PRVÝ TEST OPEL GRANDLAND facelift: Tromfne Tucson, Sportage a Karoq?

PRVÁ JAZDA: Importér značky Opel na slovenský trh nám poskytol možnosť stráviť jeden deň s novým SUV Opel Grandland. Netradičné je, že po facelifte tento model zmenil názov, po novom v ňom už nie je písmeno X. Samotný automobil sa pritom dočkal modernizácie, ktorá sa týka vonkajšieho vzhľadu, interiéru a tiež funkcií.
Vydané, zverejnil

Priznám sa, že Opel Grandland X mám celkom rád. Počas redakčného testu som ním prešiel celé Slovensko a po takmer tisíc najazdených kilometroch som ho odovzdával s pocitom, že som konečne jazdil také to poctivé dobré auto. Opel totiž dbal na preferencie konzervatívneho zákazníka, a tak bol interiér prehľadný, primerane jednoduchý, ovládače praktické mechanické, k tomu si pripočítajte inovatívny pohon všetkých štyroch kolies HYBRID4 s elektrickým motorom poháňajúcim zadné kolesá (druhý elektromotor je vpredu) a možnosť jazdiť len na elektrinu – napokon vo výsledku dostanete pozoruhodné auto. Drobné výčitky som mohol adresovať iba materiálovému vyhotoveniu interiéru, ktoré v porovnaní s konkurenciou mierne zaostávalo.

Podarilo sa Oplu zachovať tento dobrý dojem aj po facelifte a zlepšilo sa materiálové spracovanie interiéru?

Facelift ako sa patrí

Prvý Opel Grandland (facelift 2021) na Slovensku sa nám ukázal na nemeckých značkách. Nemyslím si však, že by na ceste pútal pozornosť práve preto, veď estetické vylepšenie prednej masky a osvojenie si koncepcie Opel Vizor modelu napokon prospelo viac, ako sme všetci usudzovali z oficiálnych fotografií. V porovnaní s predchádzajúcou verziou je nový Grandland podriadený dizajnovému konceptu, ktorý využívajú aj modely Mokka a Astra, azda najväčším rozdielom sú tvary svetlometov a zdanlivé zrušenie klasickej masky chladiča.

Svetlomety spája lesklý čierny pruh s čiernym logom „Opel Blitz“, funkčné otvory umožňujúce prúdenie vzduchu na chladič sú pod evidenčným číslom. Táto elegantná čierna plocha je náchylná na znečistenie muškami, teda sa domnievam, že povinnou výbavou tohto vozidla bude aj sprej na odstraňovanie hmyzu a utierka. Mimochodom, čierne logo Opel je v predaji v stupni výbavy GS Line.

Samotné svetlomety používajú vyspelú osvetľovaciu techniku IntelliLux LED Pixel Light s celkovo 168 zdrojmi svetla (predtým ich bolo 32). Ich inteligencia spočíva v tom, že sú schopné samočinne vykrojiť Podporujú tiež statické prisvecovanie do zákruty a predné hmlovky sú nenápadne zakomponované do spodnej masky chladiča.

So svetlometmi IntelliLux LED Pixel Light sme urobili ďalší veľký krok vpred“, vysvetľoval Christian Müller, generálny riaditeľ konštrukcie vozidiel, keď Opel pred dvomi rokmi novinku uviedol v modeli Insignia. „Jazda v noci je preto komfortnejšia a bezpečnejšia. Nové svetlomety reagujú na prevládajúce jazdné podmienky rýchlejšie, nepostrehnuteľne a s väčšou presnosťou. Inteligentný systém nepretržite prispôsobuje svetelný lúč a cesta vpredu je vždy ideálne osvetlená. Výsledkom je optimálny výhľad v každej situácii bez oslňovania ostatných účastníkov cestnej premávky.“ Ostáva Oplu dôverovať, že v prípade Grandlandu počítal s vyššou polohou svetlometov ako v Insignii.

Tá čierna plocha pod evidenčným číslom je radar adaptívneho tempomatu s funkciou Stop & Go, ďalšie senzory potrebné k udržiavaniu vozidla v jazdnom pruhu nájdete na tradičnom mieste na čelnom skle.

Vďaka koncepcii prednej masky Opel Vizor teraz Grandland, teda najväčšie SUV od výrobcu, pôsobí podstatne kompaktnejšie ako doteraz. Z hľadiska proporcií a celkových rozmerov si ale naďalej zachováva, na svoju na kategóriu a triedu, primeraný vnútorný priestor, veľký kufor a pomerne robustný celkový charakter. Svetlá výška dosahuje 188 mm.

Zatiaľ čo inovácie na prednej časti sú evidentné už na prvý pohľad, vzadu je to skoro o tom istom. Opel modernizoval vnútornú grafiku svetiel a zmenil polohu názvu „Grandland“ tak, aby bol nápadný a dobre čitateľný, doteraz bol umiestnený vľavo dole.

Ak sa vám páčia tie dve koncovky výfuku, vedzte, že sú falošné. Pravý výfuk je (aspoň v tejto verzii) vyvedený dole, zdanlivé koncovky výfukov sú dokonca úplne zaslepené a pri lepšom pohľade zistíte, že sa ani nesnažia tváriť ako aktívne.

