Test Super SOCO TSx: Bezúdržbová elektromotorka na vodičák skupiny B. Skúsenosti z každodenného používania
Ak uvažujete nad kúpou elektrického skútra, zvážte radšej niečo, s čím sa budete môcť pochváliť. Elektrické motorky značky Super Soco nás vskutku oslovili.
Vydané, zverejnil ERIK STRÍŽ
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Foto: • Text: Peter Orosz
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Priznám sa, že už dlho som nezažil takú ústretovosť, akú preukázali ľudia zo spoločnosti Antik. Super Soco TS X som mal možnosť jazdiť prakticky tri týždne a pripraviť tak veľkú recenziu tohto motocykla s množstvom praktických informácií pre potenciálnych kupujúcich. Prevažnú časť z testovacích dní bolo vonku pekne, motocykel som testoval počas mája, teda v počasí podobnému tomu septembrovému, občas sa vyskytli daždivé dni.
Čo sa v našej recenzii Super Soco TS X dozviete:
- ako sa jazdí s elektrickou motorkou?
- ako rýchlo naozaj dokáže jazdiť?
- poradí s 1,9 kW motor s kopcami?
- aký je reálny dojazd na jedno nabitie?
- potrebujete k elektrickej motorke PZP, evidenciu či chodiť na STK?
- ako je motorka zabezpečená pred krádežou?
- je Super Soco TS X vhodné aj pre začiatočníkov?
Elektrická motorka, ktorá vyzerá ako tá na benzín
Elektrické motocykle a kolobežky so sedadlom sa stávajú bežnou súčasťou aj slovenských ulíc a zdá sa, že ak korešpondujú so životným štýlom svojho majiteľa, nie je problém ani nich nízka rýchlosť, krátky dojazd či dlhší čas nabíjania. Mnohým motoristom dokonca nevadí ani to, že ich elektrický skúter nie je esteticky práve najvydarenejší, pretože pred vzhľadom uprednostňujú funkčnosť, spoľahlivosť a nízku nadobúdaciu cenu.
Tomu všetkému rozumiem. Ja ale patrím do tej skupiny ľudí, ktorým na estetike záleží a konštrukčné vyhotovenie skútra mi nevyhovuje. Pri jazdách elektrickým skútrom od Blinkee v Bratislave občas cítim ako menejcenný účastník cestnej premávky. Pritom sa rozhodne nebránim elektromobilite ako takej, práveže mi príde celkom sympatická.
Dlho som hľadal výrobcu a predajcu, ktorý by ponúkal riešenie vhodné aj pre zákazníka s mojimi preferenciami, no dlho som takéto nevedel nájsť. Zahraničné internetové obchody považujem za rizikové nielen z pohľadu bezpečnosti mojich peňazí zasielaných na cudzokrajné účty, ale aj homologizácie, a teda bezpečnosti produktov.
Veľmi ma preto potešilo, keď som našiel ponuku spoločnosti Antik a značky Super Soco. Obzvlášť som sa zapozeral do elektrického motocykla TC, ktorý ma svojím retro imidžom priam oslnil. Stačilo vymeniť niekoľko e-mailov s importérom značky a mali sme dohodnuté redakčné testy. Spoločnosť Antik sa ukázala ako veľmi ústretová, očakával som preto, že aj produkty, ktoré sem dováža, nebudú iba lacnou čínskou napodobeninou motocyklov, ale reálne využiteľným, hodnotným a bezpečným produktom. Nemýlil som sa a hoci model TC Max napokon otestoval môj kolega Martin Šebesta, test sme zverejnili koncom júna, napokon ma potešila aj skúsenosť s cenovo podstatne dostupnejším modelom TS X s modernejším vzhľadom.
Prvý kontakt so Super Soco TS X
Vidieť a posadiť sa na Super Soco TS X je malým prekvapením – a rozhodne potešením. Na fotografiách vyzerá motocykel skôr ako veľký, ale naživo má také akurát kompaktné rozmery, aby ste ním mohli parkovať skoro kdekoľvek. S telesnou výškou 175 cm a priemernou postavou na ňom vyzerám prirodzene, nepútam pozornosť pre disproporciu jazdca a motocykla. Kolega s výškou takmer dva metre už takúto pozornosť vzbudzoval, aj keď je otázkou, či na tom vôbec záleží.
