-in hybridný pohon bude pre mnohých ľudí dávať väčší zmysel, ako diesel alebo benzín. Tento názor zastávam z toho dôvodu, že auto dokážete zo sekundy na sekundu zmeniť z mestského elektromobilu na silný a rýchly voz. Takáto zmena je určite dobrá najmä pri potrebe prudkej akcelerácie. Na druhú stranu je menším strašiakom pomalšie dobíjanie z domácej siete. To sa ale dá eliminovať tým, že si auto jednoducho necháte nabíjať v noci a ráno vyrážate so 100 percentami v batérii.
Počas testu mi však vadili dve veci. Za prvé, nešťastné umiestnenie centrálnych výduchov klimatizácie. Bohužiaľ, za týždeň som im nenašiel správnu polohu. Buď mi fúkal studený vzduch na ruku a kolená, alebo do oblasti tváre. Druhým nešťastným riešením je použitie chrómových ozdobných líšt na dverách. Tieto lišty majú totiž uhol ako stvorený na to, aby slnečné lúče odrážali priamo do očí šoféra. Inak si Octavia iV zaslúži dobré hodnotenie, či už z pohľadu použiteľnosti alebo jazdných vlastností. Niekomu môže vadiť o 150 litrov menší kufor, no aj zvyšných 450 litrov je stále skvelá hodnota.

Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.