 

[CAR id=17118]

Interiér takmer ako doteraz

Zmeny v interiéri sú menej významné, hoci v Opli by tvrdili, že združené displeje Pure Panel menia všetko. Doteraz mal Grandland skôr konzervatívne vyhotovenie prístrojového panela a stredového displeja, teraz sú spojené do jedného celku, avšak funkčne aj viditeľne oddelené. Keď Opel predstavoval tento nový prvok svojich áut, mal som dojem, že to bude riešenie, aké poznáme napríklad zo značky Mercedes-Benz. Lenže zatiaľ čo Mercedes tieto displeje spojil do skutočne úhľadného panela pod jedno sklo, Opel displeje iba upevnil do plastovej čiernej konzoly. Uznávam, že je to stále pekné riešenie, určite moderné, určite je to pokrok, no na mieste dizajnérov v značke Opel by som sa nebál obmedziť tú členitosť reliéfu a úplne ho vyrovnal. Druhou stranou mince je výborné vypracovanie grafiky na prístrojovom paneli. Nie je to klasika snažiaca sa o napodobnenie analógových ukazovateľov, ale informačne bohatý palubný počítač v štandardnej čierno-bielo-červenej farebnej schéme.

  • testovaná verzia obsahovala 10“ navigačný systém Multimedia Navi Pro a 12“ digitálnu prístrojovú dosku PurePanel
  • v základnej výbave Opel Grandland ponúka 7″ dotykový displej a 7″ digitálny prístrojový panel

Čo sa nezmenilo, a ak, tak v malej miere, je vyššie spomínané materiálové vyhotovenie. Volant je úplne rovnaký, stredová konzola s pákou automatickej prevodovky takisto. Ide o rovnakú páku, ktorú nachádzame v automobiloch značiek Citroën, DS a Peugeot. Plastové dielce nemusia byť problémom, ak je tento plast príjemný na dotyk, Opel Grandland stojí niekde na hranici, skôr inklinuje k tomu lepšiemu. Luxusnejší interiér však od faceliftu určite neočakávajte, hlavná zmena spočíva práve v použití združených displejov Pure Panel.

Rozhodne oceňujem zachovanie tradičného mechanického panela ovládania klimatizácie, takto si predstavujem ergonomický štandard! Priamo v paneli ovládania klimatizácie sú aj vyhradené tlačidlá pre trojstupňové vyhrievanie predných sedadiel.

Čomu zasa nerozumiem a považujem za veľký nedostatok nového Grandlandu, je to, že výrobca nevyriešil príliš malý priečinok na mobil. Slúži na smartfón, to je jasné, pretože je tu indukčná nabíjačka, lenže môj Samsung Galaxy Note20 Ultra (165 x 77 mm, 6,9″) sa sem na nevošiel. Na šírku vôbec a v pozdĺžnom smere nebezpečne vyčnieval z konzoly von a pohyboval sa. Vo verzii s manuálnou prevodovkou by znemožňoval bezpečné zaradenie nepárnych prevodových stupňov. Zákazník si za túto nabíjačku priplatí a potom ju ani nemôže použiť.

 

Výborný podvozok

Nemecký Grandland som mal možnosť jazdiť vo verzii s naftovým motorom 1.5 CDTI s max. výkonom 96 kW (130 koní) a max. krútiacim momentom až 300 Nm.

Prevodovka je automatická, osemstupňová, umožňuje aj manuálne radenie pákou a páčkami za volantom, logiku radenia ovplyvňujú aj jazdné režimy Sport, Normal a Eco. Rozdiely medzi týmito jazdnými režimami sú evidentné, na druhej strane uznávam, že aj v ekonomickom režime si SUV zachováva dobrú dynamiku a veľmi slušne reaguje na stlačenia akceleračného pedála.

Mnou vyskúšaná verzia sekundárny elektrický pohon neponúkala, teda jazdila čisto na naftu. Studený štart je prekvapivo tichý, do interiéru neprenikajú skoro žiadne vibrácie ani pri rozbehu z nízkych otáčok. Zvukový prejav motora ostáva veľmi slušný aj pri diaľničných rýchlostiach a rozhodne oceňujem jeho pružnosť, pripravenosť na náhlu akceleráciu a silu predchádzať na diaľnici aj do kopca.

Grandlandu X som fandil pre dobre naladený podvozok a túto pochvalu musím preniesť aj na nový Grandland. Je nastavený doslova ideálne – je správne tuhý, aby vodičovi vedel sprostredkovať autentický kontakt s vozovkou, no zároveň filtruje drobné nerovnosti a drží celé vozidlo stabilným aj na veľmi poškodenej nekvalitnej ceste.

Slovenské ceny

Nepriaznivou predispozíciou nového Grandlandu je jeho podvozková platforma, ktorá neponúka konvenčný pohon všetkých štyroch kolies. Ten ponúka vo verzii HYBRID4, teda ako plug-in hybrid, v ktorom zadné kolesá roztáča elektrický motor a vpredu je ešte jeden ďalší. Uvádzacia cena štvorkolky HYBRID4 je 40 990 eur, a to už po odpočítaní uvádzacieho bonusu 5 500 eur. To je poriadna sumička za 4×4, avšak primeraná čiastka za plug-in hybridné stredne veľké SUV so systémovým výkonom 221 kW (300 koní) vo výbave GS Line.

Nový Opel Grandland dostal pre náš trh uvádzaciu cenu 22 990 eur. Najnižšia cena za naftovú verziu s pohonom predných kolies je 26 990 eur, čo je suma už po odpočítaní bonusu 2 500 eur.

Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.