Materiálové vyhotovenie pozostáva z kombinácie kovových a plastových častí, tie nosné sú z kovu, prekrytie býva plastové. Vraj je to výhoda – keď motocykel spadne a poškodia sa jeho vysunuté prvky, ich výmena má byť veľmi lacná. Aj keď je kryt „nádrže s batériou“ plastový, má štandardný lak, ktorý odoláva UV svetlu, poveternostným vplyvom aj drobným škrabancom. Ako dlho budú takto dobre vyzerať spodné partie s plastovou karosériou, si netrúfam odhadovať, ale počas môjho testu sa na jej povrchu neobjavili žiadne známky používania. Odletujúcim kamienkom evidentne odoláva.
Posed hodnotím ako veľmi pohodlný. Stehnami obopnete nádrž, špičky nôh položíte na stupačky a vyššie položené rukoväte vás držia v prirodzenej pohodlnej polohe. Ak mierne skrčíte ruky v lakťoch, môžete sa ešte nakloniť dopredu a tváriť sa, že to robíte kvôli aerodynamike. Ak za seba posadíte dámu, tá si môže položiť špičky nôh na vyklápacie kovové stupačky a ak sa vás trocha potlačí, bude sa jej sedieť relatívne komfortne. Neodporúčal by som jazdiť s touto motorkou desiatky kilometrov, ale na prevoz dvojice po meste poslúži dosť dobre.
To, čo vyzerá ako nádrž, je v skutočnosti odkladací priestor pre uloženie akumulátora. Ak si doplatíte tisíc eur navyše, vojde sa sem aj druhý rovnaký, ktorý takmer zdvojnásobí dojazd na maximálne 160 kilometrov, bez neho tento priestor využijete na odloženie povinnej výbavy, dokladov a mobilu.
Motor od značky Bosch a technické údaje
Zatiaľ čo drahší model TC MAX má motor uložený v strede a zadné koleso je poháňané reťazou, model TS X má motor priamo v náboji zadného kolesa. Ide o elektrický motor značky Bosch, fakticky bezúdržbový stroj, s priemerom statora 17 palcov. Nemecký Bosch má povesť mimoriadne kvalitného výrobcu, dodáva riešenia pre automobilky z celého sveta a pre majiteľov motocyklov je silným argumentom v prospech kúpy.
Maximálny výkon tohto motora je až 3 kW a krútiaci moment dosahuje závratných 140 Nm, lenže v motocykli pracuje v podstatne nižších výkonoch. Super Soco TS X patrí do kategórie L1e a dosahuje maximálnu rýchlosť 45 km/h. S hmotnosťou 64 kilogramov (+váha motorkára) si má poradiť motor naladený na maximálny krútiaci moment 55 Nm.
ANTIK SUPER SOCO TS X (2021) | |
Kategória vozidla | L1e-B pre 2 osoby, podlieha evidencii, potrebuje PZP, netreba TK ani EK |
Max. rýchlosť | 45 km/h |
Pohon | Elektrický motor v zadnom kolese |
Max. výkon | 1,9 kW |
Max. krútiaci moment | 55 Nm |
Energetická spotreba | ~34 Wh/km |
Batéria | Lítiová, 60V 30Ah, vyberateľná, zabezpečená kľúčom, možnosť použiť 2 batérie |
Dojazd | 60-70 km |
Hmotnosť | 64 kg, max. hmotnosť 227 kg (na štítku uvedených 150 kg) |
Rozmery a rázvor | 1 898 x 703 x 1 059 mm, rázvor 1 320 mm |
Prvý štart a prvé metre
Ešte predtým, ako vyrazíte na cestu s ostatnými vozidlami, dôsledne sa oboznámte s podstatnými ovládacími prvkami motocykla. Nie je tu toho veľa, potrebujete poznať brzdy, smerovky, akcelerátor, klaksón a nastaviť si spätné zrkadlá. Stretávacie svetlá sa zapínajú automaticky.
Motocykel Super Soco TS X štartujete pomocou štartovacieho tlačidla, predtým však musíte motorku odomknúť pomocou kruhového diaľkového ovládača. Štart je sprevádzaný zvukovým efektom, ako keď sa zapína nejaký domáci spotrebič. Myslím, že by výrobca mohol ponúknuť personalizáciu tohto zvuku alebo aspoň výber z niekoľkých možností. To isté pri vypnutí motocykla, jeho odomknutí aj zamknutí.
