Test: Hyundai ponúka azda najzábavnejšie auto na trhu. Jeho i20 N je takmer dokonalé, má len zopár chybičiek

N, R, GTI, GSI, RS, Sport, ST. Nie, nesnažím sa zanechať kódovanú správu. Ide len o drobný výpočet cenovo dostupných označení športových áut. Niektoré v sebe evokujú silný historický odkaz, iné zase modernu a zábavu. Je jedno či ste fanúšikom ázijských hothatchov alebo sa skôr prikláňate k nemeckej konkurencii. O písmene N ste už určite počuli. Veď azda neexistuje žiadny automobilový nadšenec, ktorý by si aspoň raz za život „nevygooglil“ Hyundai i30 N.
Vydané, zverejnil
Ale počkať. Toto nie je recenzia na jedno z najlepších áut na trhu. Dnes sa totiž pozrieme na jedno z najzábavnejších áut do 30-tisíc, ktoré taktiež nesie písmenko N, pochádza z Ázie a doslova vás napumpuje endorfínmi. Áno, mal som tú česť vyskúšať si maličkú raketu i20 N a poviem vám, na trhu by ste asi ťažko hľadali auto, ktoré je tak nadopované emóciami a skvelými jazdnými vlastnosťami. ### Na nič sa nehrá A keď už mám testovať Nko, tak si ho poprosím v tradičnej modrej farbe. To len preto, aby bolo jasne vidieť, k akej rodine sa hlásim. Viem si predstaviť, akým spôsobom Hyundai namiešal lekvár, ktorým oblial klasickú i20. Zobral poriadnu dávku steroidov, okorenil to jemne pikantnou chilli omáčkou a na vrch pridal štipku drzosti. i20 N totiž už na prvý pohľad vyslovene kričí, že s ňou bude poriadna zábava.
Modrý lak, 18-palcový športové disky kolies, čierny športový spojler, reálna koncovka výfuku (aj s aktívnou klapkou!), trojuholníkové hmlové zadné svetlo a červená linka po obvode karosérie. To je len zopár položiek z konfigurácie, ktoré by vám mali postaviť chlpy na rukách. Ázijský dizajn v spojení s nemeckou pomstou snáď nemôže vyzerať lepšie. Samozrejme, že niekto by mohol namietať, že i20 N je predsa len príliš ázijské na naše pomery, ale veď o to tu ide! Auto z Južnej Kórey nemôže hrať strojenú nemeckú sonátu. Musí sa jasne odlíšiť a do sa Hyundai podarilo na 110%.
### Pútač pozornosti Pri [Renaulte Arkana](https://www.autoviny.sk/testy/123101/test-renault-arkana-e-tech-hybrid-ma-pod-kapotou-komplikovany-orchester-zalozeny-na-vedomostiach-z-formula-1-ako-sa-sprava-v-beznom-svete) som si myslel, že auto s pomernej nízkou cenovkou nemôže dostávať viac zvedavých pohľadov. Mýlil som sa. Hyundai so svojou N divíziou totiž nastolil kult, ktorý chce ochutnať azda každý. Vopred sa ospravedlňujem všetkým, ktorých z tohto testu mohol bolieť krk. Ale i20 N tu nie je len na to, aby ste si mohli vyskúšať motoršport v jeho najlepšej civilnej verzii, ale aj na to, aby pútala čo najviac pozornosti. Povedzme si úprimne, že takéto auto si nekúpi niekto, kto nechce vytŕčať z davu.
Veď už len ten športový spojler, ktorý sa vyníma na vrchu dverí batožinového priestoru je tak veľký, že každý sa ho chce dotknúť a skúsiť, či to tam nie je len dorobené. Ak by vám ale nestačil len zovňajšok, čo tak sa započúvať do zvukového prejavu. „Jedna-šestka“ pod kapotou dokáže aj vďaka **aktívnej klapke vo výfuku** narobiť poriadny humbuk. A môžeme sa staviť, že drvivá väčšina ľudí, ktorým ukážete, ako viete „prdieť“, si tipne, že pod kapotou je minimálne dvojliter. ### Radosť z jazdy… (Sorry, BMW) No ale poďme na to, čo má definovať divíziu N. Možno so slovami radosť z jazdy urazím niekoho od BMW, ale šoférovanie i20 N sa asi nedá lepšie opísať. To auto sa nebojí prenášania hmotnosti, rýchlych zákrut a hlavne prenosu výkonu na cestu. **204 benzínových koní** na 1 190 kilogramov hmotnosti dokáže do sedadla zatlačiť neskutočným spôsobom.