Akonáhle je aktivovaný elektrický okruh pohonu, displej zobrazuje aktuálne informácie o jazde a stave nabitia batérie a vy môžete vyraziť na cesty. Podsvietenie displeja sa mení v závislosti od aktuálnych svetelných podmienok pomocou svetelného senzora. V noci svieti dosť výrazne, svetlomodrá farba je podľa môjho názoru až priveľmi intenzívna, viac by som ocenil oranžové svetlo.
Po každom zapnutí motorky sa automaticky rozsvietia svetlá vpredu aj vzadu, pri ľavej rukoväti sa nachádza prepínač medzi stretávacími a diaľkovými svetlami. Super Soco TS X využíva výhradne LED osvetlenie, dosah svetelného kužeľa má byť 15 metrov, stretávacie svetlomety sú pomerne výkonné so svietivosťou 2000 cd. Diaľkové majú potom svietivosť 4000 cd, no osobne ich nehodnotím veľmi priaznivo. Pre jazdu nočným mestom sú úplne dostatočné, jazda neosvetlenou okresnou cestou si vyžaduje zvýšené sústredenie.
Stačí rýchlosť 45 km/h?
Posadíte sa, nohou zaklopíte stojan a rukoväťou ovládate akcelerátor. Žiadna spojka či šliapanie do pedála prevodovky, žiadne komplikované ovládanie, jednoducho pridávate plyn a páčkami na dosah špičiek prstov brzdíte (na oboch stranách). Spočiatku sa môže zdať, že motorka reaguje prudko, no nenechajte sa oklamať prvým dojmom. Po tom, čo sa motorka rozbehne na asi 15 km/h, má už prejav miernejší a kým dosiahne rýchlosť 45 km/h, už budete jej akceleráciu považovať skôr za rozvážnu.
Elektrický motor pritom ponúka veľmi dobrú pružnosť, poskytuje motocyklu primeranú dynamiku, ochotne reaguje na jemné pohyby rukoväťou a hydraulické kotúčové brzdy sú primerane tuhé.
Myslím, že ten, kto si na TS X sadne ako na prvú motorku vo svojom živote, ten si veľmi rýchlo nájde záľubu v jej riadení.
A ten, kto už s motocyklami a skútrami skúsenosť má, tiež bude TS X považovať za celkom vydarené vozidlo, aj keď maximálna rýchlosť 45 km/h začne byť skoro nedostatočná. Celú päťdesiatku dosiahnete málokedy. Napriek tomu ma bavilo jazdiť, okoloidúci sa radi pristavovali, motorku obdivovali a ja som pociťoval malú hrdosť vždy, keď som pred nimi nehlučne vyštartoval vpred.
Toto je lepšia alternatíva k mestskému skútru, koncepčne je stavaná ako vozidlo do mesta, v ktorom takáto najvyššia rýchlosť nie je problém. Akurát, že s TS X nemôžete jazdiť po diaľnici a obchvate, pretože na ňu môžu len vozidlá s konštrukčnou rýchlosťou najmenej 80 km/h (Zákon o cestnej premávke č. 8/2009 § 35 ods. 1).
Skoro úplne potichu
Motocykel s max. výkonom 1,9 kW má dynamiku porovnateľnú so skútrami s 50-centimetrovými motormi. V porovnaní s nimi je však úplne tichý. Iba elektrický motor jemne sviští v pozadí. Je to výhodné všade tam, kde by ste inak boli terčom kritiky susedov za ranné štartovanie studenej motorky, ale aj vtedy, keď sa chcete nehlučne dostať až pod frajerkino okno, aby ste sa za pätnásť minút mohli opäť nehlučne vzdialiť. Vlastne, až na tie otravné zvuky pri vypínaní, zamykaní, odomykaní a štartovaní.
V prvom rade do pekného počasia
Pneumatiky, do ktorých sú obuté kolesá, vraj vydržia stotisíc kilometrov, proti čomu nemôžem protestovať, avšak od naozaj kvalitných gúm majú ďaleko. Domnievam sa, že jedna z prvých investícií, ktoré majiteľ TS X spraví, bude práve nákup nových pneumatík. Počas testu ani raz neprešmykli, ani jedenkrát som nemal pocit straty kontroly nad motocyklom, čo je aj dôsledok rozvážnejšieho nástupu krútiaceho momentu v zadnom kolese. Lenže mi prišli príliš tvrdé a niekoľkokrát som na mokrej vozovke zmiernil tempo oveľa skôr, ako by som to spravil inokedy.
Potenciálneho majiteľa TS X môže trocha odradiť toto video, ako sa TS X zrúti pri brzdení na mokrej ceste. Nenechajte sa odradiť, kombinácia mokrých listov a mokrej vozovky dáva zabrať aj autám. Zaujímavosťou je, že hoci na videu motocykel spadol a šúchal sa po vozovke, motocyklista sa udržal na nohách a vozidlo nemalo žiadne vážne poškodenia.
Predné pneu: 70/100-17
Zadné pneu: 100/70-17
Prekvapením bol pre mňa pomerne tvrdý podvozok. Predná vidlica vyzerá skoro športovo, zodpovedá tomu aj tuhšie pruženie podvozka (nastaviteľné podľa potreby dvomi protismernými maticami), do skutočných športových výkonov sa ale púšťať rozhodne nebudete. Nepriaznivo hodnotím silné otrasy riadidiel, pri prejazde nie tak celkom rozbitými cestami musíte rukoväte držať obzvlášť pevne, aby vám nevyleteli z dlaní. V referenčnom exemplári som neskúšal nastaviť intenzitu pruženia, napokon prenos otrasov je záležitosťou predných partií.
Reálny dojazd na jednu batériu je 60 kilometrov
Na internete sa dočítate aj o 80-kilometrovom dojazde, ten je však málo pravdepodobný. ANTIK uvádza 70 kilometrov. Čím rýchlejšie jazdíte, tým rýchlejšie sa akumulátor vyčerpáva – inak to ani nemôže byť. Aj keď som sa naozaj snažil, neprišiel som na žiadny spôsob, akým by som mohol energetickú spotrebu motocykla ovplyvniť. Viem, že závisí najmä na celkovej hmotnosti, lenže ja s oblečením a výbavou vážim tak 85 kilogramov, čo je iba priemerná váha, samotná motorka má ďalších 64 kilogramov. Podľa osvedčenia o evidencii je najvyššia povolená hmotnosť vozidla až 227 kg, no na štítku figuruje údaj 150 kg.
Citlivosť motocykla na hmotnosť je očividná. Podľa toho, čo som sa dočítal na internete, majú dvojmetroví chlapi s hmotnosťou cez 90 kg dojem slabšej akcelerácie. Aj ja som sa stretol s tým, že krútiaci moment motora nebol dostatočne vysoký na to, aby som vedel do kopca jazdiť plnou rýchlosťou, vtedy klesla na 35 km/h. Ak bývate v kopcoch, napríklad niekde na Dlhých dieloch v Bratislave, tak ešte pred kúpou absolvujte testovaciu jazdu a vyskúšajte, či tieto strmé kopce TS X vôbec zvládne. Maximálny uhol stúpania je podľa výrobcu 17°.
Nabíjanie
Batéria (60V 30Ah) je univerzálna, napája celý motocykel (pohon aj počítač), čo považujem za výhodu aj problém. Výhoda spočíva v tom, že sa nemusíte starať o dve batérie, čo avizuje menšie investície do údržby v strednodobom horizonte. Táto koncepcia má podstatnú nevýhodu: keď batériu vyberiete, aby ste ju nabíjali doma, motocykel nemá žiadne napájanie, teda nefunguje alarm ani blokovanie zadného kolesa elektromotorom, vozidlo je tak úplne nechránené pred odcudzením, jednoducho ho odtlačíte. Povinnou záležitosťou preto aj tak bude vytočenie riadidiel a použitie zámka, ktorý je umiestnený na tradičnom mieste, vidlici riadenia pod vyrazeným identifikačným číslom.
Super Soco TS X sa nabíja z 230 V elektrickej siete. Spolu s motorkou dostanete adaptér a jednu batériu, ktorej hmotnosť je približne 12 kilogramov a vďaka rukoväti sa dá vybrať. Batériu môžete nabíjať pripojením motorky k adaptéru, vtedy ju môžete zamknúť a ostáva zabezpečená alarmom (mimochodom, dosť tichým). Ja som mal problém s gumeným krytom konektora, neustále sa otváral.