Pri prejazde zákrutami sa navyše môžete spoľahnúť na **perfektný podvozok**. Ten je síce pre civilnú jazdu tvrdý ako trestná lavica, no keď z neho vyžmýkate maximum, budete prekvapený. Auto sa nebojí oprieť o vonkajšiu pneumatiku, zahryznúť sa do asfaltu a vyrezať dokonalú zákrutu. Aj keď je zadná náprava len jednoduchá, možno práve ona dodáva i20 N jej charakteristický prejav. Ako napísal kolega Juraj pri teste tohto malého škriatka do printového magazínu auto motor a šport, i20 N vám niekedy môže pripomínať malého psíka, ktorý zdvíha jednu nohu pri značkovaní teritória.
### Značkuje si teritórium Presne tak sa totiž správa i20 N pri rýchlej jazde zákrutami. Doslova si značkuje svoje teritórium, aby bolo všetkým Nemcom jasné, kto je tu pánom. Zmienenú symfóniu radosti navyše dopĺňa **dokonalá prevodovka**, ktorá má dráhy presné ako atómové hodiny v CERNe. Športové riadenie poskytuje vodičovi skvelú odozvu od kolies a reakcie na plyn sú takmer okamžité. K pohonnému ústrojenstvu asi niet viac čo dodať. Avšak jedna vec ma nemilo prekvapila. Napriek tomu, že i2O N dokáže lietať zákrutami Pezinskej baby, trhať asfalt na Slovakia Ringu a zároveň byť normálnym mestským autom, je až zarážajúce, ako rýchlo dokážu brzdy povedať „Au revoir“. Ak by som si kupoval i20 N pre svoje víkendové potešenie na okruhu alebo vybláznenie sa tam, kde to premávka dovoľuje, brzdy by boli prvým bodom na mojom zozname úprav.
### Extra tlačidlá, extra emócie Podobne ako navonok, aj vo vnútri je vďaka volantu ihneď vidieť rodovú príslušnosť malej i20. **Dve extra tlačidlá na volante** dokážu urobiť z inak kultivovaného mestského autíčka beštiu s poriadnou dávkou drzosti. Obe je možné individuálne konfigurovať, no **len v surovom režime N je to to pravé orechové**. Navyše volant nie je jediným artiklom, ktorý Nko odlišuje od klasickej i20. **Digitálny prístrojový štít** dokáže v režime N zobrazovať najdôležitejšie informácie o jazde.
Okrem toho aj displej infotainmentu je možné prepnúť do režimu N, ktorý vám ukáže aktuálne informácie o vašom aute. Zaujímavý je aj **ukazovateľ preťaženia**, ktorý je akousi povinnosťou divízie N. **Nami testovaná i20 N sa na trhu ponúka za cenu 25 290 eur**. Teda za cenu, za ktorú si pri konkurencii môžete dovoliť litrový trojvalec. Je len škoda, že takmer všetky autá v tomto segmente dnes vsádzajú na nepríjemne tvrdé plasty v interiéri. To už sme naozaj zabudli na začiatok tohto tisícročia, kedy aj takéto autá mali aspoň určitú dávku mäkkej vrstvy na palubke?
### Štyridsať… Je však pravda, že pri jazde na okruhu vám bude asi jedno, z čoho je vyrobené obloženie dverí a palubnej dosky. Avšak z civilného hľadiska by to bolo určite pridanou hodnotou. Ale žiaľ, trend je dnes už raz taký. Okrem **slabších bŕzd a tvrdého podvozku** som si počas testu i20 N všimol ešte jednu nepotešujúcu vec. 40-litrová nádrž. Slovom štyridsať. Presne to je objem, ktorý vám má postačiť na vybláznenie sa na okruhu. Aby to odo mňa nevyzeralo hlúpo, 40 litrov je bežný objem v tomto segmente. Avšak pri aute, ktoré má pri športovej jazde vyšší apetít, je to málo. Skutočne málo. Odhliadnuc od týchto troch technických negatív a od tvrdých plastov v interiéri, je **i20 N dokonalé auto**. A osobne si dovolím tvrdiť, že je to **jedno z najzábavnejších áut na našom trhu**. [CAR id=17128]

Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.