Alternatívne môžete batériu z motorky vybrať a nabíjať ju doma, zatiaľ čo vozidlo necháte zaparkované v chodbe bytovky alebo v garáži.
Nabíjanie trvá sedem hodín a batéria má zvládnuť 800 nabíjacích cyklov bez toho, aby stratila svoje pôvodné vlastnosti. V praxi budete nabíjať ešte pred dosiahnutím nulovej kapacity a kdekoľvek to bude možné. Výhodou je, že aj v garážach nákupných centier bývajú klasické 230 V zásuvky, teda môžete nabíjať aj tam, aj v práci, aj u kamaráta doma. Adaptér sa bez problémov vojde do priestoru vedľa batérie. Výrobca ponúka aj možnosť rýchlonabíjania za 3,5 hodiny a možnosť vzdialenej kontroly motorky cez smartfón prostredníctvom aplikácie.
Čo sa stane, ak počas jazdy dôjde batéria?
Počas testu sa ma niekoľko ľudí pýtalo, čo sa stane, keď sa počas jazdy „stratí šťava“. Moja odpoveď bola, že sa také niečo nestane, pretože je zodpovednosťou majiteľa elektrického motocykla plánovať si jazdy. Lenže, ako to už býva, v reálnom živote sa všetko naplánovať nedá a aj mne sa stalo, že som sa domov dostal na „elektrické výpary“. Spotreba bola vyššia, ako som predpokladal, a tak som posledné tri kilometre pred cieľom prečítal na displeji údaj o kapacite batérie pod 7 percent. Vtedy sa Super Soco TS X prepne do núdzového režimu a limituje rýchlosť na 35 km, neskôr na ešte menej. Je potrebné pripomenúť, že vodič nesmie dopustiť, aby sa batéria vybila úplne. Ak ostávajú jedno či dve percentá, je rozumnejšie motorku vypnúť a tlačiť. Je ľahká a kompaktná, nebude problém odstaviť ju na bezpečné miesto a zavolať si odvoz.
Rovnako ako pri elektromobiloch platí, že treba plánovať, plánovať a ešte raz plánovať. A mať vopred premyslený plán B.
Vodičák, technická a emisná kontrola, PZP a evidencia na dopravnom inšpektoráte
Ako ste si mohli všimnúť, Super Soco TS X má vzadu tabuľku s evidenčným číslom (TEČ, EČV). Po novom už v zelenej farbe. To znamená, že podlieha evidencii na dopravnom inšpektoráte a povinnému zmluvnému poisteniu PZP; bude vás stáť okolo 35 eur ročne. PZP potrebuje pre prípad, že poškodíte iné vozidlo alebo spôsobíte škodu na majetku, v takom prípade škody preplatí poisťovňa.
Ďalej to znamená, že k motorke dostanete osvedčenie o evidencii, ktorého Časť I (malú kartu, tzv. malý techničák) musíte mať počas jazdy pri sebe. Nie je potrebné pripomínať, že nesmiete byť pod vplyvom alkoholu a keďže ide o motorové vozidlo, musíte dodržiavať aj dopravné predpisy pre motorové vozidlá. S touto motorkou sa po chodníku nesmie jazdiť a parkovať môžete na chodníku len vtedy, ak je hneď vedľa cesty a pre chodcov ostáva aspoň 1,5 metra.
Super Soco ST X patrí do kategórie L1e-B, takže nepodlieha povinnosti absolvovať technickú kontrolu na STK a ani emisnú kontrolu, a to ani jedenkrát. Musí mať však slovenské papiere, aby ju bolo možné prihlásiť. Napriek tomu dôrazne odporúčam dbať na pravidelnú kontrolu technickej kondície vozidla, najmä bŕzd a pneumatík. Ak to neviete spraviť vy, nechajte si motorku skontrolovať aspoň raz ročne u niekoho skúseného, informujte sa u predajcu.
Obrovskou výhodou kategórie L1e je, že na ňu potrebujete iba vodičské oprávnenie AM, ktoré je súčasťou vodičáku na auto (skupina B). Ak má byť Super Soco TS X doplnkom k vášmu autu, nemusíte absolvovať žiadny kurz a nič platiť navyše.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.